* ecologistii protesteaza, spunand ca taierea copacilor este un "macel la drumul mare, fara nicio noima" * Sectia Drumuri Nationale explica, insa, ca arborii sunt batrani si au tulpina slabita, putand sa se prabuseasca in orice clipa * in locul lor ar trebui plantati arbusti cu tulpina subtire, pentru ca impactul cu masinile iesite in decor sa nu mai fie devastator
Filiala Braila a Partidului Ecologist din Romania trage un semnal de alarma asupra a ceea ce numeste "un macel la drumul mare", al copacilor de pe marginea DE 584 Braila-Slobozia, in zona localitatilor Viziru, Insuratei si Baraganu. "Zeci de arbori maturi, adevarati plamani verzi ce purifica noxele emise de automobilele care circula pe drumul european 584, sunt hacuiti zilnic, fara nicio noima, sub motive ce probabil tin de siguranta rutiera", ne-a informat Dan Paun, presedintele PER Braila. Acestuia i se pare suspect faptul ca arborii doborati de drujbe sunt incarcati in carute si remorci trase de tractor, ceea ce ar denota faptul ca taietorii nu reprezinta o firma autorizata din domeniu. In plus, mai spune ecologistul, dupa ce ca se masacreaza copacii, radacinile acestora sunt lasate pe pozitie, ceea ce face sa se mentina pericolul iesirii in decor pentru soferi. "Ca sofer, te sugestionezi ca riscul de accident este mai mic, daca nu sunt arbori. Dar observi ca se taie aiurea, lasandu-se buturugi cu radacini adanc infipte in sol, iar daca ai ghinionul sa faci o pana si sa iesi in decor, ai toate sansele sa nimeresti intr-un astfel de obstacol si sa-ti faci masina praf. De pericolul privitor la viata ta si a pasagerilor, ce sa mai vorbim!", spune Paun. In fine, acesta se mai intreaba daca in locul arborilor taiati se va mai planta altceva. Doinita Corban, directorul Sectiei Drumurilor Nationale Braila, ne-a explicat ca taierea copacilor se face in conformitate cu un program care are avizul Directiei Silvice, potrivit legii. "Este vorba despre copaci batrani, plantati in urma cu peste 40 de ani, care sunt atacati de boli si au tulpina slabita, prezentand riscuri pentru siguranta circulatiei", ne-a informat Corban. Potrivit acesteia, arborii sunt doborati de firma "Agrozooforest" SRL Pitesti, care are toate avizele necesare si a castigat lucrarea in urma unei licitatii organizate de Directia Drumuri Nationale Constanta. Aceasta poate valorifica lemnul, dar nu are obligatia de a scoate si radacinile, care sunt lasate pe pozitie, urmand sa se acopere cu pamant si sa dispara in timp, pe cale naturala. In locul arborilor batrani taiati acum, ar trebui plantati arbusti din alte specii, cu tulpini subtiri si elastice, care sa fie in masura sa absoarba socul impactului cu masinile, nu sa le zdrobeasca, asa cum se intampla in prezent. Exista si un program de plantare a acestui gen de arbusti de-a lungul soselelor Romaniei. Dar, desi respectivul program a fost elaborat inca din 2005, pana acum a ramas doar pe hartie.