Avioanele, care vor survola Marea Minecii si tarmul Marii Mediterane la o altitudine de peste 750 de metri, fac parte din programul de 1 miliard de lire sterline initiat cu scopul de a echipa fortele de politie, vamesii si politia de frontiera cu dispozitive ultraperformante de supraveghere si de combatere a terorismului.
Aceste aparate, utilizate in prezent de Belgia pentru identificarea vaselor care deverseaza petrol in Marea Nordului, vor fi achizitionate si de Comisia Europeana, care vrea sa intareasca controlul asupra coastelor mediteraneene si granitelor din Balcani, principalele porti de intrare in Uniunea Europeana a imigrantilor ilegali. Rusia ar intentiona, de asemenea, sa achizitioneze aparate de acest gen.
Oficialii de la Bruxelles au lansat, de asemenea, multe alte proiecte de cercetare menite sa dezvolte noi tehnologii care sa vina in sprijinul eforturilor de combatere a terorismului si supravegherii granitelor. Proiectele sint insa criticate de organizatiile pentru drepturile omului si unii europarlamentari pentru ca au fost demarate fara acordul statelor membre sau ale Parlamentului European.
Un raport realizat de organizatia Statewatch din Londra si Institutul Transnational din Amsterdam sustine ca Bruxelles-ul si companiile europene din domeniul apararii urmaresc sa alinieze cheltuielile de securitate cu cele din Statele Unite, unde presedintele Bush a promis 1 miliard de dolari in acest scop. Autorii raportului atrag atentia ca autoritatile comunitare sint tot mai interesate de dezvoltarea unui anumit tip de securitate, care favorizeaza interese militare, ale politiei si mediului de afaceri.
Un astfel de avion fara pilot, construit in Marea Britanie, este in prezent utilizat de Departamentul american al Imigratiei pentru supravegherea granitei cu Mexicul traversata anual de milioane de imigranti ilegali.