Abia pe 13 ianuarie au fost publicate Normele Metodologice de aplicare a Codului Fiscal, aprobat, la rându-i, pe 1 ianuarie a.c., iar regulile s-au schimbat semnificativ şi pentru agenţii economici înregistraţi cu sau fără TVA.
De menţionat că la aceeaşi dată, la început de an, s-a abrogat legislaţia veche, motiv pentru care, în acest an fiscal, firmele trebuie să-şi revizuiască declaraţiile şi documentele privind înregistrarea sau anularea din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA.
"Astfel, potrivit noilor prevederi, anularea înregistrării în scopuri de TVA, pe motiv de atragere a răspunderii înscrise în cazierul fiscal, se efectuează dacă asociaţii/administratorii persoanei impozabile sau chiar de către persoana impozabilă însăşi au înscrisă în cazierul fiscal fapta prevăzută la art.4 alin.(4) lit.a) din Ordonanţa Guvernului nr.39/2015, privind cazierul fiscal. Este vorba despre atragerea răspunderii solidare cu debitorul, stabilită prin decizie a organului fiscal competent, emisă în condiţiile Codului de procedură fiscală, rămasă definitivă prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotarâre judecătorească definitivă, în situaţia în care decizia organului fiscal a fost atacată în Justiţie", se precizează într-un comunicat remis pe adresa redacţiei de ANAF, sucursala Brăila.
Diferenţe şi noutăţi
De menţionat că în vechiul Cod Fiscal, valabil până în ultima zi a anului 2015, "anularea înregistrării în scopuri TVA, pe motiv de atragere a răspunderii în cazierul fiscal", se efectua doar de către administratorii/ asociaţii persoanei juridice impozabile (companiei).
Mai mult: de la 1, respectiv 13 ianuarie, atragerea răspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns în stare de insolvenţă nu mai aduce şi anularea înregistrării în scopuri TVA a respectivei persoane juridice.
Prin acest nou act normativ au fost aduse modificări şi dispoziţiilor legale privind termenul de depunere a contestaţiei împotriva actelor administrative fiscale, în sensul prelungirii acestuia de la 30 de zile la 45 de zile.
"În prezent, procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, cuprinzând procedurile de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA şi de anulare, din oficiu, a înregistrarii în scopuri de TVA, este aprobată prin Ordinul preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.3331/2013, cu modificările şi completările ulterioare", mai precizează ANAF.
Având în vedere modificările legislative mai sus menţionate şi ţinând cont de renumerotarea articolelor preluate în noul Cod fiscal şi în noul Cod de procedură fiscală, este necesară elaborarea unei noi proceduri de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal la nivel de companie, atât cu privire la TVA, cât şi în privinţa noilor formulare de notificări şi decizii utilizate de organele fiscale în aplicarea acestei proceduri.
Nicio decizie fără consultarea www.anaf.ro
Proiectele de acte normative, iniţiate de ANAF, sunt făcute publice pe site-ul instituţiei la adresa www.anaf.ro, domeniul Legislaţie/ Transparenţă decizională.
De asemenea, acestea pot fi consultate la Serviciul Comunicare, Relaţii Publice şi Mass-Media din cadrul ANAF. Electronic, se pot cere informaţii şi la adresa de e-mail a Ministerului Finanţelor sau la telefon: 021/3199857.
Brăilenii se pot adresa direct şi funcţionarilor Direcţiei de Finanţe de pe faleză, ba chiar li se recomandă să consulte cu rigurozitate legislaţia nouă în domeniul fiscal mai înainte de a lua vreo decizie în interiorul firmei.