Din acest an, toate instituţiile de învăţământ se vor finanţa pe baza unui buget acordat pentru fiecare elev. Dacă cheltuielile unei şcoli pentru un elev vor fi mai mari decât standardele, banii alocaţi de la bugetul de stat nu vor ajunge. Pentru a evita această situaţie, inspectorul general Viorel Botea a realizat, împreună cu administraţia locală, reorganizarea sistemului de învăţământ. Singurele instituţii care şi-au pierdut personalitatea juridică în procesul de reorganizare a reţelei şcolare au fost grădiniţele. Acestea au fost arondate şcolilor din apropiere, astfel încât să se lucreze eficient. Şcolile şi liceele din Brăila şi-au păstrat personalitatea juridică, toate având minim 300 de elevi. S-a făcut o singură excepţie pentru Şcoala Waldorf, care are personalitate juridică, deşi este frecventată de aproximativ 130 de copii. Inspectorul general Viorel Botea a precizat că acest lucru s-a făcut conform legii, pentru că este singura instituţie de acest fel din Brăila. Reţeaua şcolară s-a reorganizat, urmărindu-se crearea unor condiţii optime pentru elevi şi profesori şi încadrarea în bugetul instituţiei şcolare rezultate din respectarea costului/elev, minim pentru instituţiile cu 50 de elevi sau cu peste 1.500 de elevi şi maxim pentru instituţiile cu 300 - 400 de elevi. Unităţile care nu vor respecta regulile vor avea probleme financiare la sfârşitul lunii februarie pentru că nu le vor ajunge banii. "La Brăila, costul/elev este inferior mediei pe ţară. Aşa a rezultat din analizele noastre din decembrie, însă fiecare şcoală trebuie să-şi facă aceste calcule. Dacă reorganizarea este făcută corect, banii alocaţi şcolilor ajung. Nu se pune problema plăţii salariilor, însă o reţea făcută prost va avea probleme financiare. Am avut grijă faţă de oameni şi de această dată, nu va fi nimeni dat afară din sistem", a mai explicat inspectorul general Botea.
Consorţiile vor fi făcute publice la 1 februarie
Tot de la 1 ianuarie ar trebui să funcţioneze şi consorţiile şcolare. Acestea vor fi făcute publice la 1 februarie, când se va demara şi procesul de mişcare a personalului didactic. Consorţiile şcolare se realizează prin unirea mai multor instituţii de învăţământ cu personalitate juridică. Acest lucru va determina optimizarea activităţii cadrelor didactice, a personalului didactic auxiliar şi nedidactic. Dacă un profesor are nevoie de două ore ca să-şi completeze norma, va găsi aceste două ore în interiorul consorţiului şi nu-şi va pierde titularizarea la şcoala unde este. Deficitul de personal pentru curăţenie şi întreţinere se va completa prin optimizarea programului şi activităţilor celor deja angajaţi. Acolo unde va fi nevoie de posturi, acestea vor fi deblocate şi se va da concurs, a mai explicat inspectorul general Botea.
Profesorii care vor dori să ocupe un post în învăţământ trebuie să dea un examen de titularizare la şcoala care scoate postul. Metodologia exactă de desfăşurare a acestor examene va fi făcută publică în timp util.