CNADNR a primit 50 de contestaţii pentru documentaţia aferentă licitaţiilor prin care vrea să contracteze studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproximativ 1.000 de kilometri de autostradă, unii dintre potenţialii ofertanţi cerând suspendarea procedurii.
"În cursul lunii mai a apărut pe siteul de achiziţii publice zece proiecte de realizare a studiilor de fezabilitate pentru zece tronsoane de autostradă. Până vineri o să mai apară şi alte şase proiecte majore de realizare de autostradă pentru elaborarea, revizuirea sau reactualizarea studiilor de fezabilitate. Condiţiile au fost schimbate tocmai pentru a conduce la o bună calitate a produsului transmis către CNADNR, pentru a preîntâmpina problemele existente acum pe celelalte tronsoane de autostradă (...). Urmare a acestui aspect, am primit între 1 mai şi 12 mai 50 de contestaţii care acum sunt în analiză la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. Se solicită, printre altele, suspendarea procedurilor de achiziţie publică, lucru care înseamnă decalarea cu cel puţin 2-3 luni a termenelor", a declarat Horia Nicolae, director al direcţiei de pregătire contracte din CNADNR, la conferinţa ZF Construction & Infrastructure Summit „14.
78 de milioane de euro pentru studii
CNADNR estimează că va plăti până la 78 milioane euro, inclusiv TVA, pentru contractarea unor studii de fezabilitate necesare construcţiei a 10 autostrăzi, însumând 975 kilometri, iar firmele interesate să participe la licitaţie au termen până la 17 iunie pentru depunerea ofertelor.
Studiile vor fi comandate pentru autostrăzile Braşov - Bacău (170 kilometri), Bacău - Paşcani (77 kilometri), Buzău - Focşani (67,3 kilometri), Bucureşti - Alexandria (80,5 kilometri), Focşani - Bacău (120 kilometri), Paşcani - Siret (100 kilometri), Ploieşti - Buzău (75 kilometri), Alexandria - Craiova (140 kilometri), Craiova - Calafat (85 kilometri) şi Bucureşti - Giurgiu (60 kilometri).
"Sperăm că instituţiile abilitate vor analiza cu stricteţe şi corect şi o să constate că lucrurile nu sunt chiar aşa", a spus Nicolae.
Cerinţe abuzive
Prezent la eveniment, Laurenţiu Plosceanu, preşedintele ARACO, a criticat documentaţia aferentă respectivelor proceduri, afirmând că unele condiţii cerute participanţilor sunt abuzive sau nelegale.
El a adus ca argumente, printre altele, termenele "exagerat de scurte" impuse, încălcări de drepturi privind încasarea preţului contractual în termenele maximale convenite legal, interzicerea subcontractării către foşti competitori în cadrul procedurii, impunerea unor riscuri imposibil de configurat sau elemente privind dreptul de proprietate asupra produsului.
"Această documentaţie trebuie refăcută", a spus Plosceanu.
În replică, reprezentantul CNADNR a adus unele explicaţii de ordin legal în redactarea documentaţiei şi a precizat că autoritatea contractantă a apelat inclusiv la experţi din zona academică pentru aceste proiecte, adăugând că atitudinea potenţialilor ofertanţi este surprinzătoare.
El a admis că, pornind de la experienţele anterioare, o bună parte din riscuri a fost transferată către prestatori, precizând însă că şi valoarea estimată a studiilor este una considerabilă, astfel încât furnizorii "să se mobilizeze exemplar".
"Într-adevăr, referitor la riscuri, am analizat mai în detaliu şi am identificat trei categorii de riscuri, aparţinând prestatorului, beneficiarului şi terţelor instituţii care intervin în buna colaborare dintre părţi. O să încercăm să cuantificăm aceste riscuri în conformitate cu solicitările din contestaţii şi să propunem către CNSC, după finalizarea analizei, o măsură de remediere, în special la riscurile care nu sunt legate nici de noi, nici de prestatori", a spus Nicolae.
CNADNR intenţionează să liciteze în acest an proiecte pentru elaborarea sau refacerea unor studii de fezabilitate necesare construcţiei a aproape 1.800 de kilometri de autostradă.
Totuşi, în acest an vor fi inauguraţi doar cel mult 100 kilometri de autostradă.