Ai nevoie de un meseriaş care să îţi execute o lucrare de calitate, într-un termen rezonabil, stabilit de comun acord? Poţi să fii aproape sigur că nu ai să-l găseşti! Tot mai mulţi brăileni se plâng, în ultima perioadă, de problemele cauzate de diverse firme sau persoane fizice pe care le-au angajat pentru a-şi renova locuinţele, pentru reparaţii sau alte genuri de lucrări. "Toţi vor să-ţi ia banii, asta îi interesează în primul rând. Numai că, după ce te înţelegi cu ei să vină să îţi execute ceva, constaţi că nu prea ştiu meserie şi nici nu îşi dau interesul să termine treaba la timp. Vin o zi da şi trei nu, fără să dea doi bani că tu stai cu toată casa deranjată ca să îi aştepţi pe ei. Din câte am observat, cam toţi meseriaşii ăştia îşi iau mai multe lucrări odată, chiar dacă ştiu că nu le pot face faţă. Şi, uite aşa, mă întârzie şi pe mine, te întârzie şi pe tine, profitând de faptul că nu prea ai pe cine să angajezi în locul lor. Important e să se vadă cu banii...", ne-a spus Vasile Florea, unul dintre brăilenii care a avut nevoie în această vară de zidari şi zugravi, pentru a-şi moderniza casa. Din păcate, situaţii de acest gen nu se întâlnesc doar în construcţii, ci în toate domeniile, fără excepţie. Lipsa persoanelor calificate de pe piaţa locală a muncii este din ce în ce mai vizibilă, fenomenul fiind alimentat de plecarea masivă în străinătate a specialiştilor dornici să fie plătiţi pe măsura cunoştinţelor şi a seriozităţii lor.
Cum era de aşteptat, penuria de meşteri adevăraţi afectează automat calitatea serviciilor de care beneficiază clienţii. Lipsei de meseriaşi i se adaugă şi o doză tot mai mare de tupeu din partea celor ce contractează cât mai multe lucrări, promiţând să le finalizeze în termene foarte scurte, deşi ştiu că nu au capacitatea de a face acest lucru.
Deşi tot mai mulţi brăileni se plâng că au luat "ţepe" de la asemenea meseriaşi, la Protecţia Consumatorilor au fost înregistrate doar 11 sesizări de la începutul anului în curs. O explicaţie a numărului mic de reclamaţii poate fi dată de faptul că nu se preiau decât cazurile în care există contracte de prestări servicii între furnizor şi beneficiar. Însă, de cele mai multe ori, brăilenii angajează, la mica înţelegere, persoane fizice care nu eliberează bon fiscal şi nu încheie niciun contract legal. O altă explicaţie ar putea consta în lipsa de încredere a brăilenilor faţă de Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) şi faţă de felul cum se implică această instituţie în rezolvarea problemelor.
Cotidianul nostru a solicitat CJPC Brăila să ne comunice câte reclamaţii a primit de la consumatori privind calitatea prestărilor de servicii pe parcursul acestui an, câte au fost întemeiate şi ce sancţiuni le-au fost aplicate celor vinovaţi. De la bun început, comisarul şef Bianca Mihaela Tarău a specificat că legea o împiedică să facă public numele societăţilor şi persoanelor fizice implicate. Într-un succint comunicat adresat redacţiei, aceasta a precizat că s-au primit 11 sesizări, dintre care cinci au fost întemeiate, patru nu s-au confirmat, una s-a soluţionat pe cale amiabilă, iar un caz este în curs de cercetare. Dintre cele cinci reclamaţii care s-au dovedit a fi reale, trei au avut ca obiect de activitate executarea de mobilier, iar două se refereau la executarea de tâmplărie termoizolantă. "În urma controalelor efectuate, a fost aplicată o amendă contravenţională în valoare de 5.000 lei şi s-a stabilit remedierea deficienţelor constatate sau aducerea la conformitate a produselor", ne-a informat şeful CJPC Brăila, Bianca Mihaela Tarău, fără a dezvălui cărui agent economic i-a fost dată sancţiunea de 50 milioane de lei vechi şi pentru ce abatere.
Au plătit pentru o lună şi au aşteptat jumătate de an
Din spusele comisarului şef Tarău reiese că CJPC Brăila le-a pus în vedere celor reclamaţi să refacă produsele, în conformitate cu cerinţele clienţilor. Există, însă, situaţii în care agenţii economici nu se grăbesc să respecte recomandările celor de la Protecţia Consumatorilor. Un astfel de caz ne-a fost adus la cunoştinţă de o familie care a comandat realizarea unui obiect de mobilier la o firmă specializată din municipiu. Mihaela Dosuleanu acuză firma "Olimpia Com" SRL că a dus-o cu vorba mai mult de jumătate de an pentru o lucrare prevăzută iniţial să dureze cel mult o lună. A fost nevoie de intervenţia Protecţiei Consumatorilor pentru ca mobila comandată să fie gata, însă după ce i-a fost adusă acasă avea să constate că nu semăna deloc cu ceea ce şi-a dorit.
"I-am explicat reprezentantului firmei, Mihai Banu, că vrem să facem o bibliotecă asemănătoare unei vitrine vechi, pe care o avem deja în casă. Mă interesa în primul rând finisajul, să fie un maro închis, şi câteva detalii care să facă legătura între ceea ce aveam şi noua bibliotecă. A spus că nu este nicio problemă şi că ne costă 3.000 de lei, iar dacă plătim tot odată ne va costa 2.500 de lei. A rămas ca a doua zi să dăm banii pentru că făcea un ultim drum înainte de sărbători ca să ia lemnul necesar şi, dacă nu plăteam, nu aveam produsul după o lună, pe 15 ianuarie. A doua zi i-am dat banii şi a rămas că ne sună pe 10 ianuarie, ca să vedem exact cum facem eşantionul pentru finisaj", ne-a povestit Mihaela Dosuleanu.
Pe 10 ianuarie, Banu nu a a dat niciun semn şi nici pe 15, aşa încât pe 1 februarie beneficiarii l-au sunat să-l întrebe dacă obiectul e gata. Au apărut primele scuze, că a fost frig şi nu a avut cum să finiseze şi că va fi gata peste două săptămâni. După două săptămâni, alte scuze şi o nouă amânare de două săptămâni! La sfârşitul lunii februarie, familia Dosuleanu a dorit să vadă, totuşi, stadiul în care se află mobila comandată şi a mers la atelier. Acolo, muncitorii nu au putut să arate decât nişte uşi care nu erau de la obiectul comandat. Supăraţi, clienţii au cerut banii înapoi. Pus în faţa evidenţei, Banu a recunoscut că nici măcar nu începuse lucrul la biblioteca lor, dar că peste o săptămână vor fi gata uşile şi că după încă o săptămână totul va fi finalizat. "A spus că, dacă n-o să fie aşa, el personal o să vină să ne dea banii înapoi", îşi aminteşte Mihaela Dosuleanu. Cele două săptămâni au trecut fără folos, aşa că, pe 28 aprilie, soţii Dosuleanu au făcut reclamaţie la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorului, solicitând bunul sau banii. Pe 7 mai au primit răspuns că pot lua legătura cu producătorul să ridice obiectul comandat, că este gata. Vizita la atelier a demonstrat că mobila fusese executată doar parţial, avea alt finisaj decât cel comandat, aşa că au refuzat să o ridice. Cu toate somaţiile făcute de Protecţia Consumatorilor, soţii Dosuleanu şi-au primit mobila comandată abia în luna iulie, însă nici atunci aceasta nu corespundea cu ceea ce şi-au dorit iniţial. "Calitatea este sub orice critică. Această firmă şi-a bătut joc de meserie", ne-a declarat Mihaela Dosuleanu. Contactat de reporterul nostru, Mihai Banu, reprezentantul firmei "Olimpia Com" SRL, a respins acuzaţia că lucrarea nu este de calitate şi a precizat că s-a întârziat cu comanda din cauza furnizorului de cherestea. "Am avut un lot de lemn de stejar furnizat cu deficienţe de la uscătorul cu care colaboram. Din acest motiv au apărut întârzierile. Suntem dispuşi să găsim o formulă de recompensă financiară pentru aceste întârzieri", ne-a declarat Mihai Banu, la sfârşitul săptămânii trecute. Clienţii săi se plâng, însă, că acesta continuă să îi ducă cu vorba, promiţând că o să le acorde o despăgubire de 500 lei, însă nu se ţine de cuvânt.