Brăileanul din elita aviaţiei civile | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Brăileanul din elita aviaţiei civile

* 63.000 de euro, atât costă, în momentul de faţă, cursurile de specializare pentru piloţii zborurilor comerciale

Să controlezi, apăsat de responsabilitatea siguranţei a zeci sau sute de pasageri, un mastodont construit din aluminiu, oţel şi sticlă, care zboară la kilometri deasupra Pământului şi să aterizezi fără cusur, indiferent de capriciile vremii - sunt operaţiuni deosebite ce necesită calităţi deosebite. Calităţi oferite de abilităţi naturale dar şi de nenumărate ore de antrenament. Fiecare aviator visează, probabil, să se califice în liga superioară a piloţilor de zbor comercial. Puţini sunt, însă, cei care reuşesc. Printre ei se află şi Mihai Onel, singurul brăilean angajat, în momentul de faţă, ca pilot la "Tarom". L-am întâlnit la mitingul aviatic desfăşurat week-end-ul trecut pe aerodromul de la Vădeni şi l-am întrebat cât de greu se poate dobândi un astfel de post. "Nu e la îndemâna oricui să ajungă acolo. Pe lângă lunga perioadă de pregătire, îţi trebuie o sănătate de fier, fizică şi psihică şi îţi trebuie foarte mulţi bani. În prezent, ca să o iei de la zero, începând cu cursurile premergătoare, continuând cu Academia de Aviaţie şi terminând cu examenele suţinute la Autoritatea de Aeronautică Civilă, te costă 63.000 de euro. Mai existau, în anii trecuţi, zece locuri la Academie suportate de stat. Restul sunt locuri cu plată. Eu, cu pregătirea pe care o aveam dinainte, am avut nevoie doar de jumătate dintre cursuri şi, în consecinţă, am plătit doar jumătate din această sumă. E foarte dificil să ajungi în cabina unui avion de linie. Odată ajuns acolo însă, satisfacţiile sunt pe măsură. Atât cele morale, care te fac să te simţi împlinit în meseria ta, cât şi cele materiale. Cu salariul primit, recuperezi în 3-4 ani cele câteva zeci de mii de euro investite în cursurile de pregătire", ne-a explicat Mihai Onel. Tot el ne-a spus însă că investiţia nu este lipsită de riscuri, deoarece în orice moment poate surveni un accident sau o boală care să aducă pilotul în ingrata postură de "inapt fizic". Dacă se întâmplă aşa ceva, visul frumos se întrerupe brusc şi fără drept de apel, iar zborurile de linie devin amintire. "Examenele medicale sunt extrem de riguroase. Institutul Naţional de Medicină Aeronautică şi Spaţială se află într-o clădire cu trei etaje, iar pilotul examinat trebuie să treacă prin aproape toate cabinetele. Examinarea se face anual, iar cea mai mică problemă medicală te lasă fără serviciu", ne-a spus pilotul brăilean.

03aviat2 La începutul carierei, în 1981, Mihai Onel a zburat cu avioane ultrauşoare De la elev pe aerotaxi, la copilot pe "Airbus"

Mihai Onel are 47 de ani şi lucrează la "Tarom" ca şi copilot, din 2008. A ajuns în această postură destul de târziu, după cum singur recunoaşte: "Dacă n-ar fi venit revoluţia, probabil că intram la «Tarom» la începutul anilor '90. După schimbarea de regim, lucrurile s-au schimbat, a apărut alt sistem de promovare, în care banii au o foarte mare pondere. Am început cursurile de perfecţionare abia în 2007, iar în 2008, după ce am trecut de examenele Academiei, ale Autorităţii de Aeronautică şi ale «Tarom», am primit postul de copilot pe un «Airbus» de 70 de locuri, cu care fac atât curse interne cât şi externe: Athena, Munchen, Viena, Bari".

Primele zboruri ale lui Mihai Onel au fost în 1981, pe un aerotaxi de cinci locuri, YAR 823. Era elev al Şcolii Militare de la Bobocu, judeţul Buzău. În anii II şi III de studiu a zburat pe un "Antonov II", avion ce poate transporta 12 pasageri, având echipajul format din trei membri. După ce a terminat şcoala de la Bobocu a lucrat în aviaţia utilitară, la Aerobaza Galaţi, din 1984 până în 2007. A trecut, astfel, prin mai toate tipurile de aparate, de la cele de mici dimensiuni, folosite în zborurile de agrement, la cele cu care se fac erbicidări în agricultură şi, în final, la cele destinate zborurilor de pasageri. În tot acest timp a fost ferit de incidente majore, care să pună viaţa sa sau a pasagerilor săi în pericol. "Au mai fost mici defecţiuni de motor sau probleme la sistemul de frânare, care nu pot pune, însă, în dificultate un bun profesionist. Nu putem vorbi, deci, despre incidente grave. Din fericire!", ne-a explicat singurul pilot brăilean angajat la "Tarom".

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro