• în perioada 4-6 octombrie, la Casa Tineretului și Filarmonica „Lyra - George Cavadia” Brăila, are loc cea de a III-a ediție a Festivalului Național al Muzicii de Cameră SUBITO • evenimentul este organizat de Filarmonica „Lyra - George Cavadia”, alături de Consiliul Județean Brăila, Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România și Primăria Municipiului Brăila
Brăila redevine, în acest weekend, centru național al muzicii de cameră, cu prilejul celei de a III-a ediții a Festivalului Național al Muzicii de Cameră SUBITO, organizat de Filarmonica „Lyra - George Cavadia”, alături de Consiliul Județean Brăila, Uniunea Compozitorilor și Muzicologilor din România și Primăria Municipiului Brăila. Biletele pentru spectacole mai pot fi achiziționate de la Agenția Filarmonicii „Lyra - George Cavadia” Brăila, din Strada Ana Aslan nr. 29, sau online de pe platforma BLT.ro (https://www.blt.ro/subito-festivalul-national-al-muzicii-de-camera-braila.html).
Prezentăm în continuare formațiile și maeștrii muzicii de cameră care vor evolua în cadrul Festivalului SUBITO, devenit, iată, o tradiție în orașul de la Dunăre.
Ansamblul de Muzică Veche „Codex”. Concert comemorativ la împlinirea a 395 de ani de la nașterea lui Joannes Caioni
Ansamblul de Muzică Veche „Codex” (www.codexensemble.ro) a luat ființă în anul 1996, având în componența sa având în componentă profesori și studenți ai Facultății de Muzică a Universității „Transilvania”, din Brașov. Scopul lor principal este interpretarea muzicii culte europene din secolele XV-XIX cu ajutorul instrumentelor de epocă, pe baza surselor teoretice ale vremii. Ansamblul cercetează muzica cultă din Transilvania și din Europa de Est, precum și sursele europene care au tangență cu aceasta. Membrii formației s-au specializat în cadrul unor cursuri de măiestrie interpretativă barocă din mari centre muzicale europene: Innsbruck, Utrecht, Karlsruhe, Basel, Budapesta. Formația a susținut numeroase concerte în țară și peste hotare. În ultimii ani, a interpretat în special muzică din Transilvania, din „Codicele Caioni”, Manuscrisul de la Sfântu Gheorghe, manuscrisul lui Stephanus Martonffy, manuscrisul „Vietoris”, manuscrisul din Levoča etc. Modul de interpretare aparte pe care îl abordează se adresează, însă, omului din prezent, ilustrând un spectru larg de sentimente. Cele mai însemnate concerte ale formației sunt cele susținute în cadrul Festivalului de Muzică Veche Miercurea Ciuc, Valea Artelor - Ungaria, Festivalul Internațional „George Enescu”, Festivalul de Muzică Veche București, Festivalul Internațional de Muzică de Cameră din Brașov. În acest an, formația a primit Premiul Patrimoniului Maghiar din Ungaria - „Magyar Örökség díj”.
Ansamblul „Codex” interpretează deseori muzică din Transilvania, lucrările din „Codex Caioni” fiind una dintre principalele surse ale programelor formaţiei, și se străduieşte să redescopere semnificaţia și spiritul acestor piese, să le atribuie esență muzicală, prezentându-le publicului sub o formă atractivă.
Componență: Ignác Filip - flaute, director artistic; László Kovács - fidulă, vioară barocă; Éva Kovács - rebec, vioară barocă; Zsombor Lázár - fidulă bas, violoncel baroc; Éva Szabó - flaute, percuție; Árpád Szőgyör - contrabas, percuție, voce
Csaba Adorján - fidulă alto, violă, braci; Zsombor Filip - lăută, arciliuto.
Ansamblul „Quintessence” abordează lucrări din diverse perioade muzicale
Ansamblul „Quintessence” este unul surprinzător, care evoluează în formule de duo sau trio, dar în combinații timbrale de mare efect. Această flexibilitate permite o diversitate interpretativă și o dinamică aparte, fiecare combinație aducând o paletă diferită de emoții și nuanțe sonore.
Repertoriul abordat de ansamblu include lucrări din diverse perioade muzicale, de la compoziții romantice la creații impresioniste, iar membrii se remarcă prin capacitatea de a păstra un echilibru subtil între expresivitate și virtuozitate. Fiecare interpretare este atent construită pentru a pune în valoare specificul fiecărui instrument și voce, integrându-le într-o armonie unică. În formula de duo, muzica capătă o intimitate specială, iar în trio, ansamblul oferă o profunzime sonoră suplimentară, fără a sacrifica delicatețea interpretării.
Un element distinctiv al Ansamblului „Quintessence” este modul în care muzicienii colaborează și se completează, creând o legătură aproape simbiotică în interpretările lor. Violoncelul aduce adesea o profunzime emoțională, pianul susține și colorează subtil momentele de intensitate, contrabasul adaugă o adâncime și o forță distinctă sunetului, oferind o bază solidă care amplifică impactul emoțional al interpretării, iar vocea se contopește perfect în această țesătură muzicală. Publicul este astfel purtat într-o călătorie sonoră bogată, în care fiecare notă este atent plasată pentru a maximiza efectul afectiv al lucrărilor interpretate. Chiar și în formule restrânse, Ansamblul „Quintessence” reușește să creeze o atmosferă plină și captivantă, transmițând o poveste muzicală care rămâne cu fiecare spectator mult timp după încheierea concertului.
Componența ansamblului: Tereza Gânju - violoncel, George Bosnea - violoncel, Marian Păduraru - contrabas, Ludmila Calalb - pian, Iustina-Lucia Munteanu - soprană.