În perioada 5-14 septembrie a avut loc la Modena, Italia, Olimpiada Internaţională de Ştiinţele Pământului, unde România a fost reprezentată de un grup de patru liceeni, printre care şi Petruţa Cherşunaru, care s-a întors cu medalia de bronz. Tânăra este elevă în clasa a XI-a la Colegiul Naţional "Nicolae Bălcescu", iar în urma rezultatelor de la faza naţională, desfăşurată la Bistriţa, a fost selectată pentru lotul de pregătire. Dacă la naţională ea a susţinut probe la fizică, biologie, chimie şi geografie, pentru internaţională a trebuit să înveţe materii noi, mai exact astronomie, geologie, meteorologie şi oceanografie. "La naţională am fost selectaţi primii opt, apoi ne-au convocat la Bucureşti, unde ne-au predat şi am acumulat informaţii, iar în urma barajului am rămas patru. Materia a fost aceeaşi, indiferent de clasă. A fost destul de greu pentru că nu aveam cunoştinţe în niciunul dintre aceste domenii", mărturiseşte Petruţa. În ciuda dificultăţii materiilor, lucrul care a ajutat-o cel mai mult a fost pasiunea pentru fizică. Încă de la prima oră, din clasa a VI-a, ea a fost fascinată de legile fizicii, iar sub îndrumarea profesorului Tudorel Meca a continuat să aprofundeze. Astfel, succesul de la internaţională a încununat reuşitele anterioare. Ea a mai participat în timpul liceului, doi ani la rând, la olimpiada naţională de fizică, dar şi la concursul Evrika. Calificarea la naţională a implicat multă muncă şi perseverenţă, dar îndrumarea profesorilor liceului: Liviu Arici - fizică, Carmen Pîrlog - geografie, Nicoleta Mânecă - chimie şi Maria Ionescu - biologie, i-a asigurat calificarea. Pentru internaţională, Petruţa a fost pregătită de Nicoleta Berciu şi Dan Grigore, ambii din Bucureşti. "Am avut avantajul că pregătirea pentru internaţională s-a ţinut în timpul verii. Deşi mi-am sacrificat puţin vacanţa, am putut să mă concentrez pe materiile de concurs, mai ales că materiile pentru internaţională au fost total diferite faţă de cele de la naţională".
Probe practice în tot Nordul Italiei
Grupul celor 4 elevi care au reprezentat România a fost însoţit de doi "mentori", Daniela Bogdan şi Cătălina Şerban, care i-au sprijinit atât moral, cât şi cu informaţii. În cele zece zile ale concursului, participanţii au susţinut probe teoretice şi practice la fiecare materie, mergând pentru studiu la Gara Veneţiei, la Valle d'Aosta, precum şi la vulcanii noroioşi, unde au studiat mecanismul prin care se produc scurgerile de noroi. În ceea ce priveşte probele practice, concurenţii au fost nevoiţi să lucreze în echipe mixte, însă fiecare a fost punctat individual. De asemenea, după desfăşurarea probelor, Petruţa a avut şansa să meargă în Alpi, unde s-a desfăşurat un concurs pe echipe. "Am avut subiecte separate pentru toate cele patru materii, iar timpul a fost destul de scurt. Au fost şi probleme care necesitau răspuns integral, dar şi grile, toate în două variante, în engleză şi în limba maternă. La practică nu a fost foarte dificil, doar proba de oceanografie ne-a pus probleme, iar la cea de geologie a fost de fapt o cercetare, unde a trebuit să găsim cauzele unui cutremur. În cadrul acestor probe, italienii ne-au demonstrat că au tehnologie şi am lucrat cu nişte aparate foarte sofisticate". O altă noutate a olimpiadei organizate în Italia este faptul că participanţii nu erau îndrumaţi de profesori, aşa cum s-a întâmplat în România, ci de tineri voluntari, foşti participanţi la olimpiadă.
Experienţa internaţionalei a însemnat mai mult decât o reuşită şcolară. În urma pregătirilor şi a probelor în sine, Petruţa se gândeşte serios să aprofundeze astronomia şi geologia. Pe de altă parte, mediul multicultural îi oferă alte perspective. " Mi-aş dori să merg şi acum în clasa a XI-a la olimpiada de ştiinţele naturii. Nu ştiu exact ce se va întâmpla cu noua structură a anului şcolar. Aş vrea să particip şi la matematică, fizică şi astronomie, poate. Mi-aş dori să mai ajung la internaţională. Am legat nişte prietenii puternice şi chiar ne simţim lipsa unii altora". În ceea ce priveşte concurenţa, Petruţa spune că în rândul premiaţilor cei mai numeroşi au fost asiaticii, dintre europeni doar ea alături de încă un român şi un italian obţinând o medalie. La premiere au participat profesori universitari din Italia, dar şi Roberto Greco, reprezentant ministerial, alături de alte personalităţi ale culturii italiene.
Formula 1 şi muzica, mână-n mână
În ceea ce priveşte planurile de viitor, Petruţa ar fi vrut să urmeze Universitatea Politehnică, dar acum ia în calcul şi alte variante. Însă, oricum ar fi, ea nu vrea să renunţe la vechile ei pasiuni. Petruţa e pasionată de Formula 1 şi se visează deja construind motoare pentru maşinile de curse. Pe de altă parte, deşi e atrasă de partea tehnică, muzica e un element important din viaţa ei. "Sunt într-adevăr pasionată de Formula 1. Şi părinţii mei sunt, şi încă din copilărie urmăream curse împreună cu tatăl meu. De asemenea, când eram mică am învăţat să cânt la mandolină şi am continuat cu chitara. Cred că muzica se bazează tot pe ştiinţă, iar notele muzicale sunt asemenea unui cod căruia dacă îi găseşti parola, îi găseşti şi sensul", ne-a povestit ea.
Tânăra brăileancă nu se mulţumeşte cu rezultatele de până acum. Consideră că organizarea e cheia, iar orele de muncă la materiile în plus nu îi afectează evoluţia şcolară. "Sunt pregătită să muncesc şi mai mult, mai ales că am noi pasiuni. Mă bucur aşa mult că i-am făcut mândri pe părinţii mei. Chiar şi colegii mei m-au întâmpinat foarte frumos. Am avut parte de suţinerea mai multor persoane şi mă bucur că nu i-am dezamăgit", a încheiat Petruţa.