Aproape un copil rom din doi este integrat "pe nedrept" in scoli speciale rezervate persoanelor defavorizate social, fizic sau mental, restul fiind inscrisi la scoli primare unde majoritatea elevilor sint romi, cu "un nivel de educatie inferior", dezvaluie raportul citat.
In consecinta, doar trei procente dintre copiii romi urmeaza ciclul secundar de invatamint si doar 0,3 procente obtin o diploma universitara, precizeaza AI, care face apel la Guvernul de la Bratislava sa gestioneze problema educatiei cu care se confrunta etnia roma.
Dupa o istorie marcata de genocid si integrare fortata, situatia romilor slovaci s-a inrautatit dupa inlaturarea regimului comunist in 1989, subliniaza documentul redactat de AI.
Astfel, numarul copiilor romi scolarizati in gradinita a scazut radical de la 166.852, in 1988, la 1.180, in 1995. Rata de abandon scolar in ciclul primar a crescut de la 46 la 63 la suta in perioada 1976-1999, in perioada cind in Slovacia erau implementate reforme ultraliberale.
In pofida angajamentului asumat de Guvern privind reducerea inegalitatilor, 80 la suta dintre copiii incadrati in "scolile speciale" sint romi, in timp ce in 1990 proportia lor era de 65,2 procente.
Reluind un recent verdict pronuntat de Curtea Europeana a Drepturilor Omului privind discriminarea identificata in sistemul scolar ceh, AI denunta "opacitatea" sistemului de orientare scolara pe baza testelor psihologice contestabile, a "stereotipurilor negative" si fara informarea parintilor.
Comunitatea roma din Slovacia numara circa 500.000 de membri, din populatia totala cuprinsa intre sapte si noua milioane de romi din Europa, care locuiesc in majoritate in ghetouri sau tabere insalubre din sudul si estul tarii.