Din punct de vedere economic, America e considerata a fi cea mai dezvoltata tara de pe planeta. in ciuda acestui fapt, sint destui aici care conduc ca nebunii. De ce oare? Sigur ca America este singulara in dependenta sa de masina. Orasele, cartierele noastre, intreaga noastra cultura sint croite in jurul ideii de automobil. Pentru americani, masina e un drept, nu un privilegiu, o necesitate, nu un lux. Da, masina pe care o conduci este folosita si pentru a exprima bogatie si statut social, dar, pina la urma, aproape oricine are una. Multi parinti americani le dau copiilor lor, ca dar de ziua lor de nastere cind implinesc 16 ani, o masina. E un ritual de trecere. Reprezinta libertate, mobilitate si autonomie.
in mod ciudat, s-ar putea spune, tocmai aceasta dorinta de libertate si mobilitate a condus la propria noastra incarcerare pe autostrazi congestionate. si astfel, noi, cei obisnuiti cu libertatea nelimitata, ne gasim frustrati si agitati in mijlocul nodurilor de circulatie rutiera. Asa apar cei care incearca sa fenteze sistemul, pentru a-si mentine libertatea. Din ce in ce mai multi americani ignora semnificatia culorii rosii a semaforului, se baga in fata altor masini la limita pericolului, schimba benzile de circulatie fara sa semnalizeze, numai pentru a merge cit mai repede cu putinta, iar soselele din Statele Unite sint acum mai periculoase decit oricind. (Nu ar fi insa drept sa nu recunosc ca multi oameni inca conduc dupa reguli si cu respect pentru ceilalti soferi din trafic).
Ca situatia este acum mai dramatica decit oricind in trecut o demonstreaza si modalitatile diverse in care politia rutiera se vede nevoita sa reactioneze. Ministerul Transporturilor a pornit de citiva ani o campanie sustinuta de impunere severa a centurii de siguranta. Sub sloganul “Click it or ticket!”, autoritatile avertizeaza prin reclame televizate si postere ca ori de cite ori un sofer sau pasagerul lui din fata este prins fara centura de siguranta, va fi amendat usturator. Legea impotriva folosirii telefoanelor mobile este si ea menita sa reduca numarul celor neatenti in trafic, dar din pacate pentru cei care nu le folosesc in timp ce conduc, politia nu pare sa fi la fel de preocupata de prinderea celor care se fac vinovati de folosirea telefonului la volan.
Pe de alta parte, companiile de asigurari au realizat ca neatentia si condusul nepreventiv conduc la numeroase accidente usoare, care, desi nu se soldeaza cu victime, se soldeaza cu pagube materiale, care le stirbesc serios profiturile. Din aceasta cauza, pe linga traditionalul foarte strict sistem de stabilire a ratei lunare de asigurare in functie de criterii precum virsta, sexul soferului si cazierul de trafic al acestuia, tipul masinii si vechimea ei (criterii care fac ca, de exemplu, un barbat de 25 de ani, care conduce o masina sport puternica sa plateasca sute de dolari pe luna asigurare), companiile de asigurare au introdus acum “premii” pentru acei soferi care reusesc performanta de a nu fi implicati in ciocniri usoare pentru un anumit numar de luni la rind.
Gradul de dezvoltare economica al unei tari pare, pina la urma, sa nu aiba mare importanta asupra gradului de civilizatie pe sosele al cetatenilor acelei tari. Ceea ce poate, insa, influenta in mod direct comportamentul la volan este marimea amenzilor si a ratelor de asigurare. Cind ii este afectat buzunarul, soferul pare sa fie mai atent si mai manierat cu ceilalti, indiferent de cit de grabit este.