Mergi la conţinutul principal

Angajaţii din HoReCa au rămas fără şomajul tehnic

• de câteva zile, patronii de restaurante şi cafenele din Brăila s-au trezit că statul nu le mai acordă şomajul tehnic pentru angajaţi, acel 75% din salariul de bază • mai mult, aşa cum ni s-a plâns un antreprenor, nici măcar nu se ştia de această nouă modificare, iar afacerile au înregistrat noi pierderi după ce le-au plătit salariaţilor şomajul tehnic aferent lunii septembrie dar sumele nu vor mai fi decontate de Guvern • în această situaţie se află mulţi patroni de localuri din Brăila, printre care şi Ştefan Fusea, proprietarul “Titan Group” şi preşedintele Camerei de Comerţ Brăila • într-un interviu pentru Ziarul Financiar, acesta a vorbit despre noile probleme pe care le întâmpină cei din HoReCa, avertizând că dacă aceste afaceri nu vor fi susţinute se vor pierde şi mai multe locuri de muncă

 

Încât de la început, din luna martie, pandemia de coronavirus a lovit puternic în economie, în special în domeniul HoReCa. Multe afaceri nu şi-au mai revenit după încetarea stării de urgenţă, iar cele care şi-au deschis din nou porţile se chinuie să supravieţuiască. Iar dacă la început Guvernul sprijinea aceste afaceri, se pare că restaurantele şi cafenelele se află acum în faţa unei noi provocări. Este vorba despre suspendarea şomajului tehnic pentru angajaţi, acel 75% din salariul de bază, începând cu luna septembrie, conform Hotărârii Guvernului nr. 729 din 32 august 2020 privind modificarea şi completarea anexei nr. 3 a Hotărârii de Guvern nr. 668/2020. Iar patronii de localuri nici măcar nu au fost anunţaţi de această modificare legislativă.

“Vineri, pe 15 octombrie, dată la care în mod normal ar fi trebuit să primim de la Guvern, prin AJOFM Brăila, banii pentru şomajul tehnic pentru salariaţi aferent lunii septembrie, ne-am trezit în schimb cu o notificare prin care am aflat că nu mai figurăm pe lista afacerilor care beneficiază de această măsură. După ce am depus documentaţia la finalul lunii august, după ce am plătit din banii noştri şomajul tehnic pentru aceşti oameni, după ce nimeni nu ne-a informat în acest sens, după o lună şi jumătate ne-am trezit că nu mai primim aceşti bani. Practic, noi am aflat că nu mai figurăm în acea anexă pe lista afacerilor care pot beneficia de şomaj tehnic deşi noi am funcţionat la jumătate din capacitate şi cu 9 angajaţi din totalul de 16. Şi din ce am înţeles doar în localităţile unde incidenţa cazurilor Covid-19 e de 3 la mia de locuitori cei din HoReCa vor mai beneficia de şomaj tehnic. Păi, poţi să fii în scenariul roşu două săptămâni şi două nu? Cum facem delimitarea? Nu mai înţelege nimeni nimic”, ne-a spus proprietarul unui restaurant din Brăila.

 

Ştefan Fusea: “Ce să umărim noi mai întâi? Monitorul Oficial sau să ne facem treaba să putem să plătim impozite către stat?”

Despre suspendarea şomajului tehnic “peste noapte” şi problemele create de această măsură adoptată de Guvern pentru cei din HoReCa a vorbit şi Ştefan Fusea, proprietarul grupului “Titan” Brăila şi preşedintele Camerei de Comerţ Brăila, în cadrul unui interviu pentru Ziarul Financiar. Acesta a povestit cum, tot pe 15 octombrie, a aflat de la Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă (AJOFM) Brăila că nu va mai primi banii pentru şomajul tehnic aferent lunii septembrie.

“Deşi la început am lăudat această măsură a şomajului tehnic, iată că am avut o surpriză neplăcută. Adică, începând cu data de 31 august, a apărut o modificare la HG 668/2020, care modifică anexa 3, aceea care prevedea domeniile care pot beneficia de acest ajutor de 75%. Vineri am aflat că nu mai beneficiem de pontările pentru şomaj tehnic şi acest lucru este valabil pentru toată HoReCa. În HG 729 se prevăd domeniile care beneficiază de această facilitate şi actul normativ e într-o continuă modificare. Spre exemplu, dacă în vechea anexă erau prevăzute şi unităţile din HoReCa, acum, în noua anexă, sunt prevăzute interzicerea de mitinguri, de procesiuni, jocuri de noroc şi aşa mai departe. Ori, la restaurante vine şi spune că de măsură vor beneficia doar unităţile, restaurantele, cafenelele, din localităţile unde incidenţa cazurilor Covid-19 este peste 1,5 la mia de locuitori. Brăila e sub 1,5 dar aici este un loc unde se modifică situaţia de pe o zi pe alta”, a explicat Ştefan Fusea.

Acesta a continuat declaraţiile, spunând că această nouă modificare adaugă şi mai multe probleme pentru cei din sectorul HoReCa, deja afectaţi puternic de pandemie. Referindu-se strict la afacerea sa, Fusea a afirmat că pentru simplul fapt că Guvernul nu a mai decontat şomajul tehnic pentru luna septembrie a înregistrat pierderi de circa 200.000 lei.

“În 30 august am depus în Revisal un număr de salariaţi care trebuiau să stea acasă şi au stat în septembrie. La sfârşitul lunii septembrie am depus lista pentru decontare şi la 15 octombrie, după ce noi i-am plătit pe aceşti 60-70 de salariaţi din fondurile proprii şi trebuia să primim decontarea la 15 octombrie, la o lună jumătate am primit anunţul că noi nu ne mai încadrăm în lista de la anexa 3. Şi atunci am rămas cu aproape 200.000 lei fond de salarii plătit oamenilor care au stat acasă, nu au lucrat, şi-au primit banii din partea noastră, dar noi nu îi mai putem deconta. Şi avem numai din acest segment o pierdere de 200.000, numai din fondul acesta de salarii de 75%, la care se adaugă şi alte costuri pe care ni le-am asumat că lucrăm la 60% din capacitate”, a mai declarat acesta pentru Ziarul Financiar.

Şeful Camerei de Comerţ Brăila susţine că cei din Guvern ar trebui să vină urgent cu soluţii sau se vor pierde şi mai multe locuri de muncă. 

“Am şi eu o întrebare pentru guvernanţi. Eu ce fac acum? Mă duc înapoi la birou şi de mâine fac o listă cu 60-70 de angajaţi pe care îi trimit în şomaj. Dar trebuie să le dau preaviz de 20 de zile, deci îi mai plătesc 20 de zile. Asta e o problemă. A doua problemă este concediere colectivă că n-am voie să dau mai mult de 25 angajaţi pe lună. Deci eu ca să dau 70 de oameni în şomaj trebuie trei luni să îi mai ţin ca să pot da câte 20, 25, 25. Deci sunt o multitudine de probleme cu care ne confruntăm. Ori dacă aceste măsuri vin retroactiv aşa, cu ghilimelele de rigoare, că ştiţi că necunoaşterea legii nu înseamnă nerespectarea ei. Noi trebuia să ştim de când a apărut în Monitorul Oficial în 31 august? Dar ce să umărim noi mai întâi? Monitorul Oficial sau să ne facem treaba să putem să plătim impozite către stat? Unităţile au fost deschise în septembrie dar eu am lucrat la 60% din capacitate. Diferenţa de personal am dat-o la 75%. Dacă ştiam de atunci îi dădeam de atunci în şomaj. Am lăudat măsura pentru că statul a zis că decât să le plătească şomaj mai bine îi ţinem în câmpul muncii şi avem la îndemână un număr de salariaţi, bine instruiţi, formaţi, care poate reîncepe activitatea de mâine. De unde îi mai iau eu dacă îi dau în şomaj? Îi pierd!”, a mai punctat acesta.

Ştefan Fusea susţine că ar trebui gândite măsuri concrete pentru sprijinirea sectorului HoReca, una dintre acestea fiind revenirea la decontarea şomajului tehnic. “În acest caz, solicitarea noastră este să se revizuiască legea şi să ne luăm banii pentru că trei luni în acest mod înseamnă faliment. Solicitarea expresă pe care o avem noi, cei care suntem loviţi de această măsură, este cumva, dacă se poate, să se revină şi să ne primim banii pe luna septembrie”, a declarat sursa citată.

În cadrul interviului, Fusea a taxat şi modul deficitar în care Guvernul comunică măsurile luate pentru zona de antreprenoriat.

“Dacă Guvernul ştie şi bine face şi promovează pe toate canalele media măsurile pe care le ia în sprijinul antreprenorilor, vreau să remarc faptul, şi să dau un sfat, ca şi măsurile de modificare care îngrădesc sau limitează anumite măsuri de ajutor să fie la fel de bine mediatizate. Pentru că legislaţia, mai ales asta în domeniul muncii şi domeniul fiscal, se modifică atât de mult şi atât de des şi în fiecare subdomeniu al domeniului respectiv, încât este imposbil unui antreprenor, şi cu cât este mai mic îi este şi mai greu pentru că nu are compartimente de serviciu juridic, de serviciu resurse umane, să urmărească aceste modificări. Ori, orice modificare privind limitarea drepturile antreprenorilor trebuie mediatizată la fel ca celelalte (...) Eu am avut o discuţie cu AJOFM-ul şi ei, pe bună dreptate, spun ca şi noi. Avem atât de multă treabă cu aceste tabele, aceste măsuri care se schimbă atât de des, încât nici noi nu mai facem faţă să prelucrăm ce ne vine, dar apoi să mai notificăm şi antreprenorii”, a mai afirmat Ştefan Fusea.

 

Şi mai multe restricţii. Restaurantele vor funcţiona şi la 30% din capacitate

Pentru că un rău nu vine niciodată singur, după ce că nu mai pot beneficia de facilitatea privind şomajul tehnic, antreprenorii din HoReCa sunt puşi în situaţia de a-şi limita activitatea şi la 30% din capacitate.

Conform hotărârii nr. 55 a Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă Brăila, restaurantele trebuie să funcţioneze la 50% din capacitate acolo unde incidenţa cazurilor Covid-19 este mai mică de 1,5 la mia de locuitori şi la 30% din capacitate acolo unde incidenţa cazurilor este mai mare de 1,5 la mia de locuitori şi mai mică sau egală cu 3/1.000 locuitori.

 

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro