* companiile care furnizează energie electrică au intrat într-un blocaj la calculul compensărilor, astfel că cetățenii nu au mai primit facturile de mai bine de 3 luni * este vorba doar despre cei care au avut un consum de peste 300 de kWh pe lună anul trecut și s-au încadrat anul acesta sub acest barem * furnizorii spun că legislația este neclară și așteaptă modificări urgente pentru a emite facturile
Foarte mulți dintre consumatorii casnici au intrat în panică pentru că nu au mai primit facturi de la furnizorii de energie electrică de mai mult de 3 luni, temându-se că vor fi nevoiți să plătească, dintr-o dată, o sumă uriașă. Explicația furnizorilor este aceea că legislația dată de Guvern este neclară și se așteaptă lămuriri prin modificări ale ordonanței. ”Ordonanța 27/2022 a încercat să stabilească niște praguri relativ clare, care să ofere o predictibilitate. Și atunci s-a luat consumul mediu pe anul 2021, dar, după aceea, au apărut probleme, pentru că era absurd să faci o chestiune de genul acesta, când anul trecut nu exista nicio restricție, nicio criză, cel puțin până în august, iar consumul de energie electrică, la prețurile de atunci, se putea plăti. Și acum să vii să spui că, pe baza acelui consum, acorzi sau nu acorzi plafonare. Și, înainte de aprobarea finală, s-a introdus o nouă prevedere care stipula că, în situația celor care se încadrează anul acesta în baremele de consum, se aplică aceeași plafonare.
Acum, ceea ce nu este clar este cum se gândește încadrarea în consum anul acesta, lunar sau pe toată perioada până în aprilie 2023”, a declarat pentru presa centrală Ion Lungu, directorul executiv al Asociației Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER). Această neclaritate a provocat întârzierile la facturare ale companiilor, iar răspunsul ANRE a fost că este o chestiune care trebuie prevăzută în lege, deci este nevoie de o modificare a ordonanței. ”Și atunci se așteaptă această modificare. În ce privește persoanele care depășesc consumul de 300 kWh/lună, acestea vor plăti prețul pieței, iar asta este o altă aberație, pentru că prețul pieței este foarte mare, undeva la 3 lei KWh, pentru că s-a tranzacționat pe PZU (piața zilei următoare) la 600 de lei MWh”, ne-a precizat directorul executiv al AFEER, Ion Lungu.
Ceață totală
Potrivit OUG 27/2022 privind măsurile aplicabile clienților finali din piața de energie electrică și gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul energiei, pentru consumul realizat în perioada 1 aprilie 2022-31 martie 2023, prețul final facturat de către furnizori este de maximum 0,68 lei/kWh, cu TVA inclus, în cazul clienților casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 este mai mic sau egal cu 100 KWh. Totodată, în cazul clienților casnici al căror consum mediu lunar realizat la locul de consum în anul 2021 este cuprins între 100 kWh și 300 KWh inclusiv, prețul final este de maximum 0,8 lei/kWh, cu TVA inclus. ”În cazul clienților casnici care nu pot beneficia de plafonări ale prețurilor în funcție de consumul anului 2021, dar al căror consum înregistrat în anul 2022 se încadrează în consum de 100 KWh sau până în 300 kWh, furnizorii emit în luna februarie 2023 facturi de regularizare a consumului facturat anterior aferent perioadei de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență, utilizând prețul final conform tranșei aferente de consum, și facturează consumul înregistrat după data reîncadrării la prețul final corespunzător tranșei de consum”, se arată în Ordonanța Guvernului.
Compensările, întârziate
Furnizorii susțin că din cele două scheme de compensare, doar cea prevăzută din noiembrie 2021 până în martie 2022 este aproape gata, cu excepția regularizărilor, care au fost transmise, dar se mai lucrează la ele. ”În ce privește schema care a început la 1 aprilie, ANRE-ul a făcut analize și a avizat doar niște sume minore, cam 200 milioane de lei, din valori care sunt de ordinul miliardelor de lei. Platforma a fost pusă în funcțiune la ANRE foarte târziu, iar la începutul lunii iulie s-au făcut primele încărcări în platformă, după care au început analizele cu experții de la ANRE. Legislația nici acum nu este foarte clară, sunt divergențe de opinie între Ministerul Energiei și ANRE pe lucruri mărunte, dar care nu pot permite închiderea și încărcarea pe platformă. Sunt și schimbări foarte multe, iar acum se discută despre o nouă schimbare, de la 1 septembrie, și nici acum nu există un document oficial aprobat”, a mai afirmat Ion Lungu, directorul executiv al AFEER.