Datele statistice prezentate de municipalitate arata ca pina in prezent doar 10% dintre cele circa 800 de asociatii au depus aceste situatii, lucru ingrijorator in contextul in care foarte multi proprietari reclama nereguli in desfasurarea activitatii de administrare in interiorul AP-urilor. De altfel, si viceprimarul Lucian Tilea, cel care are in competenta asociatiile de proprietari, s-a aratat ingrijorat de numarul mare de sesizari facute pe aceasta tema de cetatenii ce se prezinta saptaminal la audientele sustinute de conducerea Primariei. In urma cu citva timp, acesta ne declara ca, din numarul total de intrevederi cu cetatenii pe care le sustine intr-o luna, aproximativ 80% dintre problemele ridicate vizeaza aspecte legate de activitatea asociatiilor, cu referiri directe asupra modului in care presedintii si administratorii inteleg sa aplice legislatia in domeniu.
"Nu exista pirghia legala de constringere"
Potrivit HG 400/2003 de aprobare a normelor metodologice privind organizarea si functionarea AP, asociatiile trebuie sa intocmeasca semestrial raport de activitate financiar contabila pe care sa-l depuna la Primarie. Astfel, pina la finele lunii martie, trebuia prezentat raportul aferent semestrului II al anului trecut. Asa cum a explicat Elena Prundea, seful Directiei de Indrumare si Control a Primariei, pina la acest moment, doar circa 84 de AP au indeplinit aceasta obligatie, activitatea celorlalte circa 700 raminind o nebuloasa. "Nu exista pirghia legala de constringere a conducerilor asociatiilor de proprietari sa depuna aceste situatii financiare. Noi am sesizat municipalitatea, ba chiar am initiat o propunere de hotarire de CLM in acest sens, dar finalitatea nu a fost cea urmarita adica emiterea unui act prin care sa se stabileasca sanctiuni pentru nerespectarea obligatiilor ce le revin prin lege membrilor conducerii unei AP. Nu vom abandona aceasta directie si vom face in continuare astfel de demersuri pentru ca in multe alte orase exista regulamente de ordine interioara pentru AP-uri, aprobate de catre consiliile locale din acele orase, regulamente care prevad in mod expres amenzi punctuale pentru asociatiile care nu le respecta", a subliniat Prundea.
La rindul sau, presedintele Centrului de Consiliere pentru Asociatii de Proprietari din Braila, Dumitru Girbacea, a criticat in termeni duri dezinteresul manifestat de conducerile AP-urilor cu privire la respectarea obligatiilor ce le revin. "Ar trebui totusi gasita o solutie pentru constringerea asociatiilor de proprietari sa respecte legislatia. De exemplu ridicarea atestatului administratorului ar putea rezolva in mare masura problema, in sensul ca la citeva abateri, emitentul atestatului, adica Primaria, sa il anuleze", a punctat sursa citata.
Primaria vrea supravegherea on-line a operatiunilor contabile la nivel de AP-uri
O idee originala de solutionare a problemei vine din partea viceprimarului Tilea care propune infiintarea unui birou format tot din administratori profesionisti cu rezultate dovedite, care sa se ocupe de asociatiile de proprietari. "Avem un proiect interesant pe care o sa il demaram din mai. Vrem sa punem la dispozitia asociatiilor de proprietari cu administratori si presedinti mai destoinici citeva spatii, probabil de la "CET", dotate cu PC-uri conectate intr-o retea la care sa aiba si Primaria acces, precum si conexiune la Internet. Mai mult ar fi ideala cooptarea in proiect si a unei unitati bancare prin intermediul careia sa se faca platile AP-urilor catre furnizorii de utilitati. In felul acesta poate reusim sa facem primul centru informatic destinat AP-urilor si sa incercam sa micsoram numarul acestora. Galatiul, de exemplu, are 70.000 de apartamente si 300 de asociatii, pe cind Braila are 52.000 de apartamente si 803 asociatii. Eu voi sta cu ochii pe ei on-line, pe plati, incasari. Atunci nu vor mai fi nici probleme cu bilantul", a explicat Tilea. Mai mult, sursa citata a subliniat ca un alt avantaj al acestui sistem este monitorizarea evolutiei in timp a debitelor chiriasilor DSP. "Contractele chiriasilor includ si clauze de reziliere in cazul neplatii utilitatilor, iar acolo unde vor fi datorii mari, vom actiona in consecinta", a mai spus Tilea.
Sume de peste 30.000 euro furate de la locatari
Respectarea obligatiei de a depune raportul semestrial ar conduce la evitarea situatiilor in care in decursul mai multor ani administratorii delapideaza sume consistente din conturile asociatiilor cu care au contract. In acest mod, nu ar mai fi fost cazuri precum cele inregistrate, numai in ultima vreme, de exemplu, la AP 633, AP 52, AP 318, AP 542 si AP 543, unde administratorii au fost trimisi in judecata pentru deturnarea unor sume impresionante in cuantum de peste 30.000 euro. Concret la AP 633 suma delapidata a fost in cuantum de 20.626 lei, la AP 52 paguba a fost de 14.588 lei, la AP 318 - 12.340, iar la AP 542 si 543 de aproximativ 45.000 lei. Una dintre metodele utilizate pentru delapidare a fost insusirea soldului de casa, fara a mai depune sumele incasate de la locatari la furnizorii de utilitati.