Ministerul Dezvoltării are o nelămurire în ceea ce priveşte proiectul de la Brăila privind reabilitarea şi modernizarea Bulevardului Dorobanţilor, pentru care Primăria Brăila a scris şi câştigat un proiect cu finanţare europeană cu un buget de circa 30 milioane de euro. Obiecţiunea ridicată se leagă de o prevedere din Caietul de Sarcini, la licitaţia de atribuire a contractului de execuţie a lucrărilor, prin care s-a îngrădit accesul la licitaţia publică a potenţialilor ofertanţi interesaţi de proiect. Concret, este vorba despre o prevedere ce impune ofertanţilor să facă dovada deţinerii ori închirierii unor staţii de betoane şi asfalt pe o rază de câteva zeci de kilometri în jurul oraşului. Pentru că a ridicat acest steguleţ roşu, Ministerul Dezvoltării a făcut comunicarea către beneficiarul local, adică Primărie, cu privire la faptul că, până la lămurirea problemei, nu se mai fac rambursări pe acest proiect.
De cealaltă parte, Primăria, prin edilul-şef Aurel Simionescu, punctează că nici nu poate fi vorba de o hibă în cadrul procedurii de achiziţie publică, argumentând că întregul proces a făcut obiectul studiului amănunţit al Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Mai mult, atribuirea contractului s-a făcut prin decizia unei instanţe de judecată care nu a reliefat niciun fel de problemă în procedura de achiziţie. În acest context, primarul Aurel Simionescu spune că lucrurile se vor lămuri rapid - în maxim o lună, speră oficialul -, astfel încât să nu se ajungă la blocarea lucrărilor în proiectul de modernizare.
Surpriză de proporţii în cazul proiectului de zeci de milioane de euro de la Brăila vizând reabilitarea şi modernizarea Bulevardului Dorobanţilor. Ministerul Dezvoltării a ridicat steguleţul roşu la acest proiect şi a pus pe pauză rambursările pe partea de cofinanţare de la bugetul de stat. Obiecţia pe care ministerul o ridică este aceea că autoritatea contractantă, adică municipalitatea, a impus ofertanţilor ca o condiţie de calificare la licitaţie să facă dovada proprietăţii ori a închirierii unor staţii de betoane şi asfalt pe raza judeţului nostru. În opinia ministerului, această prevedere este una care poate fi interpretată ca restrictivă în ce priveşte accesul la licitaţie a potenţialilor ofertanţi.
"Ministerul Dezvoltării a făcut recent o verificare a tuturor proiectelor pe Axa 2 a Programului Operaţional Regional în care ne încadrăm şi noi cu proiectul de reabilitare a Bulevardului Dorobanţilor. La nivel naţional au fost formulate puncte de vedere sau mai bine zis temeri ale ministerului cu privire la proiecte. Nu a fost o verificare de detaliu, ci doar o privire de ansamblu asupra fiecărui proiect în parte. În cazul nostru, obiecţia ridicată face referire la prevederea potrivit căreia ofertanţii trebuia să deţină în proprietate sau chirie staţii de betoane sau asfalt pe o rază de câteva zeci de kilometri în jurul oraşului", ne-a confirmat primarul Aurel Simionescu. El a spus că imediat de la comunicarea acestui punct de vedere al ministerului, Primăria Brăila a venit cu lămuriri în care a încercat să liniştească temerile cu privire la potenţiale nereguli în achiziţia publică legată de proiectul cu Dorobanţiul. "În primul rând, am explicat că această prevedere a fost impusă de argumente de ordin tehnic: o distanţă prea mare între locul unde se fabrică cimentul sau asfaltul faţă de locul de utilizare efectivă a respectivului material de construcţii conduce la degradarea calităţii lucrării. Acesta a fost singurul argument ce a condus la inserarea de la bun început a acestei prevederi", susţine Simionescu.
Atribuirea contractului a fost dispusă de o instanţă de judecată
Lista contraargumentelor invocate de autoritatea locală continuă cu acela că la momentul în care a fost realizat Caietul de Sarcini nu exista nicio prevedere legală care să spună că această condiţie ar fi una restrictivă şi nu avea ce căuta în documentaţia licitaţiei. "Abia anul trecut, prin vară, a apărut un act normativ în acest sens, pe când licitaţia pentru Dorobanţi a fost lansată prin 2009. Mai mult, întreaga procedură de achiziţie publică a făcut obiectul analizei amănunţite a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, care nu a avut nicio obiecţie la documentaţia de licitaţie. Iar o garanţie în plus a legalităţii procedurii o constituie faptul că atribuirea contractului de execuţie s-a făcut în baza unei decizii a instanţei, mai precis a Curţii de Apel Galaţi", ne-a declarat primarul Aurel Simionescu, vădit încrezător în lămurirea rapidă a problemei ridicată de minister şi reintrarea în normalitate a proiectului. De altfel, sursa citată a precizat că decizia ministerului de a opri rambursările de la bugetul de stat în cadrul proiectului nu sunt în măsură, la acest moment, să perturbe buna derulare a lucrărilor, întrucât procedural finanţarea la acest moment este asigurată din avansul de la Uniunea Europeană plus partea de cofinanţare de la bugetul local. "Sper ca în timp de o lună de zile, pentru că sunt mai multe proiecte la nivel naţional pe axa 2 a POR unde Ministerul a ridicat obiecţii, să se lămurească lucrurile cu proiectul de la Brăila, astfel încât să nu existe o discontinuitate în executarea lucrărilor la bulevard", a încheiat sursa citată.
Scurt remember al "Saga-Dorobanţi"
În iulie 2009, Ministerul Dezvoltării a semnat alături de Primăria Brăila contractul de finanţare, valoarea totală a proiectului fiind de 29,679 milioane euro, din care 24,846 milioane euro reprezintă valoarea eligibilă a proiectului. Din totalul eligibil, 19,962 milioane euro vin de la comunitatea europeană prin Fondul European de Dezvoltare Regională. Licitaţia, aşa cum am mai spus, a fost lansată tot în 2009 şi abia în decembrie 2010 Curtea de Apel de la Galaţi a dispus atribuirea contractului de lucrari către asocierea de firme "Tancrad", "Euro Construct", "Max Boegl" şi "Swietelsky Baugesellschaft". Una peste alta, lucrările vor costa aproape 100 milioane lei (fără TVA). Lucrările efective la bulevard au început în primăvara acestui an şi sunt în plină derulare, circulaţia tramvaielor fiind complet oprită de mai multe luni pe Dorobanţi.
Contractul vizează modernizarea sistemului rutier, a căii de rulare a tramvaielor precum şi a canalului colector de sub bulevard, pe întreaga lungime a acestuia. Concret, obiectivele specifice ale proiectului sunt modernizarea căii rutiere Dorobanţilor în lungime de 4,7 km, compusă din 4 benzi, câte două benzi pe fiecare sens, în lăţime de 7 m, modernizarea celor două căi de rulare a tramvaiului în lungime de 4 km, consolidarea canalului colector Ghermani situat în corpul căii Dorobanţilor, reabilitarea a 4,7 km de trotuare şi, pe aceeaşi lungime, a reţelei de apă, de termoficare, electrică, plus refacerea a 5.000 mp mediu ambiant.