• se înmulţesc pe zi ce trece tasările de pe străzile din centrul Brăilei, unde s-au înlocuit conductele de canalizare în urmă cu doar câţiva ani • dacă gropile de pe mijlocul carosabilului pun în pericol maşinile din trafic, mai nou au început să apară şi surpări care ameninţă să îi împiedice pe locatari să îşi mai scoată autoturismele din garaj
Surpările nu mai contenesc să apară pe străzile din zona centrală pe care, în urmă cu doar 3 - 4 ani s-a lucrat la înlocuirea conductelor de canalizare. Gropile ivite din senin pe mijlocul unor străzi ca Rahova, Plevnei sau Unirii reprezintă un pericol pentru maşinile din trafic, însă există situaţii când tasările din carosabil ajung să îi împiedice pe locatarii caselor din zonă să îşi scoată autoturismele din garaj. O astfel de problemă există, de exemplu, pe Str. Plevnei, în dreptul imobilului de la numărul 146, unde o mică tasare, apărută în urmă cu câteva săptămâni, a tot crescut în dimensiuni, iar în prezent ameninţă să blocheze, încet dar sigur, accesul în garajul familiei domiciliate în respectivul imobil. Locatarii străzii Plevna se plâng că, de când s-a lucrat la conducta de canalizare, se confruntă foarte des cu astfel de tasări, pe care autorităţile locale nu prea se sinchisesc să le astupe.
După cum v-am mai informat, surpările în genul celei apărute în prezent pe Str. Plevnei fac parte dintre numeroasele probleme rămase în urma proiectului de înlocuire a conductelor de canalizare derulat în urmă cu doar câţiva ani în zona centrală a Brăilei. A fost un proiect finanţat cu fonduri europene, prin Programul Operaţional Sectorial de Mediu, ce a fost divizat în două contracte, ambele obţinute prin licitaţie de firma “Tancrad” SRL Galaţi. Unul dintre cele două contracte se referea la montarea separată a conductelor, fie de canalizare, fie de apă, în funcţie de necesităţile străzilor respective. În acest contract, în valoare totală de 34 milioane de lei, au fost prinse 138 de străzi din toate cartierele municipiului, inclusiv din zona centrală, termenul limită de realizare fiind 31 decembrie 2013. Cel de-al doilea contract, în valoare de 67 milioane de lei, a inclus 65 de străzi pe care trebuia montate atât conducte de canalizare cât şi de apă. Lucrările au început în 2011, având ca termen limită de finalizare primăvara anului 2014.
În zona centrală, pe străzile Rahovei, Plevnei sau Unirii, a fost valabil primul contract, acela care prevedea montarea de conducte de canalizare, în cazul străzilor respective. Aşa cum s-a întâmplat cu multe alte proiecte derulate în Brăila, constructorul a întârziat foarte mult lucrările de pe aceste străzi. Aşa se face că, pe ultima sută de metri, s-a lucrat în mare grabă, în lunile noiembrie şi decembrie a anului 2013, pentru a nu se depăşi termenul limită de finalizare a contractului. Consecinţele grabei de atunci s-au făcut repede simţite pe străzile în cauză, unde au început să apară tasări mai mari sau mai mici la doar câteva săptămâni după închiderea şantierului. Multe dintre aceste gropi au fost astupate de firma “Tancrad”, în perioada de garanţie a lucrării. Între timp, însă, garanţia a trecut, iar autorităţile locale trebuie să se descurce cum pot pentru remedierea situaţiei.
Directorul Companiei de Utilităţi Publice “Dunărea” Brăila, Silviu Mangiurea, ne-a declarat, în urmă cu câteva săptămâni, că principala cauză care duce la apariţia tasărilor nu ar fi lucrările executate necorespunzător de firma “Tancrad”, ci faptul că proiectul derulat în 2013 nu a prevăzut şi scoaterea din pământ al vechilor conducte de canalizare. Teoria ar fi că acestea au rămas pe poziţie şi, fiind sparte şi degradate, preiau pânza freatică din anumite zone şi o devarsă în alte zone, făcând să se acumuleze în subteran un surplus de umiditate care cauzează tasări ale solului şi implicit a părţii carosabile. Potrivit lui Mangiurea, CUP “Dunărea” încearcă să remedieze în timp util, pe cheltuială proprie, toate problemele apărute în carosabil din cauza tasărilor. Ritmul de acoperire şi plombare a gropilor se dovedeşte, însă, mult prea lent pentru realitatea din teren.