• în luna august a fost aprobat un nou Ordin de Ministru, prin care se modifică atât timpul de aşteptare la Unităţile de Primiri Urgenţe, cât şi amenzile pentru personalul medical şi pentru spital, dacă îi lasă pe pacienţi să aştepte mai mult pe holurile spitalelor • recent, doi foşti pacienţi ai UPU, unul anonim, altul consilier judeţean, au reclamat numeroase probleme care le-a făcut şederea mai grea la urgenţe •pe lângă timpul prea mare de aşteptare, aceştia au atras atenţia şi asupra mizeriei, a lipsei de apă şi hârtie din toaleta spitalului, dar şi faţă de uniforma mult prea strâmtă a unor asistente medicale de la triaj, cât mai ales de atitudinea acestora şi viteza lor de reacţie• deşi posibilitarea aplicării de sancţiuni pentru încălcarea timpului de aşteptare de la UPU nu este o noutate, Direcţia de Sănătate Publică Brăila nu a aplicat niciuna în 2019
Bătaie de joc la Unitatea de Primiri Urgenţe din cadrul Spitalului Judeţean Brăila. Nevoiţi să aştepte peste puterile lor, mai mulţi pacienţi care au trecut recent pragul unităţii spitaliceşti au reclamat că au fost trataţi cu indiferenţă atunci când se simţeau mai rău. Unii după 2 ore de aşteptare, alţii după 6 şi chiar mai mult! Cu puţin “noroc”, dacă nu funcţionează roboţii medicali, unii bolnavi mai sunt plimbaţi şi pe holurile spitalului pentru investigaţii suplimentare, la alte aparate de la etajele superioare, unde, surpriză!... alte cozi, altă “distracţie”. Sunt probleme care datează de ani buni la Brăila şi, în ciuda dublării amenzilor pentru medicii şi spitalele care lasă pacienţii de la urgenţe să aştepte prea mult timp pe hol, cadrele medicale au aceeaşi viteză de reacţie: “încet, foarte încet şi tiptil”, după cum chiar un pacient o descrie. Asta a simţit pe pielea lui şi Ionuţ, după 6 ore petrecute la Unitatea de Primiri Urgenţe Brăila, cu mama lui. “Am fost şi eu aseară la Urgenţe, am ajuns acolo pe la 6 seara şi am ajuns acasă la ora 12 fără 10 noaptea(...) M-am dus cu mama, că nu se simţea bine, are probleme cu inima şi m-am speriat. 6 ore am stat acolo. I-a făcut un EKG, analize şi abia la 12 fără 20 noaptea i-a dat rezultatul. Nu m-am certat cu nimeni, am stat la locul meu, dar dacă tac din gură nu înseamnă că n-am văzut ce se întâmplă. Cine cunoaştea pe acolo, intra în faţă. Ora la care am ajuns cu mama este trecută acolo, dar ora când pleci, nu apare nicăieri. Culmea că nici nu era aglomerat”, a reclamat un brăilean într-o sesizare făcută cotidianului “Obiectiv”. Dar aventura lui Ionuţ la Urgenţe nu s-a încheiat aşa uşor. “Să mai zic că la grupul sanitar nu funcţiona toaleta? Apa nu mergea, nu tu şerveţele, nimic. Un săpun şi cam atât. Ştiţi cum miroasea acolo? O să fac o sesizare şi la spital, pentru că nu mi se pare normal aşa ceva!”, a mai transmis bărbatul, care a preferat să rămână anonim. Nemulţumiri au venit însă şi din partea unui consilier judeţean din Brăila care a trecut recent pragul Unităţii de Primiri Urgenţe din Brăila, în urma unui accident. Deşi acuza dureri insuportabile, acesta spune că nimeni nu părea că ia în seamă cazul lui, cu atât mai puţin să-l examineze. “Eu m-am dus la spital, la Urgenţă şi le-am spus că am căzut şi m-am lovit foarte tare. Aveam la tâmplă un cucui, de vreo 5 cm, dacă nu mai mare. Mă dureau costele, chiar mă simţeam foarte rău şi nu doresc nimănui să treacă prin ce am trecut eu(...) Sânge nu-mi curgea, decât din picior, unde aveam o vânătaie foarte mare şi o tăietură mică, nu ştiu în ce m-am tăiat. Şi mi-au zis < păi, hai să vă facem un CT>. Am zis ok, şi m-au trimis la CT. Numai că CT-ul de jos nu funcţiona şi dacă eşti rănit, tu trebuie să urci pe scări la CT-ul de la etajul 1. Acolo, holul era plin”, a povestit consilierul judeţean Cătălin Iordache. Numai că şi aici acesta a fost invitat să ia loc şi să-şi aştepte rândul după ceilalţi pacienţi, chiar dacă majoritatea dintre ei aveau programare şi nu erau cazuri urgente, mai atrage atenţia alesul local. “Le-am zis celor din camera respectivă că eu am o urgenţă, m-am lovit tare la cap şi vreau să fac un control, că doar am venit la urgenţe. La care, ce să aud... < Stai, domnule, şi aşteaptă, nu vezi rândul!?> Nu le-am zis că lucrez la ziar, nici că sunt consilier judeţean, nici cum mă cheamă, nimic. În prima fază am cedat şi am zis, bine, aştept şi am mai aşteptat vreo jumătate de oră, timp în care m-am simţit tare rău, mă dureau toate”, s-a mai plâns Iordache. Într-un final, acesta a fost chemat la computerul tomograf, numai că şi aici, spune el, a avut parte de o supriză neplăcută. O cameră nu tocmai curată, în care nimeni nu ar fi schimbat nici măcar folia de protecţie unde se aşezau pacienţii la tomograf. “Am intrat acolo la CT şi era o cameră nu slinoasă, dar jegoasă era! N-au schimbat nimic, nici hârtia aia protectoare, nici acolo unde aşezi capul, nimic. După care mi-au zis: < Întindeţi-vă acolo! >. <Păi , nu prea pot, pentru că mâna stângă mă durea foarte tare, coastele mă dor şi acum foarte tare». A catadicsit să vină şi medicul, dar nu tu urmă de brancardieri, nimic”, a mai spus consilierul judeţean, pus din nou să aştepte de această dată, pentru rezultat. Între timp, a rugat personalul medical să-l supună şi la o radiografie, pentru că acuza dureri costale. După o oră, pacientul spune că a primit şi rezultatele şi chiar dacă acestea nu ar fi fost clare, medicul i-a spus că “n-are nimic”. “<Nu se vede bine, că sunt cam negre aşa, dar nu e cine ştie ce>“, i-ar fi spus doctorul lui Iordache. Dar cum a doua părere nu strică niciodată, el a decis să mai consulte încă un medic, tot din cadrul Spitalului Judeţean, care, culmea, i-a pus altceva despre durerea respectivă.”După ce m-a palpat, ce să-mi zică medicul?, că mi s-au rupt nişte chestii dintre coaste, nu sunt fracturate, dar sunt fisurate şi că o să mă doară vreo 3 luni”, a mai povestit aceasta. După acest episod, consilierul se întreabă care mai este rostul acelor radiografii, dacă nu sunt clare şi de ce funcţionează un singur computer tomograf, atât timp cât unitatea spitalicească deţine două astfel de aparate. În plus, acesta denunţă şi viteza de reacţie a angajaţilor din spital, îndeosebi a asistenţilor de la Triaj. “N-am nimic cu nimeni, dar acolo erau doar 3 viteze, încet, foarte încet şi tiptil, şi cred că erau blocaţi în viteza a treia”, a mai atras atenţia Iordache, precizând şi că unele asistente purtau costume mult prea strânse pe corp, o ţinută nu tocmai adecvată pentru un spital. Dar, lăsând la o parte uniforma angajatelor, consilierul crede că triajul pacienţilor de la Unitatea de Primiri Urgenţe ar trebui făcut de către un medic şi nu de un asistent, cum se întâmplă în momentul de faţă. “Este absolut înfiorător ce este acolo! Nu vreau să jignesc pe nimeni, dar asistentele nu pot tria pacienţii!(...)Doar un medic ar putea să stabilească urgenţele, în opinia mea. Pentru că omul ăla are mai multă carte decât o asistentă. El ştie că un om poate muri dacă s-a lovit la tâmplă, chiar dacă nu sângerează şi poate sta bine mersi pe picioarele lui şi vorbeşte, faţă de unul cu piciorul rupt, de exemplu”, a mai adăugat Iordache.
SJU Brăila : “Nu vă putem răspunde la întrebarea legată de sancţiuni”
Întrebaţi dacă au pus în aplicare noua hotărâre de Guvern, aprobată în luna august, în care sunt prevăzute amenzi duble pentru personalul medical care lasă pacienţii ce se prezintă la UPU să aştepte pe hol peste intervalul de timp prevăzut de lege, dar şi pentru spitale, reprezentanţii Spitalului Judeţean de Urgenţă din Brăila au evitat să răspundă. “Conform H.G.857/2011 actualizată, cap.XV, art.59/personalul care aplică sancţiuni este personalul împuternicit de către Ministerul Sănătăţii şi Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă, prin urmare nu vă putem răspunde la întrebarea legată de sancţiuni”, a declarat directorul medical al SJU Brăila, dr. Alina Neacşu. În ceea ce priveşte triajul pacienţilor de la UPU, conducerea spitalului a spus că acest serviciu este asigurat de un asistent medical cu pregătire specială, iar activitatea este coordonată de medicul şef şi asistentul şef. Culmea, în acelaşi ton evaziv au ales să ne răspundă şi reprezentanţii Direcţiei de Sănătate Publică Brăila, responsabili de punerea în aplicare a sancţiunilor. Contactaţi şi întrebaţi dacă în acest an au primit vreo sesizare din partea pacienţilor de la UPU şi dacă au aplicat sancţiuni pentru încălcarea timpului de aşteptare, reprezentanţii DSP Brăila au răspuns că, în acest interval, aici a fost depusă o singură petiţie în care se reclama atât timpul de aşteptare de la UPU Brăila, cât şi maniera de preluare a urgenţelor. Şi cam atât. Nimic despre sancţiuni sau ce măsuri s-au luat în urma acestei petiţii. “În urma controlului inspectorilor sanitari, atât petenta cât şi Ministerul Sănătăţii, care ne-a transmis sesizarea, au primit răspunsul în termenul legal prevăzut (...) Ordinul de ministru precizat mai sus prevede la art.50 că < în spaţiile de triaj şi de aşteptare, din cadrul UPU se va afişa la vedere următorul text într-o mărime vizibilă de la cel puţin 3 metri: < În atenţia pacienţilor şi a aparţinătorilor! În cadrul acestei unităţi accesul la spaţiul de tratament se face pe baza triajului care stabileşte prioritatea imediată. Este posibil să aşteptaţi mai mult timp până la eliberarea unui loc pentru consultaţii şi a unui medic care să vă consulte. Alţi pacienţi pot fi preluaţi imediat chiar dacă au sosit cu mult după dumneavostră. Sunteţi rugaţi să nu încercaţi, SUB NICIO FORMĂ să influenţaţi decizia personalului medical în vederea obţinerii unui acces mai rapid. În cazul în care vă simţiţi mai rău, vă rugăm să contactaţi asistentul din punctul de triaj în vederea reevaluării stării dumneavoastră. Mulţumim pentru înţelegere” , acesta fiind, de altfel, şi răspunsul DSP Brăla, la întrebarea legată de sancţiunile aplicate la UPU pentru încălcarea drepturilor pacienţilor, care au aşteptat mai mult faţă de timpii legali prevăzuţi.
Ce stabilesc prevederile legale
Potrivit noului Ordin al Ministerului Sănătăţii nr. 443/2019, timpul de triaj al unui pacient odată ajuns la UPU nu trebuie să depăşească două minute. Există, astfel, 5 coduri de urgenţă în funcţie de care sunt triaţi pacienţii, respectiv: cod roşu - resuscitare, cod galben - critic, cod verde - urgent, cod albastru - non-urgent, cod alb - consult. Ei bine, timpii de aşteptare pentru fiecare cod în parte prevăzuţi de lege sunt repartizaţi astfel: pacienţii cod roşu (resuscitare) - 0 minute, pacienţii cod galben (situaţie cu risc major/ status mental alterat/orice durere intensă sau disconfort major) - 15 minute, pacienţii cod verde (urgent) - 60 de minute, pacienţii cod albastru (non-urgent) - 120 de minute , pacienţii cod alb (consult) - 240 de minute. Noutatea la acest capitol este că perioada de aşteptare de la Urgenţe a fost majorată, însă doar în cazul situaţiilor care nu necesită intervenţie imediată. Drept urmare, perioada de aşteptare pentru cazurile de cod verde creşte de la 30 la 60 de minute, iar în cazul celor de cod albastru de la 60 la 120 de minute. În ceea ce priveşte cazurile de cod alb, timpii de aşteptare cresc de la 120 la 240 de minute, potrivit noii Hotărâri de Guvern. Aşadar, pentru încălcarea acestor timpi de aşteptare, personalul medical va fi amendat cu sume între 1.000 şi 3.000 de lei, iar spitalele vor primi amenzi cuprinse între 20.000 şi 30.000 de lei, după cum se arată în actul normativ. Interesant este că amenzi pentru depăşirile timpilor de aşteptare în preluarea pacienţilor de la UPU existau deja în legislaţie, însă nimeni nu a aplicat vreuna, cel puţin nu la Brăila.
Trebuie să ţinem cont însă şi că Spitalul Judeţean de Urgenţă Brăila se confruntă cu un deficit uriaş de medici, iar Unitatea de Primiri Urgenţe este una dintre dintre secţiile cu probleme. Doar 9 medici specialişti în medicină de urgenţă au contract full-time cu unitatea spitalicească, iar 2 medici au contracte de colaborare şi asigură doar gărzile. Este vorba în total de un efectiv de 11, faţă de 25 cât prevede normativul. Şi, dacă îi întrebăm pe ei, specialiştii în medicină de urgenţă văd cu totul altfel lucrurile şi spun că nu înţeleg logica acestor amenzi.” Nu mi se pare normal să ameninţi medicul cu amenzi. Nu cred că se rezolvă nimic, în sensul că noi oricum ne facem treaba, datoria. Acum dacă fizic suntem depăşiţi de numărul mare de pacienţi, nu este vina noastră. Acum să mai spunem şi noi că mulţi vin la urgenţe, doar pentru simple consultaţii, pentru că nu au asigurare medicală? “ a declarat un cadru medical de la Spitalul Judeţean, sub protecţia anonimatului. Ce-i drept, centralizările oficiale confirmă spusele medicului. Astfel, din 150 de urgenţe cât se prezintă, în medie, zilnic la UPU, majoritatea cazurilor sunt non-urgenţe, potrivit directorului medical dr. Alina Neacşu, respectiv 108 la număr.