Mergi la conţinutul principal
«Revoluţia» online a administraţiei Dragomir

Brăila se digitalizează

• după introducerea plăţii online la taxe şi impozite, dar şi a unei platforme care facilitează eliberarea de acte de identitate, administraţia Marian Dragomir vine cu o altă veste bună pentru brăileni, dar şi pentru arhitecţi şi posibili investitori în căutare de terenuri sau imobile în oraş • Primăria a oficializat, ieri, o aplicaţie GIS (Sistem Informaţional Geografic) care uşurează depunerea de cereri pentru eliberarea de certificate de urbanism • prin această aplicaţie, care a costat undeva la 30.000 euro, primarul Marian Dragomir a subliniat că brăilenii vor avea mult mai uşor acces la informaţii privind Planul Urbanistic General sau Zonal şi reţelele de utilităţi, iar funcţionarii vor putea lucra mult mai uşor, fără clasica “hârţogăraie” • edilul-şef a apreciat că această facilitate ar putea reprezenta un punct de sprijin şi pentru viitorii investitori, deoarece aceştia îşi pot face de la distanţă calcule pentru anumite zone care i-ar putea interesa

 

Administraţia brăileană începe să se schimbe şi să se axeze tot mai mult pe mediul online. După posibilitatea plătirii taxelor şi impozitelor locale prin Ghişeul.ro şi după varianta de a-ţi face programare online pentru cărţile de identitate, mai nou, se vorbeşte despre eliberarea de certificate de urbanism şi autorizaţii de construire, cu o cerere din faţa monitorului, fără prea multă bătaie de cap. Este vorba despre o aplicaţie GIS (Sistem Informaţional Geografic) ce poate fi accesată de pe site-ul Primăriei Brăila, care se adresează atât arhitecţilor, cât şi tuturor celor care sunt interesaţi de obţinerea unui certificat de urbanism pentru un imobil, teren, sau chiar celor care vor doar să verifice în ce constă o lucrare realizată de un vecin sau dacă aceasta are autorizaţie de la Primărie.

Primarul Marian Dragomir (însoţit de viceprimarii Doiniţa Ciocan, Alexandru Jantea, de proaspătul arhitect-şef al Municipiului, Corina Anghelescu, precum şi de doi reprezentanţi ai “FIDA Solutions”, compania care s-a ocupat de realizarea acestei platforme), a susţinut, ieri, o conferinţă de presă pentru a prezenta beneficiile pe care le va aduce sistemul nou implementat.

Trebuie precizat că o aplicaţie asemănătoare a fost implementată şi de Consiliul Judeţean Brăila, însă aceea are ca tematică principală oferirea de informaţii despre starea generală a drumurilor din judeţ. De altfel, acela a fost proiectul pilot în judeţul nostru, idee de la care a evoluat şi aplicaţia similară pusă în practică de Primărie însă pentru sectorul care vizează partea legată de urbanism.

 

Ce beneficii aduce aplicaţia Primăriei

Primarul Marian Dragomir a precizat că deşi cei care au implementat acest proiect au solicitat ca sumele să rămână confidenţiale, fiind totuşi vorba de bani publici trebuie să informeze faptul că aplicaţia a costat Municipiul Brăila aproximativ 30.000 euro. Chiar şi aşa, edilul-şef a ţinut să puncteze că este o investiţie care ar putea aduce într-un fel sau altul viitori oameni de afaceri în oraşul nostru, dar şi o arhivă vie, aflată în continuă schimbare a Municipiului.

“Ne-am dorit în ultima perioadă să modernizăm foarte mult site-ul Primăriei Municipiului Brăila pe partea de aplicaţii online, pentru a veni în ajutorul  cetăţenilor, dar şi societăţilor comerciale care au nevoie de acest lucru. Societăţi din municipiu sau altele care au anumite investiţii aici. Şi am început cu plata taxelor şi impozitelor online. Am continuat cu depunerea cărţilor de identitate şi programarea online pentru obţinerea lor. Iar astăzi, domnişoara arhitect-şef Corina Anghelescu o să vă prezinte certificatul de urbanism online. O aplicaţie necesară societăţilor comerciale, în special, dar şi celor care au semnătură electronică, pentru a uşura toată procedura de depunere a documentaţiei, dar şi pentru a avea o transparenţă suplimentară pentru toţi cei care consultă pagina Primăriei Municipiului Brăila. Pe lângă implicarea domnişoarei arhitect, ar trebui să îi felicităm şi pe cei de la birourile pe care dânsa le coordonează, celor de la IT-ul Primăriei, dar şi societăţii «FIDA Solutions», cei care au implementat acest program pe care vi-l prezentăm astăzi”, a declarat Dragomir.

Primarul a apreciat că această aplicaţie prezintă două mari beneficii: primul se referă la uşurarea efortului depus de angajaţii Primăriei în astfel de situaţii, iar al doilea la asigurarea accesului cât mai transparent la informaţii de interes public, deoarece toţi cei interesaţi pot urmări unde şi ce se construieşte, dar şi starea străzilor.

“Putem să vorbim despre beneficiul pe care îl oferă angajaţilor Primăriei, care pot într-un timp foarte rapid să aibă acces la informaţii despre anumite terenuri, PUZ-uri, PUD-uri, reţele, fără să mai fie nevoie să consulte un teanc foarte mare de documente, sau să caute în arhive, fiindcă au totul online. Iar în paralel, toţi cetăţenii din Municipiul Brăila au acces la un anumit număr de informaţii publice. Şi pot să verifice inclusiv dacă la o adresă anume este un certificat de urbanism depus, ce s-a solicitat prin certificatul de urbanism şi alte lucruri de genul acesta. De asemenea, pot consulta PUZ-urile şi documentaţiile aferente, tocmai pentru că este vorba de o transparenţă dusă, în cazul de faţă, la maxim”, a mai completat Dragomir.

 

Cum se poate folosi aplicaţia GIS

După cum a explicat arhitectul-şef al municipiului, Corina Anghelescu, dar şi cei doi reprezentanţi ai “FIDA Solutions”, GIS, care se traduce Geographic Information System, aduce la nivelul administraţiei publice locale un instrument de management din perspectiva spaţiului public văzut ca o entitate de bază peste care se pot construi unelte de management. Pe scurt, fiecare cetăţean are posibilitatea să consulte în timp real ce poate construi pe un teren pe care vrea să îl achiziţioneze sau pe care l-a achiziţionat, la fel cum poate afla informaţii referitoare PUZ-urile aflate în dezvoltare, autorizaţii ce s-au eliberat în zona sa de interes.

De reţinut că pentru folosirea aplicaţiei este nevoie de o semnătură electronică pentru că mai departe orice petiţie se înregistrează şi datele trebuie să fie reale şi verificabile. Ei bine, aplicaţia poate fi găsită pe site-ul Primăriei Municipiului Brăila, în partea dreaptă a paginii home, prin accesarea butonului “Certificate de urbanism online”. Tot acolo a fost ataşat un link care deschide ghidul privind plăţile online pentru acest tip de servicii. Odată deschisă aplicaţia, după bifarea termenilor şi condiţiilor de utilizare, cei interesaţi au în partea dreaptă a ecranului posibilitatea de a accesa un manual în care sunt explicaţi toţi paşii ce trebuie urmaţi pentru a depune o cerere pentru eliberarea unui certificat de urbanism. În partea stângă sunt câteva butoane de căutare de unde se pot căuta străzi anume, se pot consulta Planuri Urbanistice. Odată identificată zona de interes, din partea de sus a ecranului de la butonul “Cereri” se poate alege tipul de petiţie, iar după completarea datelor solicitate, cererea online trebuie adusă la locul dorit pe hartă printr-o procedură simplă. De aici mai departe, inspectorii Primăriei verifică fiecare cerere şi în cazul în care au nelămuriri contactează petenţii. Cererile primesc un număr de înregistrare şi evoluţia lor poate fi urmărită pe harta aplicaţiei. Plata se efectuează prin Ghişeul.ro, direct în contul Primăriei sau la ghişeul fizic. Bineînţeles, trebuie precizat că aceasta reprezintă doar o alternativă la procedurile deja existente, aşa că brăilenii interesaţi să li se elibereze un certificat de urbanism pot alege oricând să viziteze funcţionarii primăriei şi să rezolve problema la modul clasic. Dacă totuşi aleg calea online, potrivit arhitectului şef al municipiului, timpul pentru primirea unui răspuns s-ar putea reduce chiar şi la 10 de zile din maximul de 30 de zile. Trebuie precizat totuşi că pentru ridicarea certificatului de urbanism eliberat, petentul trebuie să meargă personal la Primărie, însă chiar şi aşa prin folosirea aplicaţiei poate scuti mai multe vizite inutile la Palatul Administrativ.

“În ultimii doi ani, în 2017 şi 2018 am identificat o creştere a valorii totale a investiţiilor în Municipiul Brăila. În 2018 a fost cu 10,27% mai mult faţă de 2017. Foarte important, din aceste diagrame ar fi de observat că, în comparaţie cu anul 2017, autorizaţiile eliberate pentru persoanele juridice în 2018, care reprezentau un procentaj de 10% din totalul valorii de investiţie, a ajuns la 53,15% din totalul valorilor de investiţie pentru autorizaţiile de construire. Asta ce înseamnă? Că aplicaţia vine în sprijinul acestor persoane juridice, însă la fel de bine şi în cel al persoanelor fizice. Să nu se mai deplaseze la ghişeul Primăriei Municipiului Brăila pentru a depune documentele necesare certificatului de urbanism”, a declarat Corina Anghelescu, arhitectul-şef al Municipiului.

Interesant de precizat este că funcţionarii din Primărie sunt singurii care se pot loga pe această aplicaţie, însă atunci când intră în sistem au acces la întreg dosarul deschis de petent şi pot accesa mult mai uşor baza de date creată.

“GIS înseamnă că spaţiul public de la terenurile oamenilor şi bunurile primăriei se transformă în informaţie care poate fi exploatată. Dacă până acum consultarea unui regim tehnic sau a unor indici de urbanism se făcea mergând la o hartă de pe un perete şi căutând într-un catastif imens, lucru care de obicei dura câteva zile-săptămâni, lucrul ăsta se transformă în secunde. Informaţia este corectă, este pe lege, este actualizată cu fiecare PUZ, PUD care se eliberează din nou în timp real. Totul oferind un suport care permite şi Primăriei şi cetăţenilor să interacţioneze extrem de rapid şi de facil. Cu o semnătură digitală care ne permite să ştim că Iulian este Iulian de exemplu, cetăţeanul poate transmite de acasă documentaţia şi Primăria i-o poate elibera în zile. Spun zile pentru că trebuie obţinute încă unele semnături oficiale”, a explicat la rândul său Iulian Furnea, manager general al “FIDA Solutions”.

Aplicaţia va veni în mod special în ajutorul proiectanţilor, tocmai de aceea, reprezentanţii Primăriei a precizat că vor avea o prezentare a acesteia şi cu arhitecţii din Brăila.

Potrivit Corinei Anghelescu, Primăria Municipiului eliberează cam 2.200 de certificate de urbanism pe an, însă o parte dintre acestea erau certificate de informare. De asemenea, se dau cam 1.100 de autorizaţii de construire pe an. Reprezentanţii municipalităţii nu se aşteaptă la o utilizare extrem de mare a aplicaţiei în primii ani, însă speră că lucrurile vor avansa pe viitor. Trebuie punctat că serverul pentru această aplicaţie nu se află în sediul Primăriei Brăila, ci are o sursă externă, în afara judeţului, astfel că pentru a accesa aplicaţia funcţionarii au nevoie de conexiune la internet permanentă.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro