Aproape 80% dintre pacienții care se prezintă la Unitatea de Primiri Urgențe sunt, de fapt, „non-urgențe” | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Aproape 80% dintre pacienții care se prezintă la Unitatea de Primiri Urgențe sunt, de fapt, „non-urgențe”

• a precizat managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență Brăila, Didi Crintea • în anul 2023, doar 3,39% din cazurile care au ajuns la UPU au fost urgențe de nivel I și II (COD ROȘU și COD GALBEN) • într-o singură săptămână, la UPU Brăila sunt înregistrați între 800 și 1.000 de pacienți, în condițiile în care aici există doar un medic pe gardă • „Sunt și pacienți care vin la UPU pentru un consult sau, eventual, un set de analize, în loc să meargă la medicul de familie sau în ambulatoriul de specialitate”, ne-a declarat managerul SJU Brăila

 

Sute de brăileni continuă să ia cu asalt Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) a Spitalului Clinic Județean de Urgență Brăila, în condițiile în care unitatea medicală se confruntă, în continuare, cu o acută lipsă de personal de specialitate (medici). 

„Adresabilitatea rămâne mare în această structură și de aici nemulțumirea pacienților în ceea ce privește timpul de așteptare. Proporția pacienților care au reprezentat urgențe, prezentați la UPU în anul 2023, este următoarea: pe COD ROȘU (resuscitare) plus GALBEN (critic), deci cu adevărat urgențe, au fost 3,39%, pe COD VERDE (urgent) 16,08%, pe COD ALBASTRU (non-urgent) 80,09%, iar pe COD ALB (consult) 0,44%. Deci pe codul de non-urgență este cea mai mare adresabilitate în UPU! Pacienți care ar trebui să meargă din timp la medicul de familie sau să vină cu bilet de trimitere în ambulatoriul de specialitate, pentru că avem toate specialitățile corespondente, conforme cu organigrama secțiilor din spital”, ne-a declarat managerul Spitalului Clinic Județean de Urgență Brăila, Didi Crintea.

Pentru comparație, în anul 2022, au fost înregistrate următoarele prezentări la UPU: 3,61% COD ROȘU+GALBEN, 16,56% COD VERDE, 79,26% COD ALBASTRU și 0,57% COD ALB.

„Sunt și pacienți care vin la UPU pentru un... consult, în loc să meargă la medicul de familie sau în ambulatoriul de specialitate. Un consult sau, eventual, un set de analize și chiar un RMN, pentru că lumea s-a învățat că, dacă te prezinți la UPU și acuzi dureri, poți să faci un RMN sau un CT. Eu sper ca populația să conștientizeze cumva și să ne reorientăm, să ne adresăm în ordinea serviciilor pe care sistemul de sănătate ni le oferă. Avem un singur medic de gardă la UPU! Mai sunt unele gărzi care sunt dublate, dar, în general, este un singur medic. Important este să conștientizăm populația vizavi de prezentările în UPU, pentru că cei care nu prezintă caracter de urgență, nemaivenind în UPU pentru servicii pe care le pot rezolva prin medicul de familie sau prin ambulatoriu, vor lăsa timp personalului de specialitate să se ocupe de cazurile critice. Aici e presiunea mare”, a mai precizat managerul SJU Brăila.

Și pentru că vorbeam de numărul de prezentări la UPU, potrivit statisticilor puse la dispoziție de conducerea spitalului, numai în săptămâna 14 - 20 iunie a.c., la Unitatea de Primiri Urgențe a SJU s-au prezentat 896 de pacienți, iar în săptămâna 21 - 27 iunie, alți 938 de pacienți. De asemenea, în săptămâna 7 - 13 iunie, au fost 951 de pacienți la UPU. Cei mai mulți pacienți înregistrați la UPU în ultimele trei luni au fost în perioada 2 - 9 mai 2024: 1.075 de pacienți! Totodată, într-o singură gardă, au fost și sunt înregistrați între 180 și 250 de pacienți la UPU Brăila. Bineînțeles, 70 - 80 % dintre aceștia sunt încadrați în categoria „non-urgențe”.

 

Cinci niveluri de urgențe

Indiferent dacă este medic sau asistent medical, în orice spațiu triaj de la UPU trebuie să existe personal medical special instruit în efectuarea triajului în mod eficient şi rapid. Codurile de culori sunt foarte importante și este recomandat să fie cunoscute de către tot personalul, nu doar de către cei din structurile de urgență. Protocolul de triaj are la bază scala de triaj ESI („Emergency Severity Index”), care are cinci niveluri de urgențe: nivel I - resuscitare (COD ROȘU) - pacientul care necesită ACUM intervenție salvatoare de viață; nivel II - critic (COD GALBEN) - pacientul care prezintă o situaţie cu risc major sau status mental alterat (modificare acută) sau orice durere intensă sau disconfort major (timp maxim de preluare în zona de tratament: 10 minute); nivel III - urgent  (COD VERDE) - pacientul cu funcții vitale stabile (timp maxim de preluare în zona de tratament: 30 de minute); nivel IV - non-urgent (COD ALBASTRU) - pacientul care prezintă funcţii vitale stabile şi necesită o singură resursă (timp maxim de preluare în zona de tratament: 60 de minute); nivel V - consult (COD ALB) - timp maxim de preluare a pacientului: 120 de minute. 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro