• operațiunea de decopertare a căii 1 de circulație se face doar parțial mecanic, folosindu-se și muncă manuală pentru a se proteja folia de legătură dintre tablier și mixtura asfaltică • asta după ce, astă-toamnă, la reasfaltarea căii 2 de rulare, pe sensul Tulcea - Brăila, s-a lucrat fără menajamente și a fost degradată acea folie, iar înlocuirea ei a costat foarte mult, conform unor surse bine informate • decopertarea manuală mărește durata operațiunii de reasfaltare a căii 1 Brăila - Tulcea, acesta fiind motivul pentru care circulația pe pod va fi reluată în condiții normale abia în prima decadă a lunii iunie • după cum se știe este nevoie de reasfaltarea completă a podului deoarece mixtura folosită în primă fază a cedat foarte repede, fiind nevoie constantă de reparații și reasfaltări • practic, este a cincea oară când se toarnă un nou covor asfaltic, iar de data aceasta se pare că s-a găsit formula câștigătoare • va fi folosită o mixtură bituminoasă nouă, testată într-un laborator din Italia, de la care se speră că va avea o rezistență mult mai mare
Podul suspendat peste Dunăre a intrat din nou în reparații, iar traficul se va desfășura, până la începutul lunii iunie, pe o singură bandă. Concret, a intrat în lucru sensul de mers Brăila - Tulcea, care va beneficia de un nou covor asfaltic, cu o nouă rețetă de mixturi bituminoase, de la care se speră că va rezista sub trafic mult mai bine decât cea folosită anterior. Lucrările se fac atât mecanizat cât și manual, încercându-se protejarea foliei care face legătura între tablierul metalic și mixtura asfaltică. Anul trecut, în toamnă, când s-a lucrat pe celălalt sens de mers, acea folie ar fi fost afectată, iar înlocuirea ei ar fi costat foarte mult, fiind vorba de sume de ordinul milioanelor de lei, după cum spun surse de la fața locului.
După cum se știe, în cei doi ani trecuți de la inaugurarea podului, asfaltul a cedat de mai multe ori, fiind nevoie permanentă de reparații și reasfaltări. În luna octombrie 2024, noua rețetă de mixturi bituminoase a fost folosită pe sensul de mers Tulcea - Brăila, iar pe timpul iernii și-a dovedit eficacitatea, după cum susține conducerea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
"S-a dorit să se vadă cum se comportă noua formulă asfaltică peste iarnă și s-a comportat bine. Este o formulă mai dură, spun constructorii, iar riscul să se fisureze ar fi fost mai mare iarna, când temperaturile sunt scăzute, decât vara, pe temperaturi înalte. Pentru că s-a comportat bine pe timpul iernii, acum s-a trecut la asfaltare pe calea 1 de rulare. S-a așteptat să se încălzească afară, să fie temperaturi pozitive, pentru că, pe temperaturi negative, exista riscul să nu prindă hidroizolația și asfaltul, apoi o luam de la capăt, că nu s-au respectat condițiile și a cui o fi vina. Și, ca să nu mai existe niciun fel de dubiu, le-am spus așa: domnilor, când vremea vă permite, vă apucați de treabă! Dacă se mai strică asfaltul, e clar vina voastră, nu mai puteți invoca vremea, condițiile meteo nefavorabile sau alte lucruri. Constructorul spune că această rețetă de asfalt va rezista și nu vom mai avea problemele de până acum, că se va comporta astfel la traficul rutier, inclusiv traficul greu, iar la vară nu vom mai avea deformările pe care le-am avut până acum", a declarat purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Alin Șerbănescu, citat de presa națională.
Astfel, de luni, 14 aprilie, șoferii care trec pe podul suspendat circulă pe o singură bandă. Conducătorii auto sunt atenționați că traficul va fi deviat, în perioada 14 aprilie -3 iunie, pe calea 2 de rulare, direcția Tulcea - Brăila, care va fi deschisă circulației în ambele sensuri.
Povestea Podului de la Brăila
Reamintim că inițial, în cadrul Master-planului General de Transport, podul figura ca parte a drumului expres Buzău-Brăila-Tulcea-Constanța, drum planificat a se realiza în perioada 2020–2030. Abia în mandatul de prim-ministru al lui Mihai Tudose lucrurile au intrat pe repede înainte astfel că pe data de 21 august 2017, la ora 16:00, a încetat posibilitatea depunerii în SEAP a ofertelor pentru proiectarea și execuția podului. Au fost înregistrate oferte din partea a două consorții:
- Asocierea Webuild (Italia) – IHI Infrastructure Systems Co.,Ltd.(d) (Japonia)
- Asocierea China Communication Construction Company Ltd (China) – China Road and Bridge Corporation (China) – Eptisa Servicios de Ingeniería S.L. (Spania) – Euro Construct Trading ’98 SRL (România) – CCCC Second Harbour Engineering Co Ltd (China) - CCCC Highway Consults Co Ltd (China)
Contractul a fost atribuit pe baza celui mai bun raport calitate-preț asocierii Webuild – IHI Infrastructure Systems Co.,Ltd., care a ofertat proiectarea și construcția lucrării pentru suma de 1.995.932.260,25 lei fără TVA. Contractul a fost semnat pe 15 ianuarie 2018, în ultima zi de mandat a premierului Mihai Tudose. Cu o deschidere principală de 1120m, lățime de 31,7 m și înălțime de 192 m, podul Brăilei constituie cel mai important proiect de infrastructură realizat în țara noastră după Revoluție, în valoare de circa 500 milioane de euro.
Oficial, podul a fost deschis circulației pe 6 iulie 2023, ora 13, la ceremonie participând numeroși demnitari în frunte cu președintele de atunci, Klaus Iohannis, și cu premierul Marcel Ciolacu. De atunci a avut numeroase probleme, de la șuruburi nestrânse, la fisuri la structura de rezistență despre care CNAIR a spus că sunt cauzate de erori de execuție, dar și la degradarea constantă a covorului asfaltic turnat peste tablierul metalic al podului. În octombrie 2024, podul a intrat pentru a patra oară în proces de reasfaltare, constructorul susținând atunci că va folosi o nouă rețetă de mixturi bituminoase, adaptată specificului acestui pod și testată în prealabil într-un laborator din Italia.
În prezent, muncitorii lucrează la decopertarea covorului asfaltic de pe direcția Brăila - Tulcea.