Brăilean rămas fără bani în cont, după ce a încercat să cumpere online un telefon | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Brăilean rămas fără bani în cont, după ce a încercat să cumpere online un telefon

• un tânăr de 18 ani s-a trezit fără 2.500 lei în cont, după ce a încercat să-şi cumpere un telefon de pe un site de vânzări cunoscut • vânzătorul i-a cerut datele de identificare şi codul de siguranţă al cardului, iar băiatul le-a oferit, fiind păcălit că este nevoie de suma de 10 lei pentru transport • ulterior, a primit mai multe mesaje de la bancă prin care i se solicita să autorizeze tranzacţii de 500 lei

 

Infractorii cibernetici se înmulţesc, iar metodele lor de a obţine bani nemunciţi devin din ce în ce mai ingenioase. Cel mai recent exemplu oferit de Inspectoratul de Poliţie Judeţean Brăila, în acest sens, este cazul unui tânăr brăilean de 18 ani care a apelat, zilele trecute, la sprijinul poliţiştilor, după ce persoane necunoscute i-au golit contul bancar. Proaspătul major a rămas fără 2.500 lei după ce a încercat să cumpere un telefon mobil de pe un site de vânzări.

Tânărul a mers la poliţie duminică, pe 21 iulie, şi a reclamat faptul că din contul pe care îl are la o bancă au fost retraşi 2.500 lei, fără acordul său. Păgubitul le-a relatat poliţiştilor că în noaptea de sâmbătă spre duminică a contactat o persoană care postase pe un cunoscut site de vânzări un anunţ privind vânzarea unui telefon şi care l-a convins să îi plătească în avans, prin card bancar, suma de 10 lei, reprezentând cheltuieli de transport. De bună credinţă, tânărul i-a comunicat vânzătorului datele de identificare şi codul de siguranţă al cardului, însă la puţin timp a primit un mesaj de la bancă, prin care i se solicita acordul pentru transferul sumei de 500 lei. A cerut explicaţii vânzătorului, care a încercat să îl convingă că este o eroare şi să îl determine să accepte tranzacţia, lucru pe care nu l-a făcut.

Ulterior, a mai primit trei mesaje de la bancă prin care i se solicita acordul pentru efectuarea unei tranzacţii, dar nu a acceptat şi a încercat să ceară, din nou, explicaţii vânzătorului, însă a constatat că numărul său a fost restricţionat, iar anunţul de pe site-ul de vânzări a fost şters.

Verificările efectuate ulterior la bancă au scos la iveală faptul că din contul victimei lipseşte suma de 2.500 lei.

 

Sfaturi de la poliţişti pentru cei care cumpără online

 

Poliţiştii brăileni oferă câteva sfaturi pentru cumpărături online în siguranţă. În primul rând, dacă vrei să achiziţionezi un produs de pe internet, de la alte persoane, nu plăti în avans, ci foloseşte un serviciu cu plata ramburs sau depune doar o parte din sumă în contul vânzătorului printr-un serviciu bancar. Cumpără online numai de la firme sau magazine pe care le cunoşti sau pe care le poţi verifica din comentariile celorlalţi cumpărători. Foloseşte carduri de credit atunci când cumperi online. Majoritatea cardurilor de credit au politici stricte în ceea ce priveşte siguranţa clienţilor. Dacă nu primeşti ce ai comandat, emitentul cardului îţi va returna banii. Evită să faci cumpărături pe site-uri care nu folosesc un serviciu de tip “autentificare completă” (Verified by Visa/ MasterCard Secure Code), efectuează plăţi online numai pe site-uri securizate (verifică existenţa simbolului de tip lacăt în bara URL şi a protocolului https) şi utilizează conexiuni sigure (alege o reţea mobilă în locul unui WiFi public). Tastează tu adresa site-ului de pe care intenţionezi să cumperi şi nu da click pe link-uri primite pe e-mail. În unele situaţii, astfel de link-uri te pot direcţiona către site-uri false, care le imită perfect pe cele ale comercianţilor.

Pentru siguranţa conturilor bancare, se recomandă să nu răspunzi niciodată solicitărilor de a furniza detaliile de conectare la contul tău online banking sau date referitoare la cardul bancar (numărul de card, data expirării cardului, codul PIN), primite telefonic ori prin e-mail. Banca sau instituţiile de aplicare a legii nu îţi vor cere niciodată detalii despre card ori de conectare, în acest mod.

Dacă ai furnizat astfel de date unei terţe persoane, contactează de urgenţă banca emitentă a cardului, pentru anularea tranzacţiilor cu cardul respectiv;

setează limite valorice pentru efectuarea de cumpărături sau retrageri de numerar, în concordanţă cu nevoile tale. Memorează sau salvează în telefon numărul de contact al băncii pentru a putea bloca rapid eventualele tranzacţii neautorizate cu cardul tău. Verifică-ţi contul bancar în mod regulat şi raportează băncii orice activitate suspectă. Raportează întotdeauna poliţiei orice suspiciune de fraudă, chiar dacă nu eşti tu victima acesteia!

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro