Intrucit nici pina acum nu au aparut normele de aplicare, medicii apreciaza ca se impune initierea unui proiect de modificare a prevederilor Legii 49/2006 - care va intra in vigoare de luna viitoare - in sensul asumarii responsabilitatii fiecarui semnatar al fisei medicale auto, iar medicul de familie sa nu devina "tap ispasitor".
Fisa medicala se completeaza la obtinerea sau reinnoirea permisului de conducator auto, iar verdictul "apt" sau "inapt" este data de medicul sef din ambulatorul de specialitate, dupa o serie de examene medicale: boli interne, chirurgie, ortopedie, neurologie, ORL, oftalmologie, obstetrica-ginecologie, examen psihologic, examene paraclinice (radiografia pulmonara si serologia singelui - MRF), antecedente patologice de la medicul de familie - in total 12 semnaturi si parafe, cu tot cu cea finala, a medicului sef.
Potrivit noilor reglementari, in caz de accidente de circulatie in urma carora rezulta pagube materiale ori pierderi de vieti sau vatamarea integritatii corporale a persoanelor, medicul ar putea fi tras la raspundere pentru semnatura si parafa de pe fisa medicala.
O grija in plus pentru medicul de familie
"Pentru toate specialitatile medicale, atributiile sint bine conturate prin curicula profesionala si fisa postului. Numai medicul de familie este investit cu tot felul de obligatii si paraactivitati medicale: contabil, ingrijitor, manager, protector social pentru populatie si personalul medical mediu si, mai nou, posibil politist medical, obligatie ce i-ar putea aduce amenda sau inchisoare de la 3 luni la 2 ani in anumite situatii. Incompatibilitatea calitatii de sofer din punct de vedere medical este reglementata prin ordinul M.S. 87/2003, in care decizia apt sau inapt este lasata la latitudinea medicului specialist, in functie de afectiune. Consideram ca s-ar impune modificarea acestui ordin prin stabilirea unei grile de afectiuni - coduri care sa delimiteze strict compatibilitatea de incompatibilitatea calitatii de sofer", apreciaza dr. Dorina Tite, vicepresedinte al Colegiului Medicilor din Braila. Ea considera ca rolul medicului de familie este de a examina bolnavul si, acolo unde se impune, sa il trimita pentru examen de specialitate si de stabilire de diagnostic.
"Ce se intimpla daca pacientul nu revine cu rezultatul investigatiilor, daca acesta pleaca din localitate sau din tara, daca refuza controlul medical de specialitate din lipsa de timp, de bani, de distanta, din comoditate sau pentru ca exista lista de asteptare, iar in acest interval de timp comite un accident rutier cu urmari?", se intreaba medicii de familie braileni, ingrijorati ca toate responsabilitatile vor cadea asupra lor, dupa aparitia noului Cod Rutier.
In acest sens, Colegiul Medicilor solicita responsabilizarea tuturor participantilor la traficul rutier, atit pietoni, cit si conducatori auto, in sensul prezentarii la controlul medical periodic pentru evaluarea starii de sanatate si respectarea deciziei medicale.
"Sintem de acord cu respectarea legalitatii si intronarea disciplinei riguroase in traficul rutier, dar responsabilizarea sa fie a tuturor factorilor implicati, iar medicul de familie sa nu devina tap ispasitor, responsabilul unic al haosului din traficul rutier", ne-a declarat dr. Dorina Tite.
Infarcturile la volan au facut sase victime in numai o luna
In ultima luna, in judet s-au inregistrat doua accidente rutiere soldate cu decesul a patru persoane si ranirea grava a altor doua, in timp ce la volan se aflau soferi cardiaci care, pe fondul afectiunilor existente, au pierdut controlul, iar bolizii in care se aflau au devenit un adevarat carusel al mortii.
Prima victima a fost Mihai Cojocaru de 63 de ani, medic din localitatea Ostrov, judetul Constanta, care, in ziua de 8 iulie, in timp ce conducea un autoturism pe DE 577 in judetul Braila, a pierdut controlul volanului pe fondul afectiunilor cardiace si a izbit violent un copac de pe marginea partii carosabile. In urma impactului au decedat trei persoane si alte doua au fost grav ranite. Cu citeva zile in urma, un alt barbat, de 58 de ani si-a pierdut viata la volan, in timp ce sofa un microbuz "Volkswagen" pe soseaua Rimnicu-Sarat. Vasile P. a murit subit in apropierea complexului comercial al TUG Center, iar autoutilitara cu numarul BR 02 YLE a parasit partea carosabila, a intrat pe trotuar si s-a oprit in gard.
Lista interzisilor
Imediat dupa producerea primului accident, seful Serviciului Politiei Rutiere, subcomisar Dumitru Budes a transmis Autoritatii de Sanatate Publica Braila o adresa prin care solicita situatia persoanelor inapte medical sau psihologic pentru a conduce un autoturism sau tramvai.
Potrivit Ordonantei de Urgenta nr. 195/2002, atunci cind constata in cadrul atributiilor de serviciu ca o persoana care poseda permis de conducere este inapta medical sau psihologic, toate cadrele medicale abilitate sint obligate sa comunice de indata acest aspect Serviciului Politiei Rutiere.
"Consideram ca prevederea legala mentionata si exemplul de mai sus sint suficient de clare si explicite, pentru ca medicii sa nu mai invoce codul deontologic profesional, pentru a nu denunta astfel de persoane Politiei Rutiere", mentiona, pe 10 iulie, subcomisarul Dumitru Budes.
In plus, seful Politiei Rutiere solicita Autoritatii de Sanatate Publica Braila ca incunostiintarea despre astfel de persoane sa fie facuta prin adresa, care sa contina obligatoriu datele de identificare ale persoanei in cauza, diagnosticul si data acestuia, cu precizarea specificului afectiunii, daca poate fi vindecata, perioada minima de tratament etc, cit si medicul specialist care s-a pronuntat in speta, pentru a constitui baza legala de retragere a permisului de conducere.
Legi fara norme de aplicare de peste patru ani
Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice a fost aprobata prin Legea nr. 49/2006 cu modificari si completari a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 246/20.03.2006 urmind sa intre in vigoare la expirarea unei perioade de gratie de 6 luni, respectiv pe 20 septembrie.
Potrivit noilor reglementari, conducatorii de autovehicule sau tramvaie trebuie sa aiba cunostintele si indeminarea necesare conducerii si sa fie apti - si verificati periodic - din punct de vedere medical si psihologic. Totodata, legea prevede ca examinarea medicala se realizeaza in institutii medicale autorizate, cu obligatia luarii in evidenta a conducatorului auto de catre medicul de familie si ca lista institutiilor medicale se stabileste prin ordin comun al Ministerului Sanatatii Publice si al Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
aFata de toate prevederile legislative, cele doua ministere urmeaza sa elaboreze norme de aplicare, dupa care urmeaza sa se stabileasca modalitatile concrete de colaborare intre unitatile sanitare si politie. Cu alte cuvinte, medicii nu au inca nici o baza legala privind atributiile ce le revin fata de noul Cod Rutier si nici nu pot lasa fara carnet de conducere trei sferturi din conducatorii auto care sufera de boli cronice.
"La momentul acesta, noi nu avem ordinul comun al Ministerului Sanatatii si Ministerului Transporturilor, prin care sa se puna de acord cine stabileste faptul ca un conducator auto este inapt si ca nu mai poate conduce autovehicolul. Daca medicul de familie constata ca o persoana aflata in evidenta sa care poseda permis de conducere prezinta afectiuni medicale, va solicita examenul de specialitate necesar, iar medicul specialist va pune diagnosticul. In cazul in care persoana respectiva este declarata inapta de medicul specialist, medicul de familie comunica acest lucru Politiei, printr-o adresa, dar trebuie sa reglam aceste circuite. Nu putem sa privam toti bolnavii de carnetul de conducere - care este un drept al cetateanului - dintr-o neintelegere", ne-a informat dr. Lucica Scutaru, director executiv al Autoritatii de Sanatate Publica Braila.
Noul Cod Rutier pune in pericol mii de carnete de conducere
Dupa cum am aflat de la dr. Lucica Scutaru, primii vizati sa ramina fara carnet de conducere sau sa nu-l poata obtine niciodata dupa aparitia noului Cod Rutier sint bolnavii cronic. Bolile psihice in tratament si tot ce inseamna tratament adiacent cu sedativ al altor boli reprezinta cel mai mare pericol la volan, sustin specialistii. In plus, sint inapti pentru obtinerea carnetului de conducere daltonistii, pentru ca nu disting culorile, precum si cei ce sufera de miopie forte. In acelasi timp, "nu poti sa-i suspenzi carnetul de conducere oricarui cardiac sau hipertensiv care este sub tratament, nu poti lasa fara permis orice bolnav cronic", precizeaza dr. Lucica Scutaru.
Potrivit statisticilor la zi, in Braila sint zeci de mii de bolnavi cronic care si-ar putea pierde calitatea de sofer dupa intrarea in vigoare a noului Cod Rutier. Din cei 5762 de bolnavi de diabet zaharat, jumatate sint inapti sa conduca. Acestora li se adauga 32.751 hipertensivi, 16.331 bolnavi de cardiopatie ischemica, 913 bolnavi de cord pulmonar cronic, 3991 de afectiuni cerebro-vasculare, precum si 580 de persoane cu insuficienta cronica renala. O mare parte dintre acesti bolnavi cronic sint conducatori auto.
Aparitia noului Cod Rutier a bulversat in ultima perioada lumea medicala, in special medicina primara, intrucit medicii nu pot decide inca asupra acordarii statutului de apt sau inapt pentru obtinerea carnetului de conducere, atita timp cit legile existente nu au inca norme de aplicare.
Retragerea si redobindirea "carnetelor" - la mina medicilor
Subcomisarul Bogdan Zotoi, seful Biroului Politiei Rutiere, sustine
ca, daca medicii ar respecta legea, procedura de retragere a
permiselor s-ar derula rapid, multe accidente produse din cauza
afectiunilor soferilor ar putea fi evitate, iar vietile unor oameni
nevinovati ar putea fi salvate: "Este extrem de simplu: in momentul
in care medicul constata ca pacientul care poseda permis de
conducere sufera de o afectiune prezenta pe lista celor
incompatibile cu statutul de sofer, trebuie sa trimita o adresa la
Politia Rutiera. Noi il invitam pe conducatorul auto respectiv la sediu
si ii retragem permisul, din motive medicale, iar dupa o perioada,
daca starea sanatatii sale s-a ameliorat, cel in cauza poate solicita
redobindirea permisului. Pentru acest lucru, trebuie sa fie supus
unui examen medical, iar permisul ii este inapoiat, in baza
adeverintei medicale. In mod normal, examinarile medicale se
efectueaza din 10 in 10 ani, insa pot fi solicitate si de agentii de la
Politia Rutiera, daca exista suspiciuni ca soferul ar suferi de vreo
afectiune ce ar putea pune in pericol traficul. In ultimii 3 ani, am
primit o singura notificare, aceasta fiind din partea unui laborator
psihologic. Specialistii respectivi au descoperit ca o persoana care
incerca sa obtina permisul de conducere suferea de afectiuni
psihice si ne-a adus la cunostinta numele ei, pentru ca aceasta sa
nu obtina ulterior vreo adeverinta medicala masluita pe care sa o
ataseze la dosar."
Cms. sef (r.) Colceag, prins la volan, in timp ce era internat la
balamuc
Fara permis de conducere a ramas, din motive medicale, fostul nr. 2
al Politiei brailene, comisar sef (r.) Antonel Colceag. Acesta a fost
anchetat de Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate
Organizata si Terorism (DIICOT) - Biroul Teritorial Galati, pentru ca
a oferit unui reporter de la "Obiectiv" trei cópii ale unor documente
secrete sustrase din Politie, incercind sa-l discrediteze pe actualul
sef al IPJ, comisarul Catalin Chivu. In loc sa publice rapoartele de
recrutare a informatorilor, jurnalistul a oferit documentele unui corp
de control de la Ministerul Administratiei si Internelor, prin
intermediul unui colaborator al Serviciului de Informatii al Politiei,
pentru a se elucida cum au disparut actele clasificate din fisetul
sefului IPJ.
In luna mai, in ziua in care procurorul Marian Sandu, de la DIICOT,
a incercat sa realizeze confruntarea dintre jurnalist si cms. sef (r.)
Colceag, acesta din urma s-a imbolnavit brusc de o afectiune
psihica si, potrivit documentelor eliberate de medici, a fost internat
la domiciliu si i s-au administrat medicamente cu efect tranchilizant.
Cu toate ca in acte figura ca fiind bolnav la cap, Colceag a
continuat sa-si conduca masina personala marca "Renault" si,
intimplator, a fost depistat de agentii de circulatie. Avind informatii
ca fostul nr. 2 al Politiei era in evidentele Spitalului de Psihiatrie,
politistii i-au retras imediat permisul de conducere, lasindu-l pieton.
Recent, dupa ce a prezentat la Circulatie adeverinte medicale
potrivit carora ar fi apt de sofat, cms. Colceag a primit inapoi
carnetul de sofer. (Narcis VOICA)