* începe perioada reducerilor de iarnă în magazine iar cumpărătorii sunt sfătuiți să fie foarte atenți la prețurile articolelor și la reducerile false * directorul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, a declarat pentru Agerpres, că recomandă oamenilor să fie atenți la prețuri în special în perioada reducerilor de iarnă și să solicite informații suplimentare atunci când au nelămuriri în privința campaniilor publicitare
„Consumatorii trebuie să știe că orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice: fie prin menționarea noului preț lângă prețul anterior, barat, fie prin mențiunile 'preț nou', 'preț vechi' lângă sumele corespunzătoare, fie prin menționarea procentului de reducere a prețului nou care apare lângă prețul anterior, barat, indiferent de tipul de vânzare cu preț redus (soldare, lichidare, promoționale).
Orice vânzare cu preț redus, indiferent de tip, trebuie să fie însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea ei ('soldare/soldări/solduri', 'lichidare', 'promoții'), însoțită de data de debut și de durata acesteia”, afirmă Paul Anghel.
Clienții trebuie să știe care este valabilitatea unei oferte
Comisarul ANPC precizează că, în cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informați cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai „în limita stocului disponibil”.
„În momentul cumpărării, consumatorii trebuie să verifice dacă oferta mai este valabilă și dacă reducerea de prețuri anunțată este identică cu cea reală, la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă prețul afișat este cel facturat.
La achiziționarea pachetelor promoționale de tipul '3 la preț de 2', trebuie să verifice prețul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu prețul pachetului promoțional”, a declarat directorul general al ANPC.
Nereguli în magazine în perioada reducerilor
De-a lungul timpului, în urma acțiunilor de control, comisarii ANPC au constatat o serie de abateri în special în această perioadă a anului, precum: prezentarea într-o formă ambiguă a promoțiilor, respectiv existau afișe cu "reduceri de la 29,99", ceea ce inducea consumatorul în eroare, acesta putând înțelege că procentul de reducere se aplică de la baza de 29,99; erau afișe cu "reduceri până la 50%", dar la data și ora controlului în unitate nu exista niciun articol cu reducere de 50%; erau afișate reduceri promoționale fără a fi specificate produsele care beneficiau de aceste reduceri, în condițiile în care nu toate produsele din magazin se vindeau cu preț redus.
Alte exemple de abateri prezentate de Paul Anghel vizează zona de încălțăminte, unde bulina roșie cu care erau semnalizate produsele ca fiind cu preț redus menționa reducere de până la 30% și de până la 50%, dar în realitate aceste reduceri s-a constatat a fi de până la 29,17%, respectiv 49,06%.