Proiectele de reabilitare a Bulevardului Dorobanţilor, Căii Călăraşilor şi podului spre Brăiliţa lovesc ca un bumerang în angajaţii principalei companii de transport în comun din Brăila. Un sfert dintre salariaţii "Braicar" urmează a fi traşi pe dreapta, în cadrul unei proceduri de concediere colectivă, a treia din istoria companiei de transport în comun din subordinea municipalităţii. Listele nominale nu sunt gata, dar se ştie cu exactitate numărul de persoane care ar urma să primească preavizul de concediere, precum şi secţiile de unde se vor face cele mai consistente disponibilizări. Astfel, cele mai multe concedieri vor fi făcute în rândul salariaţilor din cele două depouri de tramvaie ale companiei, din Vidin şi Radu Negru. Practic, mai mult de jumătate dintre disponibilizaţi vor proveni din cele două depouri şi vor fi muncitori. O altă problemă care rămâne, deocamdată, o nebuloasă este acordarea veniturilor de completare a indemnizaţiei de şomaj. Legislaţia permite această formă de protecţie socială, dar cu o condiţie: aprobarea de către Guvern a unui act normativ, care să nominalizeze în mod expres SC "Braicar" ca beneficiară a prevederilor privind protecţia socială acordată persoanelor disponibilizate prin concedieri colective. Consilierii municipali au aprobat, ieri, în şedinţă ordinară, programul de restructurare şi reorganizare a SC "Braicar", în care se menţionează şi motivele ce au condus la necesitatea reducerii numărului de angajaţi: starea economică precară şi în continuă degradare a comunităţii, concurenţa neloială a maxi-taxi, precum şi acumularea de pierderi importante atât din activitatea de bază cât şi din cea financiară. Iar "capacul" este pus de viitoarele întreruperi în circulaţia tramvaielor, ca urmare a lucrărilor de modernizare a unor importante artere rutiere ale oraşului, gen Bulevardul Dorobanţilor, Calea Călăraşilor şi podul spre Brăiliţa.
În cursul zilei de ieri, în şedinţă ordinară a Consiliului Local Municipal, a fost aprobat, fără niciun comentariu sau dezbatere în plen, un program de reoganizare/restructurare a companiei de transport în comun din subordinea municipalităţii - SC "Braicar". În linii mari, societatea se declară copleşită de contextul financiar economic actual, dar şi de problemele ce i-au fost cauzate ca un domino, chiar de către acţionarul unic - municipalitatea - prin neacordarea la termen a subvenţiilor cuvenite. În plus, urmează ca circulaţia tramvaielor să fie complet dată peste cap de viitoarele reparaţii/modernizări ale unor artere rutiere pe care sunt montate şi căile de rulare ale transportului electric. Lista de motive care au condus la necesitatea concedierii colective este un pic mai lungă. Dar să le luăm pe rând, aşa cum sunt prezentate de conducerea "Braicar" în programul propriu de restructurare/reorganizare.
Compania a încheiat 2010 cu o pierdere de 18,7 milioane de lei, din care 5,05 milioane generate din activitatea de bază şi 13,65 milioane din majorări şi penalităţi calculate ca urmare a neachitării la timp a obligaţiilor fiscale. De ce are pierderi din activitatea de transport? Explicaţia din raportul "Braicar" este aceea că au crescut cheltuielile materiale (combustibil, piese de schimb) în timp ce societatea funcţionează după tarife şi preţuri "relativ reduse pentru serviciile prestate". Plus că este obligată să respecte un program de transport cu tehnică învechită şi energofagă, în comparaţie cu fluxurile de călători. Peste toate acestea este menţionată şi o mai veche problemă, aceea a concurenţei neloiale şi evazioniste a transportatorilor privaţi, gen maxi-taxi "care prestează serviciul fără autorizaţiile legale impuse de legislaţia specială în domeniul transportului public local de călători". Iar toate aceste probleme sunt amplificate de efectele crizei economico-financiare, care afectează de câţiva ani comunitatea locală, ale cărei venituri şi putere de cumpărare au scăzut.
Şi dacă nu era de ajuns, o "plagă" mai veche cauzată chiar de către municipalitate, ca acţionar unic, a venit să agraveze şi mai mult lucrurile: întârzierile la plata obligaţiilor fiscale ale companiei pe fondul neîncasării la termen a subvenţiilor de la Primărie. Aceste întârzieri au condus la afectarea capacităţii de onorare a obligaţiilor fiscale şi, de aici, ca un bulgăre de zăpadă, s-au adunat penalităţi şi majorări până la incidenţa sumei de 13,65 milioane de lei - pierderi pe partea exerciţiului fiscal. De altfel, societatea are sechestru impus de Fisc pe grupul de active Garaje, situat pe şoseaua Râmnicu Sărat. Deşi prima licitaţie a fost lansată cu mai bine de un an de zile în urmă, deocamdată nu s-au arătat investitori interesaţi să cumpere garajele.
Circulaţia tramvaielor va fi complet dată peste cap
Trebuie punctat că toate aceste probleme cumulate au constituit o piatră de moară pentru "Braicar", însă catalizatorul care a generat necesitatea reorganizării este perspectiva întreruperii pe perioade lungi de timp a circulaţiei tramvaielor pe arterele programate la reabilitare/modernizare în cursul acestui an, cu prelungire şi în anii următori. Este vorba despre lucrările ce se efectuează deja la Bulevardul Dorobanţilor sau cele ce vor urma - Calea Călăraşilor pe tronsonul între zona Barieră şi Bulevardul Independenţei şi Calea Galaţi, în zona podurilor spre cartierul Brăiliţa. "Urmare a organizării lucrărilor se constată o suprapunere a acestora, ceea ce va avea un impact negativ important asupra societăţii şi, de asemenea, asupra numărului de personal necesar a fi în activitate. Sunt necesare şi obligatorii măsuri de reorganizare a activităţii în această perioadă, ceea ce presupune redimensionarea numărului de personal angrenat în activităţile de transport cu tramvaiele (întreţinere exploatare) precum şi a activităţilor conexe de întreţinere a căii de rulare şi a reţei de contact, dar şi a celoralte compartimente şi activităţi ale unităţii", se menţionează în programul de reorganizare gândit de companie şi aprobat de consilieri. De altfel, Cornel Săndulescu, directorul "Braicar", a punctat că municipalitatea a gândit de aşa natură proiectele de investiţii astfel încât să nu perturbe grav activitatea de transport. "Totuşi, pe fondul prelungirii procedurii de licitaţie ca urmare a contestaţiilor, s-a ajuns la suprapunerea lucrărilor", a spus sursa citată.
Cei mai mulţi disponibilizaţi vor fi de la depouri
În consecinţă, se impun a fi luate măsuri de redresare a activităţii societăţii, iar conducerea "Braicar" a identificat o mare parte dintre acestea. De exemplu, este necesară demararea procedurilor de reducere de personal, cu precădere pe partea de tramvaie, elaborarea unui plan de recuperare a datoriilor, precum şi reducerea/reorganizarea programului de transport în funcţie de fluxurile de călători. De asemenea, o altă măsură de redresare ar fi aceea a dotării companiei cu vehicule de transport cu un consum mai mic şi care se pretează la fluxurile de călători la nivelul oraşului nostru. "În bugetul de acest an al municipalităţii este prinsă achiziţia a 10 mijloace noi de transport, iar noi, ca societate, suntem aproape de a finaliza o achiziţie de 10 maşini alimentate cu GPL", a spus Săndulescu. De punctat că ultima achiziţie de autobuze a avut loc în perioada 2004 - 2005, când municipalitatea a dotat compania cu celebrele BMC-uri.
Ce se vrea pe partea de reorganizare de personal? În primul rând, se urmăreşte reducerea numărului de salariaţi de la 476 persoane, undeva la 356 persoane, adică disponibilizarea a 120. Cele mai multe persoane vor fi muncitori de la cele două depouri de tramvaie din Radu Negru şi Vidin. Astfel, vor primi preaviz 96 de salariaţi, dintre care 3 încadraţi în categoria TESA, 7 la personal operativ şi 86 la muncitori. Ca termen de comparaţie, în prezent, la cele două depouri au loc de muncă 182 de salariaţi, dintre care 8 TESA, 9 operativi şi 165 muncitori. Şi din activitatea de transport auto vor pleca 10 persoane, urmând să rămână 176 de salariaţi, în timp ce pe partea de exploatare vor pleca 9 persoane, cu precădere de la dispecerat şi de la vânzări bilete. De precizat că nu vor fi concedieri în rândul conducerii (vor rămâne tot 3 persoane) şi nici din rândul controlorilor ori a casierilor/colectori. "Reducerea cu 120 de salariaţi înseamnă o economie de circa 2 miliarde de lei vechi la fondul de salarii. De altfel, în ultimii ani, societatea şi-a redus în mod constant numărul de salariaţi, fără a face concedieri colective. Anul trecut, de exemplu, s-a redus cu aproape 50 de persoane numărul mediu de angajaţi", a mai spus Săndulescu.
Măsurile de disponibilizare vor afecta contractele de muncă ale salariaţilor ce cumulează două sau mai multe funcţii, apoi CM ale persoanelor ce se pot pensiona la limită de vârstă ori anticipat la cerere, precum şi CM ale salariaţilor care au adunat abateri disciplinare.
Se aşteaptă plăţi suplimentare indemnizaţiei de şomaj
În ceea ce priveşte măsurile compensatorii, trebuie menţionat că în Contractul Colectiv de Muncă (CCM) pe unitate nu sunt prevăzute plăţi compensatorii. Singura speranţă a celor care vor primi preavizele sunt veniturile în completarea indemnizaţiei de şomaj, acordate în funcţie de vechimea în companie, cu o singură condiţie: ca SC "Braicar" să fie prinsă într-un act normativ emis de Guvern privind acordarea de măsuri de protecţie socială prevăzute de OUG nr. 116/2006. "Facem toate demersurile ca în timp cât mai scurt să accesăm programul de protecţie socială conferit de OUG 116/2006, astfel încât disponibilizaţii să beneficieze de plăţile suplimentare, aşa cum s-a întâmplat de altfel şi la precedentele concedieri colective, în urmă cu 8 şi 10 ani", a punctat directorul "Braicar". Potrivit actului normativ amintit, cuantumul plăţilor suplimentare este stabilit ca diferenţă între indemnizaţia de şomaj şi media pe ultimele 3 luni înainte de concediere a salariului mediu net al fiecărui disponibilizat. Cu menţiunea că, împreună, indemnizaţia şi ajutorul suplimentar nu pot să depăşească salariul mediu net pe economie la nivelul lunii ianuarie, din anul în care are loc concedierea. În cazul "Braicar", plăţile suplimentare ar urma să se acorde pe o perioadă între 20 şi 24 de luni, în funcţie de vechimea salariaţilor.