• Ordonanţa Guvernului nr. 14/2017, proaspăt adoptată, care va intra în vigoare în mai 2018, are reguli clare cu privire la înmatricularea vehiculelor • astfel, Codul Rutier va impune suspendarea de drept a înmatriculării unui autovehicul dacă noul proprietar nu solicită la timp autorităţilor transcrierea dreptului de proprietate • acelaşi lucru se întâmplă şi dacă inspecţia tehnică periodică este expirată sau anulată
Apar reguli noi în Codul Rutier cu privire la înmatricularea autoturismelor, iar şoferii brăileni trebuie să se pregătească, în caz contrar riscând amenzi. Este vorba despre prevederile din Ordonanţa Guvernului nr. 14/2017, proaspăt adoptată şi publicată în Monitorul Oficial, dar care va intra în vigoare din 20 mai 2018. Astfel, Codul Rutier va impune suspendarea de drept a înmatriculării unui autovehicul dacă noul proprietar nu solicită la timp autorităţilor transcrierea dreptului de proprietate sau dacă inspecţia tehnică periodică este expirată.
După cum se arată în ordonanţă, în cazurile în care se schimbă proprietarul unei maşini, Codul rutier va stabili o perioadă mai mare în care noul proprietar să fie obligat să notifice autorităţilor tranzacţia. În caz contrar, înmatricularea automobilului va fi suspendată automat, iar cel care va circula cu acesta va risca o amendă de până la 2.900 lei, după cum se arată pe avocat.net.
“Este interzisă circulaţia pe drumurile publice a vehiculelor care nu corespund din punct de vedere tehnic, a celor neasigurate obligatoriu de răspundere civilă auto pentru pagube produse terţilor prin accidente de circulaţie, a celor pentru care a intervenit suspendarea înmatriculării, precum şi a vehiculelor înregistrate al căror termen de valabilitate a inspecţiei tehnice periodice a expirat ori este anulată”, prevede actul normativ. Suspendarea înmatriculării unui automobil se va face atunci când noul proprietar “uită” să anunţe autorităţile despre tranzacţie, în termenul legal. Cel care deţine maşina trebuie să facă o solicitare de transmitere în evidenţele oficiale a dreptului de proprietate asupra automobilului, în maximum 90 de zile de la cumpărare. Acum, acest termen este de doar 30 de zile.
Dacă noul proprietar nu solicită transcrierea transmiterii dreptului de proprietate, înmatricularea vehiculului se suspendă de drept.
ITP-ul trebuie făcut la timp
În plus, în ordonanţa adoptată se mai arată şi faptul că, suspendarea înmatriculării se va face şi la expirarea sau anularea inspecţiei tehnice periodice (ITP) a vehiculului. Circulaţia autovehiculelor pentru care a intervenit suspendarea înmatriculării va fi interzisă, iar conducerea unui vehicul a cărui înmatriculare este suspendată va fi sancţionată cu amendă de la 9 la 20 de puncte, putând ajunge până la 2.900 lei. “La data de 20 mai 2018 se suspendă de drept înmatricularea vehiculelor ale căror inspecţii tehnice periodice au expirat sau au fost anulate înainte de această dată. Suspendarea înmatriculării se înregistrează în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate de către autoritatea competentă de înmatriculare, respectiv Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor”, se arată în ordonanţă.
Conform noilor prevederi, autorităţile vor înscrie în Registrul naţional de evidenţă a permiselor de conducere şi a vehiculelor înmatriculate, atât la înmatriculare, cât şi la eliberarea permisului de conducere, o serie de date cu privire la autovehicul sau titularul permisului de conducere, care vor putea fi schimbate cu autorităţi din Uniunea Europeană, în scopul verificării statutului legal al unui vehicul. Datele trebuie şterse după 10 ani de la radierea maşinii sau după 10 ani de la încetarea valabilităţii permisului de conducere.
“Reglementările în vigoare instituie în sarcina noului proprietar obligaţia de a întreprinde demersurile necesare pentru transcrierea transmiterii dreptului de proprietate în evidenţele autorităţilor abilitate (să înmatriculeze autovehicule). Cu toate acestea, sunt şi situaţii în care noii proprietari de vehicule rămân în pasivitate. Motivele ţin de indiferenţă sau, mai grav, de încercarea de a evita răspunderea juridică (în situaţia săvârşirii unor abateri de la normele privind circulaţia pe drumurile publice) sau chiar plata unor taxe”, se precizează în nota de fundamentare ce a însoţit OG nr. 14/2017 în forma sa de proiect, postată de avocat.net.
Noul act normativ stabileşte şi radierea din oficiu a vehiculelor, în urma notificării primite de la autorităţile competente din ţară sau din celelalte state membre, precum şi de la persoanele juridice autorizate, care atestă faptul că vehiculul a fost definitiv scos din uz. În cazul radierii vehiculului în aceste condiţii, autoritatea competentă îl va informa pe titularul certificatului de înmatriculare cu privire la efectuarea acestei operaţiuni în termen de 30 de zile de la radiere.
Potrivit noilor reglementări, sintagma “defecţiuni tehnice” ale vehiculului va fi înlocuită cu “deficienţe”, care vor fi clasificate în trei categorii, respectiv minore, majore şi periculoase. Astfel, deficienţele minore nu vor fi sancţionate, ci doar cele majore sau periculoase.
După ce se vor pune în aplicare noile reglementări, şoferii brăileni ar putea deveni mai conştienţi de riscuri, astfel că, împinşi de lege, se vor pune în legalitate, îşi vor face la timp ITP-ul, asta pentru a nu risca să piardă înmatricularea, şi, de voie, de nevoie, vor trece în acte proprietarul autoturismului.