Mergi la conţinutul principal
Cum ne ajutăm unii pe alții

Brăila în fața noilor restricții

* situație problematică pentru agenții economici care au magazine nonalimentare, odată cu intrarea în vigoare a noilor restricții impuse de autorități, ce permit accesul în magazine doar persoanelor care prezintă certificate verzi * magazinele din mall stau mai mult goale și situația este similară și la Winmarkt * unii vânzători ne-au declarat că preferă să iasă în întâmpinarea clienților și să le aducă produsele dorite * situația este similară și în privința instituțiilor publice, unde în general se merge pe soluții de avarie * mai mulți primari din județul Brăila ne-au declarat că încearcă să rezolve problemele nevaccinaților care vin cu solicitări, scoțând funcționarii afară

 

Moment frustrant, dificil și discriminatoriu pentru cetățenii nevaccinați din Brăila, în contextul noilor restricții impuse de autorități, de la 25 octombrie, dar în egală măsură și pentru instituțiile publice la care aceștia apelează și care trebuie să recurgă la diverse soluții de avarie pentru a-i ajuta pe contribuabili. De altfel, nici agenții economici care nu desfășoară activități cu produse alimentare sau farmaceutice nu o duc deloc bine, în condițiile în care prin magazinele nonesențiale din Brăila a cam ”bătut vântul” în ultimele zile, de când a intrat în vigoare regula împărțirii cetățenilor în vaccinați și nevaccinați. Cert este că deja oamenii s-au adaptat și fie roagă alte persoane vaccinate să le rezolve problemele, fie vânzătorii ies în întâmpinarea clienților și încearcă să își vândă marfa la ușă. În același timp, la nivelul primăriilor din județ se încearcă preluarea doleanțelor tuturor cetățenilor (vaccinați sau nevaccinați), încă de la intrare, după care oamenii își primesc răspunsul pe loc sau, după caz, prin e-mail.

Un lucru este sigur, în urma noilor restricții a crescut apetitul brăilenilor de a se vaccina. Dacă în urmă cu două zile magazinele din Mall erau aproape pustii, la centrul de vaccinare din parcarea spațiului comercial era coadă la corturile de vaccinare.

”Da, vin oamenii la vaccinare. Preferă Pfizer, dar și Johnson & Johnson. Programul este de la ora 8:00 la 18:00. În general vin cam 600, 700 persoane pe zi. E posibil să se mărească numărul. Oricum, s-a mărit de când au fost impuse noile restricții”, ne-a declarat medicul Roxana Barbu.

 

Verificările certificatelor verzi subțiază clientela agenților economici

Redactorii ”Obiectiv - Vocea Brăilei” au mers zilele trecute în câteva magazine comerciale din oraș, în special acolo unde există atât magazine alimentare, dar și nonesențiale la un loc, iar intrarea se face prin departajare, după verificarea certificatelor verzi. În cele mai multe situații vânzătorii ne-au transmis că stau tot mai prost în privința numărului de clienți. Unii dintre aceștia ne-au mărturisit că încearcă să iasă în întâmpinarea oamenilor și să le aducă produsele la intrare.

Încercăm și varianta asta. Noi lucrăm în continuare conform legii. Îi scanăm iar pe cei care nu au certificat verde nu îi lăsăm să intre. Doar așa se mai poate. Colegii mei pot prelua comenzile. Aducem marfa afară pentru clienți. Altă variantă momentan, nu avem”, ne-a declarat un agent economic.

O simplă vizită în spațiul comercial Winmarkt a dovedit faptul că numărul clienților a scăzut drastic. Lucru ce ne-a fost confirmat și de cei mai mulți vânzători care au fost întrebați în ce măsură le-au fost afectate vânzările de noile restricții.

”Se simte diferența la vânzări. Din cauza pandemiei oricum s-a simțit, nu doar de acum. Asta este”, ne-a spus un vânzător. ”Se simte foarte mult. Normal că vânzările au scăzut. Mie mi se pare anormal să obligi oamenii să intre numai cu certificat verde. Nu este corect! Să dea drumul să intre toată lumea”, ne-a transmis o altă doamnă, revoltată de situație.

”Se simte. Da. Bine, nici înainte nu era cine știe ce, dar acum bineînțeles că se simte. Dar e clar. Se vede cu ochiul liber. Pe oricine ați întreba... sigur că se simte”, au continuat nemulțumirile pe bandă rulantă.

Și situația s-a dovedit cam la fel și în Mall-ul din Brăila, unde holurile altă dată pline până aproape de refuz, acum par aproape pustii, lucru simțit și de cei care își vând mărfurile acolo. Chiar și de cei care au produse alimentare.

”Greu. Destul de greu. Nu ne ies cheltuielile. Avem alimentație publică, dar abia reușim să ne facem cumpărăturile de pe o zi pe alta. Am avut contract cu firme gen Glovo. Noi la sfârșitul lunii, din păcate, închidem. Este și aceasta o problemă, dar am fost anunțați dinainte de a începe restricțiile astea din ultima perioadă că o să se închidă. Cu siguranță și pandemia este de vină, ne-a transmis un șef de magazin.

”Foarte prost. Vânzare?! Așa cum vedeți. De la vânzările care erau înainte, mai bine de jumătate au scăzut. Colaborăm cu cei de la Panda, de la Tazz. Dar este slăbuț. Nu depinde numai de noi. Însă în ceea ce privește vânzările, toată ziua stăm. Weekendul trecut am mai mișcat un pic. Să vedem ce o să mai fie. Dar este dezastru!”, ne-a transmis reprezentantul unui alt lanț de magazine.

 

Soluții de avarie și la instituții

La Registrul Auto Român (RAR) clienții sunt informați încă de la intrare de noile restricții și despre faptul că doar vaccinații au acces în interior. După cum ne-au informat reprezentanții RAR Brăila, cei nevaccinați deja recurg la ajutorul rudelor vaccinate sau ale unor persoane cu certificat verde.

”Cine nu este vaccinat nu poate intra. Sunt afișate procedurile la poartă. Trimiteri de pe site-ul RAR-ului. Mulți desemnează persoane care sunt vaccinate. Ieri, de exemplu, am avut taximetriști care au delegat pe cineva. Le-a băgat mașinile înăuntru. Au trimis banii prin persoana respectivă, vaccinată. Și am găsit soluții așa. Altfel nu avem ce face. Nici nu poți să îi refuzi pe oameni”, ne-au declarat aceștia.

La Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Galați, Administrația Județeană a Finanțelor Publice Brăila, de asemenea s-au găsit unele soluții pentru ca problemele tuturor contribuabililor să își găsească rezolvare. După cum ne-a explicat Mihaela Ciorășteanu (directorul executiv) instituția aplică legea integral. Astfel că toate persoanele care vor să intre în sediu trebuie să prezinte dovada vaccinării, a trecerii prin boală sau test. Totuși, aceasta a ținut să sublinieze că de câțiva ani site-ul ANAF a dezvoltat o platformă online, astfel că prezența fizică a cetățenilor la sediu nu se mai justifică. Dacă totuși cei nevaccinați vor să vină la Finanțe, potrivit lui Ciorășteanu, există o cutie afară unde pot fi lăsate documente, corespondență, care ulterior este preluată și prelucrată. Totuși, o problemă a apărut în contextul în care oamenii au venit cu sume de bani, însă nefiind vaccinați nu au putut intra la casierie. Astfel, fie au plătit online, fie au delegat pe cineva vaccinat să facă asta în numele lor.

La Direcția de Asistență Socială (DAS) Brăila, situația verificării certificatului verde este exceptată. Chiar și așa, ieri, la sediul de pe Str. Școlilor se formaseră cozi. Întrebată despre acest aspect, Nicoleta Oancea, directorul DAS Brăila, a explicat că înainte de a veni la sediu oamenii trebuie să facă o programare, însă cei mai mulți nu respectă orele, vin mai devreme și se formează cozi la intrare. Chiar și așa, aceasta a dorit să precizeze că fiind vorba despre prestații sociale, la DAS Brăila oamenii nu sunt verificați dacă s-au vaccinat sau nu.

”Noi am scăpat de partea asta cu trierea, mulțumesc lui Dumnezeu! Ar fi fost foarte complicat. Dar luni colegii mei au ieși afară de fiecare dată când un cetățean nevaccinat a venit și trebuia să depună o cerere. Colegii au ieșit, au discutat afară și făceau acest du-te - vino către calculator - cetățean, în așa fel încât să asigurăm tuturor drepturile cuvenite prin lege”, a explicat Oancea, cu precizarea că inițial legea nu excepta de la aceste verificări nici instituțiile care aveau legătură cu prestații sociale.

 

Nici la CJ și Primăria Municipiului Brăila nevaccinații nu sunt ignorați

Președintele Consiliului Județean Brăila, Francisk Chiriac, a precizat că la registratura instituției funcționarii ies afară și stau de vorbă și cu persoanele nevaccinate, dacă acestea vin să își rezolve problemele.

”La registratură, cei care sunt vaccinați pot intra. În cazul celor care sunt nevaccinați ieșim noi afară, le luăm documentele, le înregistrăm. Am găsit o modalitate prin care să nu blocăm chestiunile acestea de lucru cu publicul. Noi încercăm să facem în așa fel încât lucrurile să fie într-o normalitate. Dar nu putem să ne împotrivim noi restricțiilor pe care le dă Guvernul. Trebuie să le punem în aplicare. Însă din câte știu eu, lucrurile sunt într-un ritm normal”, a declarat Chiriac.

Întrebat dacă ia în calcul să înființeze un ghișeu afară, șeful CJ Brăila a explicat că speră să nu se ajungă aici și problema să se rezolve. Acesta și-a exprimat speranța că brăilenii se vor vaccina în număr cât mai mare.

Edilul-șef Marian Dragomir a explicat că la Primăria Municipiului Brăila, din păcate, nu poate decât să respecte legislația. Cu alte cuvinte, acces în instituție mai au doar cetățenii vaccinați. Dar chiar și așa, pentru situațiile urgente, primarul a afirmat că angajații primăriei au ieșit și au stat de vorbă cu oamenii.

”Din păcate, este o situație foarte dificilă pentru cei care vin la Primăria Municipiului Brăila din dorința de a-și rezolva diverse probleme pe care le au, sau de a construi. Nu avem încotro. Suntem obligați să respectăm prevederile legale. La certificate de naștere, deces și altele asemenea, pot intra și cei nevaccinați, conform prevederilor legale. Doar pentru situațiile urgente, angajații primăriei au mers afară și au discutat direct cu cetățenii. Până la urmă suntem oameni”, a declarat Dragomir.

 

Doleanțele nevaccinaților preluate de la intrarea în sediu și în Județ

La rândul lor, primarii din județ cu care am stat de vorbă ne-au transmis că au implementat un circuit anume pentru a rezolva problemele cetățenilor nevaccinați. Cei mai mulți au precizat că funcționarii au fost instruiți să iasă și să preia problemele cetățenilor, cererile acestora, după care să intre și să încerce să le rezolve și să le transmită un răspuns. Unii primari ne-au spus că au luat decizia de a nu mai primi oamenii în interiorul sediilor Primăriei, indiferent dacă sunt vaccinați sau nu, dinainte de impunerea noilor restricții, tocmai pentru a nu permite răspândirea virusului. Alți aleși locali ne-au spus că unii oameni își roagă rudele vaccinate să intre și să le rezolve problemele stringente. Cei mai mulți dintre primari și-au exprimat speranța că oamenii se vor vaccina în număr cât mai mare, astfel că la iarnă nu va mai fi nevoie să se procedeze la fel atunci când vine vorba de lucru cu publicul.

Primarul orașului Ianca, George Chiriță (PSD) ne-a transmis că deocamdată a rezolvat problema prin a improviza ghișee în geam, la intrare.

”Am făcut ghișee în geam. Zilele trecute au fost realizate. Pentru că serviciile cele mai importante sunt la parter. Când se va termina punem geamul la loc. Un ghișeu este la starea civilă, unu la social, unul la impozite și taxe și unul la registrul agricol. Cei care sunt vaccinați pot intra în interior. Am rezolvat problema cât este soare afară. Când o veni frigul... nu știu. Să sperăm că încetează restricțiile astea în 30 de zile, nu știu ce să spun”, a declarat Chiriță.

La rândul său, Ionel Gheorghe (PSD), primarul orașului Însurăței ne-a transmis că a luat decizia de a nu ignora niciun cetățean, vaccinat sau nevaccinat. Acesta a afirmat că dinainte de aceste restricții a stabilit ca doleanțele cetățenilor să fie preluate de la intrarea în sediu și rezolvate de la caz la caz.

”Cum să îi ignorăm?! Avem permanență la ușă. Le preluăm solicitările, cu cerere, cu formulare și rezolvăm problemele la fel ca și înainte, numai că nu se mai vântură lumea prin Primărie. Fără nicio discuție, sigur”, a afirmat acesta.

PNL-istul Ionel Meiroșu, primarul comunei Surdila Greci ne-a transmis că a adoptat o variantă similară, dar asta și pentru că sediul Primăriei este unul foarte mic. Meiroșu a explicat că funcționarii încearcă să le rezolve problemele oamenilor, discutând cu fiecare la intrarea în sediu.

Social-democrata Stanca Coman, primarul comunei Vădeni, ne-a transmis că respectă legea și că în sediul Primăriei nu mai pot intra decât persoanele care prezintă certificat verde sau test. Totuși, aceasta a dorit să sublinieze că nu sunt ignorați nici cetățenii nevaccinați și că există disponibilitatea funcționarilor de a ieși în întâmpinarea acestora.

”Cu seriozitate tratăm problema! Am pus pe site-ul Primăriei anunțul. Oamenii văd că au fost receptivi. Respectă regulile, masca și înăuntru și afară. Avem pe cineva la intrare în Primărie și cere certificatul. Cine nu are, nu intră! Dar nici cei nevaccinați nu sunt ignorați. Vine cineva afară cu mască, îi dă și completează ce are nevoie. Nu putem nici să refuzăm oamenii. Cam așa lucrăm. Noi încercăm să ajutăm oamenii”, a afirmat Coman.

USR-istul Ionuț Postolache, primarul comunei Măxineni, ne-a explicat, de asemenea, că a luat anumite măsuri, astfel că are două asistente comunitare, care au grijă să ia temperatura cetățenilor care doresc să intre în Primărie. Totodată acestea verifică și certificatul verde și nu permit accesul celor nevaccinați. Cât despre procedura privind persoanele nevaccinate: ”Iese cineva afară. Cum să îi refuzăm?! Și așa, oamenii vin cu o grămadă de probleme. În perioada aceasta noi prelucrăm date pentru ajutoarele acestea de încălzire și pentru facturile la energie. Nu avem cum să îi refuzăm, vă dați seama! Avem circuite anume. Avem o persoană la intrare în primărie și cheamă personal în funcție de problemă”, a mai completat Postolache.

În comuna Galbenu, primarul Nicolae Ganea (PSD) a afirmat că problemele celor nevaccinați sunt rezolvate la intrarea în sediu. Acesta a precizat că ia în calcul să monteze chiar și un ghișeu afară, însă deocamdată ne-a transmis că speră că vremea va mai fi prietenoasă o perioadă.

Și Tudorel Gâscă (PMP), primarul comunei Racovița, ne-a explicat că pentru persoanele nevaccinate funcționarii vor ieși în afara sediului pentru a discuta cu ei.

”Dacă este vorba de taxe și impozite va veni de acolo cineva, dacă e vorba de asistență socială sau orice altă problemă o să fie chemat colegul care se ocupă de problema respectivă. Nu lăsăm oamenii”, a conchis primarul.

 

 

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro