Din 2003 şi până în prezent, Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare a pierdut 5 elicoptere medicale. Opt piloţi şi opt asistenţi şi medici şi-au pierdut viaţa, iar patru angajaţi ai serviciului de urgenţă au fost răniţi, relatează TVR.
SMURD a pierdut primul elicopter în martie 2003. Un aparat de la Tîrgu Mureş, cu 4 oameni la bord, s-a prăbuşit în comuna Cojocna, judeţul Cluj. Şi piloţii, şi cadrele medicale au murit în accident. Cei 4 se întorceau din Ungaria, unde duseseră un bebeluş de o lună, care urma să fie operat pe inimă. Elicopterul era un IAR 316 Alouette.
Pe 9 ianuarie 2006, SMURD a mai pierdut un elicopter medical. În accident au murit 4 persoane: pilotul, copilotul, medicul şi asistentul. Aparatul, un Eurocopter EC 135, s-a prăbuşit la 3 kilometri de pista aeroportului din Iaşi.
Concluzia anchetei a fost că elicopterul s-a prăbuşit din cauza condiţiilor meteo nefavorabile şi a curenţilor de forfecare. Un nou elicopter SMURD pentru Iaşi a fost achiziţionat abia în noiembrie 2012, tip EC 135, până atunci fiind folosit un aparat de zbor de la MAI.
În decembrie 2006, elicopterul EC 135 al SMURD Tîrgu Mureş, în drum spre o intervenţie în Vatra Dornei, s-a prăbuşit în judeţul Bistriţa-Năsăud. Accidentul s-a soldat cu rănirea celor 4 persoane aflate la bordul aparatului. Anchetatorii au constatat ulterior că elicopterul a intrat într-o zonă cu ceaţă, iar echipajul a fost obligat să aterizeze forţat în zona Pasului Tihuţa.
În decembrie 2014, un alt Eurocopter EC 135 al SMURD s-a prăbuşit în lacul Siutghiol din Mamaia. În ciuda eforturilor salvatorilor, niciunul dintre membrii echipajului, 4 la număr, nu a mai putut fi salvat.
Elicopterul prăbuşit peste Prut avea doar doi ani vechime
Reamintim că un elicopter SMURD Iaşi model Eurocopter 135, la bordul căruia se aflau patru salvatori, cetăţeni români, s-a prăbuşit joi într-o localitate din raionul Cantemir din Republica Moldova. La bordul aparatului se aflau pilotul, copilotul, un medic şi un paramedic. Elicopterul a luat foc la impactul cu solul. Niciunul nu a supravieţuit. Cazul este anchetat de autorităţile din Republica Moldova, iar dosarul a fost preluat şi de Secţia Parchetelor Militare de la Bucureşti. Tragedia s-a petrecut pe fondul vremii nefavorabile. Era a 20-a misiune de intervenție a SMURD în Republica Moldova.
Elicopterul fusese achiziţionat de către Ministerul Sănătăţii în 2014, cu peste 5 milioane de euro, în condiţiile în care un aparat fără dotări specifice unor astfel de intervenţii era cotat pe site-urile de specialitate în 2013 la aproximativ 3 milioane de euro.
Şase centre aeromedicale
Modelul de elicopter EC 135 este cel folosit la nivel naţional de către serviciul de intervenţie SMURD. La nivelul anului 2014 existau nouă astfel de elicoptere în uz, fiind şase puncte de operare aeromedicală: Bucureşti, Târgu-Mureş, Iaşi, Galaţi, Craiova şi Arad. Înaintea accidentului din 2014 de pe lacul Siutghiol, exista şi un astfel de punct la Constanţa.
Fiabilitatea acestui model de elicopter a fost una recunoscută la nivel internaţional. În 2011, Eurocopter, care s-a transformat ulterior în Airbus Helicopters, livrase 1.000 de astfel de unităţi la clienţi din întreaga lume, la 15 ani de la începere producţiei, iar în 2013 există statistici care afirmă că un astfel de model asigura 25% din zborurile de urgenţă medicală la nivel mondial, existând peste 500 de elicoptere folosite exclusiv pentru transport medical.