• contestaţia a fost înregistrată pe pagina web a CNSC chiar cu data anunţului de atribuire, joi, 19 octombrie • completul de judecată al Consiliului aşteaptă dosarul de achiziţie de la Compania de Autostrăzi pentru a analiza în detaliu obiecţiunile formulate de asocierea chinezo-româno-spaniolă
Asocierea chinezo-româno-spaniolă formată din China Communication Construction Company Ltd (China) - China Road and Bridge Corporation (China) - Eptisa Servicios de Ingenieria SL (Spania) - Euro Construct Trading '98 SRL (Romania) - CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China) - CCCC Highway Consults Co Ltd (China) a contestat rezultatul licitaţiei pentru mega-proiectul investiţional pe parte de infrastructură Podul suspendat peste Dunăre Brăila - Tulcea. Ca o paranteză, de remarcat că pe lista firmelor asociate care au depus contestaţia apare şi firma românească “Euro Construct Trading” cea care a făcut parte din echipa câştigătoare a unui alt proiect important pentru Brăila, modernizarea bulevardului Dorobanţilor (“Tancrad” - liderul asocierii, “Euro Construct”, “Max Boegl” şi “Swietelsky Baugesellschaft”).
Revenind, pe pagina web a Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor apare menţiunea înregistrării, în data de 19 octombrie, a unei contestaţii formulate de către cel de-al doilea ofertant la licitaţie, în contradictoriu cu autoritatea contractantă, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Demersul administrativ al asocierii a căpătat numărul unic de dosar la CNSC 3788, iar completul de judecată căruia i-a fost repartizat este C7 care acum aşteaptă de la CNAIR dosarul complet al achiziţiei pentru a verifica în ce măsură se confirmă obiecţiunile ridicate de către contestatar.
Reamintim că, la finele săptămânii trecute, CNAIR a anunţat că adjudecatarul licitaţiei este asocierea Astaldi SpA (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co. Ltd pentru suma de 1,995 miliarde lei, fără TVA.
Palmares impresionant al asocierii italo-japoneză
Cei doi asociaţi desemnaţi câştigători ai licitaţiei pentru Podul suspendat peste Dunăre au la activ mai multe proiecte, similare celui de la Brăila, în întreaga lume. Italienii de la Astaldi, de exemplu, au realizat al treilea pod peste strâmtoarea Bosfor, dar şi podul din zona Basarab din Bucureşti, în timp ce japonezii de la IHI Infrastructure Systems au construit poduri suspendate în SUA, Kazhstan, Turcia şi Japonia.
Listele de proiecte finalizate deja ori în curs de derulare prezentate pe paginile web ale celor două companii asociate în proiectul de infrastructură de la Brăila arată un “palmares” impresionant pornind de la contracte pe parte de construcţii civile şi industriale până la hidrocentrale, baraje, precum şi mega proiecte de insfrastructură rutieră gen reţele subterane de metrou, reţele de cale ferată de suprafaţă, autostrăzi sau tuneluri.
Portofoliul italienilor de la “Astaldi” cuprinde, printre altele, autostrada totalizând 150 km între Moscova şi St. Petersburg, linia electrică de teren şi metrou din Bologna - Italia, precum şi din alte oraşe italiene, centrala hidroelectrică de la Muskrat (Canada), al treilea pod suspendat peste strâmtoarea Bosfor (Turcia), Autostrada Gebze-Orhangazi-Izmir (Turcia), podul Halic din Istanbul, linia de cale ferată Caracas-Tuy (Venezuela), pasajul suprateran de la Basarab, modernizarea aeroportului Otopeni (ambele din România), linia 2 de metrou din Varşovia (Polonia), 4 spitale în Massa, Lucca, Pistoia şi Prato (zona Toscana Italia), apeductul Hamma şi barajul Kerrada (Algeria), sau reţeaua de metrou “MetroRail” din Copenhaga (Danemarca).
Japonezii de la “IHI Infrastructure Systems” au în lucru un mega proiect cu podul suspendat între Capo Peloro din Sicily şi Torre Cavallo din Calabria (Italia), şi au finalizat deja proiecte precum podul Akashi Kaikyo (Japonia), podul Carquinez (California SUA), podul peste fluviul Irtysh în zona Semipalatinsk (Kazahstan), podul Fatih Sultan Mehmet (al doilea pod peste strâmtoarea Borsfor - Turcia), podul Matadi (Republica Democrată Congo), precum şi podurile Hakuchobashi şi Ohnaruto ambele din Japonia.
Cum arată oferta câştigătoare
Potrivit anunţului CNAIR, licitaţia s-a finalizat cu atribuirea contractului pentru suma de 1.995.932.260,25 lei, fără TVA, adică echivalentul a circa 433 milioane euro, faţă de o valoare estimată de la care s-a pornit licitaţia, de 2,025 miliarde lei, fără TVA, (aproximativ 450 milioane euro).
Durata contractului este de 4 ani, din care un an pentru proiectare şi restul de 3 pentru execuţie. Mai trebuie adăugat că perioada de garanţie a lucrărilor va fi de 10 ani.
Câştigătorul licitaţiei va trebui să proiecteze şi să construiască podul suspendat, care, de altfel, reprezintă principala structură a proiectului, plus două viaducte a câte 110 metri lungime, un drum principal cu o lungime de aproape 19,1 km şi un drum de legătură cu DN22 (Smârdan-Măcin), în lungime de 4,328 km. Mai detaliat, podul suspendat va avea o lungime totală de 1.974,3 metri, o deschidere centrală de 1.120 metri şi două deschideri laterale de 489,65, respectiv 364,65 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 m de la nivelul de inundaţii maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigaţie pe fluviu. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării. Lăţimea totală a podului va fi de 31,7 metri, din care calea pe pod va avea 22 metri şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,5 m lăţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lăţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având lăţimi de câte 2,8 m fiecare.