• municipalitatea şi-a perfectat actele aferente acestei investiţii, inclusiv acordul de parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale pentru accesarea a aproape 125,1 milioane lei, inclusiv TVA, majoritatea bani europeni, cu scopul modernizării transportului electic în oraşul nostru • mai precis, banii sunt alocaţi pentru achiziţia a 11 autobuze electrice, cu tot cu 14 staţii de încărcare, şi a 10 tramvaie • deşi proiectele de hotărâri de Consiliu Local Municipal au fost aprobate, în şedinţa de săptămâna trecută au ieşit ceva scântei între tabăra social democraţilor şi cea a liberalilor pe tema transportului în comun
Veşti bune pentru brăilenii care folosesc în mod frecvent mijloacele de transport în comun din oraşul nostru. La sfârşitul săptămânii trecute, în şedinţa de îndată a Consiliului Local Municipal aleşii locali au aprobat proiectul investiţional de modernizare a transportului electric, în paralel cu perfectarea actelor din dosarul necesar pentru accesarea finanţării europene nerambursabile disponibile pentru astfel de investiţii. Totul cu scopul achiziţiei a 11 autobuze electrice cu tot cu staţiile de încărcare aferente, plus 10 tramvaie noi, valoarea eligibilă a investiţiei fiind de 125,1 milioane lei, din care 2% este cofinanţarea locală. Astfel, consilierii locali au avut la mapă o serie de proiecte de hotărâri pornind de la aprobarea unui parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi conţinutul acordului de parteneriat, aprobarea valorii eligibile a proiectelor investiţionale pe parte de transport electric, până la rectificarea bugetului local pentru a prinde viitoarele investiţii.
După cum se precizează în textul hotărârilor CLM pe tema investiţiei, cea mai mare parte din aceşti bani, 95,22 milioane lei, ar urma să fie alocată cumpărării a 10 tramvaie cu lungimea de 18 m, în timp ce alte aproape 30 milioane lei să fie cheltuite pentru a fi cumpărate 11 autobuze electrice cu lungimea de 10 m, 3 staţii de încărcare rapidă a acestora plus 11 staţii de încărcare lentă. Contribuţia proprie a Brăilei la acest proiect investiţional este de 2%, ceea ce înseamnă că pentru autobuze alocarea de la bugetul local este de aproape 0,6 milioane lei, în timp ce pentru tramvaie suma este de puţin peste 1,9 milioane lei. În baza celor două protocoale, autoritatea locală împuterniceşte Ministerul Dezvoltării Regionale să organizeze, deruleze şi să finalizeze procedura achiziţiei publice pentru întreaga listă de cumpărături a municipalităţii, totul în cadrul accesării finanţării europene prin Programul Operaţional regional 2014 - 2020 Axa prioritară 4, obiectivul specific 4.1 - Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ prin investiţii bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. Mai detaliat, cele două acorduri ar urma să reglementeze aspectele tehnice, financiare, juridice şi de orice altă natură care pot interveni în implementarea în parteneriat a proiectelor de investiţii “Achiziţie mijloace de transport public - autobuze electrice” şi “Achiziţie mijloace de transport public - tramvaie”.
Contre pe tema “paternităţii” proiectului investiţional
În cadrul dezbaterilor pe tema celor două HCLM aferente investiţiei, liberalii brăileni au atras atenţia că un proiect similar şi mult mai complex l-a propus în mini-Parlamentul local şi grupul de consilieri ai PNL, acum câteva luni, dar a fost respins la vot. “Îi mulţumesc domnului primar că, după lupte seculare de aproape 6 luni, a înţeles că transportul electric pe pneuri este necesar şi pentru municipiul Brăila. Chiar dacă a fost nevoie de o vizită în Japonia ca să înţeleagă acest lucru, acum face primii paşi spre acest domeniu, deşi noi am fi preferat ca, printr-o colaborare deschisă cu PNL Brăila, să avem un sistem integrat de transport, mult mai clar”, a punctat consilierul liberal Petrică Popa. În completare, colegul de partid, consilierul Constantin Sârbu, a insistat asupra necesităţii stabilirii unui plan integrat multianual privind transportul în comun din oraşul nostru. “Noi am propus un proiect integrat pe parte de transport electric care, din diferite considerente, mai mult de ordin politic, a fost respins. Cred că ar fi util să gândim împreună şi vă invit la colaborare, pentru a gândi un transport electric integrat. E bine să stabilim un plan pe câţiva ani de zile, exact ca şi în proiectul nostru, astfel încât în decurs de 4 - 5 ani, prin atragerea de fonduri europene, acolo unde este cazul, prin management privat, să reuşim să facem transportul în Brăila în totalitate electric”.
Primarul Marian Dragomir n-a trecut cu vederea reproşul indirect al liberalilor: “Referitor la propunerea la care făcea referire domnul consilier Sârbu, este o diferenţă: acel amendament al PNL nu era fundamentat economic şi prevedea un cost de 20.000 euro pentru un autobuz electric care nu era sustenabil financiar. Pentru că vedeţi la cât se estimează de către minister costul de achiziţie al unui astfel de autobuz, iar asta în urma unor studii de piaţă, dar şi cu exemplul concret de la Cluj, unde s-au cumpărat autobuze electrice cu peste 500.000 euro bucata. Rezultă că în loc să grevăm bugetul municipiului cu 4,6 milioane lei cum propusese un consilier PNL, iată că asigurând o cofinanţare la jumătate din acea sumă, noi cumpărăm 11 autobuze electrice noi de capacitate medie, 10 tramvaie noi, plus 14 staţii de încărcare. Dacă la momentul depunerii acelor amendamente ar fi existat o discuţie cu privire la sustenabilitatea economică şi preţurile reale pe piaţă, eu vă asigur că ar fi existat toată deschiderea. Cu ce s-a cumpărat până acum şi ce urmează să se cumpere cred că parcul «Braicar» va fi unul dintre cele mai moderne din ţară. Discutăm acum despre o investiţie cumulată de 26.9 milioane euro şi cred că este cea mai mare investiţie cu fonduri europene din Brăila”.
De asemenea, în cadrul şedinţei CLM au fost şi voci din rândul aleşilor locali care au atras atenţia asupra faptului că noile tramvaie planificate a fi cumpărate vor fi puse să circule pe căi de rulare degradate, cu riscul distrugerii noilor mijloace de transport, context în care este necesar a fi reabilitate mai întâi liniile de tramvai.
Dragomir a precizat că autoritatea are în vedere şi acest aspect referindu-se la proiecte investiţionale privind modernizarea mai multor artere rutiere care cuprind şi căi de rulare ale tramvaielor.
Liberalii susţin că primarul le-a furat ideea
După şedinţa CLM Brăila, liberalii au emis un comunicat de presă în care au ţinut să sublinieze că decizia Primăriei de a achiziţiona autobuzele, tramvaiele electrice şi staţiile de încărcare pe fonduri europene vine ca urmare a presiunii făcute de PNL pe această temă. Mai mult, aceştia au precizat câteva dintre avantajele transportului electric, printre care siguranţa în trafic, grad de confort al pasagerilor, poluare scăzută şi costuri mai mici.
“După mai bine de jumătate de an, Marian Dragomir pare să fi înţeles, în sfârşit, importanţa transportului electric. Ne bucurăm că, deşi a durat atât de mult până să îşi dea seama că varianta este una viabilă şi eficientă, primarul a acceptat şi aplică propunerea PNL. Până la urmă, important este că se realizează ceva pentru comunitate, că brăilenii vor beneficia de un transport în comun modern şi civilizat, iar costurile suportate din bugetul local vor fi minime”, a precizat Adrian Tabarac, consilier local şi preşedintele Organizaţiei municipale PNL Brăila.