Cei circa 300 de proprietari de ambarcaţiuni din Brăila riscă să nu-şi mai poată lansa la apă bărcile în primăvara aceasta, după ce o pasarelă metalică aflată la baza rampei betonate de acces în fluviu situată lângă Baza Nautică a fost ridicată, ieri, de câteva utilaje ale "TCE 3 Brazi" Piatra Neamţ, firma care administrează terenul arabil din Insula Mare a Brăilei. Administratorul Bazei Nautice, Aurel Nicolae, spune că fără acea pasarelă le va fi, practic, imposibil posesorilor de bărci să le dea la apă. "Dacă bagi acum peridocul în apă se scufundă în mâl şi nu mai poţi să-l scoţi. Nu văd ce soluţie se poate găsi pentru a putea fi lansate la apă bărcile în acest an", ne-a declarat administratorul Aurel Nicolae. Acesta ne-a explicat şi contextul în care pasarela metalică a fost folosită atunci când s-a amenajat rampa betonată pentru lansarea bărcilor. Astfel, din spusele administratorului Nicolae reiese că pasarela a fost abandonată pe malul Dunării, lângă Baza Nautică, încă din 1993. "Din '93 nu s-a mai interesat nimeni de ea. Dacă nu o aveam noi în grijă ar fi ajuns de mult pe mâna hoţilor de fier vechi. În 2007, prin contribuţia proprietarilor de ambarcaţiuni, s-a făcut o rampă de beton, pentru ca lansarea, dar şi scoaterea bărcilor din fluviu să se poată face în condiţii civilizate, să nu mai fie nevoie să se intre în apă până la brâu, cum se întâmpla până atunci. Pentru că pasarela metalică era aici şi nu o revendica nimeni, am adus o macara şi am pus-o în continuarea rampei, fiindcă nu se putea turna beton sub nivelul apei. Din 2007 până acum, toată lumea s-a folosit de această amenajare şi n-a fost nicio problemă. În urmă cu câteva zile, ne-am pomenit cu nişte angajaţi de la Insula Mare, care au venit să ne anunţe că pasarela aparţine firmei «TCE 3 Brazi» şi că va fi recuperată. Astăzi (ieri n.n.) deja au adus utilaje şi au scos-o din apă. În timpul operaţiunii de recuperare a fost afectată şi rampa de beton, fiindcă aceasta nu era proiectată să susţină utilaje de mare tonaj. Deci, pe lângă faptul că ne-au luat pasarela, au afectat şi rampa betonată. Dincolo de toate astea, problema cea mare e că, în prezent, nu se mai pot face lansări la apă fiindcă, în lipsa pasarelei, peridocul cu care sunt transportate ambarcaţiunile se scufundă în mâl", ne-a explicat administratorul Bazei Nautice, Aurel Nicolae.
Aurel Nicolae, administratorul Bazei Nautice: "După ce că ne-au luat pasarela, au distrus şi rampa betonată!" Arendaşul IMB a cerut, "Braicar" a dat
Baza Nautică este administrată de societatea "Braicar", aflată în subordinea Primăriei. Ieri, directorul acestei societăţi, Cornel Săndulescu, nu părea prea afectat de pierderea pasarelei metalice. "Aceasta aparţine de drept Insulei Mari a Brăilei, care a avut pe vremuri un tanc petrolier plutitor la capătul Vadului Spitalului. Pasarela a rămas acolo şi după ce punctul de aprovizionare cu combustibil a fost desfiinţat. Noi ne-am folosit de ea, dar acum, dacă cei de la Insulă spun că le trebuie, nu putem să nu le-o dăm înapoi", ne-a spus Cornel Săndulescu. Acesta nu este de acord cu faptul că, după îndepărtarea pasarelei, nu vor mai putea fi lansate la apă ambarcaţiunile. "Soluţii or să se găsească până la urmă, prelungim rampa de beton, vedem noi cum facem...", declară directorul "Braicar".
Ionel Marian, şeful Sectorului Nave din cadrul "TCE 3 Brazi", ne-a explicat de ce a fost nevoie de recuperarea acestei pasarele. "În urmă cu câteva săptămâni, din cauza sloiurilor de gheaţă de pe Dunăre, punctul de descărcare a îngrăşămintelor chimice de pe malul Insulei Mari a fost avariat, pasarela metalică de acolo scufundându-se la o adâncime de 20 de metri şi fiind, practic, imposibil de recuperat. Pentru că este nevoie urgentă de o astfel de pasarelă, ca să poată fi derulată operaţiunea de aprovizionare cu îngrăşăminte chimice, necesară în campania agricolă, s-a decis să fie recuperată aceasta. Directorul «Braicar» a înţeles care e situaţia şi ne-a permis să o luăm înapoi. Toate stricăciunile produse rampei de beton vor fi remediate pe cheltuiala «TCE 3 Brazi». Totodată, intenţionăm ca după ce nivelul Dunării va scădea, să prelungim rampa betonată, astfel încât lansarea la apă a ambarcaţiunilor să poată fi făcută fără probleme", promite Ionel Marian. Acesta spune că pasarela nu a fost niciodată abandonată şi lăsată la cheremul hoţilor de fier vechi. "O astfel de piesă metalică nu se poate tăia într-o singură zi. Angajaţii de la bac au drum zilnic pe Vadul Spitalului şi dacă ar fi văzut că încearcă cineva să demonteze pasarela ar fi anunţat conducerea şi s-ar fi luat imediat măsuri", ne-a declarat şeful Sectorului Naval din cadrul "TCE 3 Brazi". Ionel Marin a mai precizat că o pasarelă metalică nouă, lungă de zece metri, cum este cea recuperată de la Baza Nautică, poate să coste până la 2 miliarde de lei vechi.
O situaţie juridică încâlcită, rezolvată ca-n Evul Mediu
Până una alta, principalii păgubiţi sunt proprietarii de bărci: "Este regretabil că s-a ajuns aici! Practic, noi toţi, proprietarii de bărci, suntem în realitate de două ori pagubiţi. În primul rând, noi am pus cu toţii bani pentru realizarea acestei rampe betonate ca să putem da bărcile la apă. Cu alte cuvinte, noi am făcut «Braicarului» un cadou! În al doilea rând, acelaşi «Braicar» percepe aceleaşi taxe fie iarnă fie vară, indiferent dacă ambarcaţiunile sunt sau nu andocate. Iată că acum ne trezim că vine un terţ, ne distruge rampa betonată pe motiv că îşi ridică un bun care i-ar aparţine, dar de care nu s-a îngrijit în niciun fel în toţi aceşti ani şi a fost practic abandonat", ne-a declarat Virgil Paraschiv, preşedintele Asociaţiei "Nautica" a proprietarilor de bărci. "Această pasarelă a aparţinut SC IMB, care a fost lichidată. Întrebarea este aceste persoane care-au venit să ridice pasarela şi ne-au avariat rampa betonată pe cine reprezintă? Au acte doveditoare de proprietate? Au prezentat conducerii «Braicar» aceste acte doveditoare? Ce face directorul Săndulescu de la «Braicar», acelaşi «Braicar» care de la noi a luat în fiecare an cu două mâini? Nimic! Nu reacţionează legal în niciun fel, nu cere nimic de la arendaşul IMB sau de la aceste persoane pentru că a conservat un bun, pentru că nu l-a lăsat pradă hoţilor de fier vechi, nu cere nici măcar un termen pentru a rezolva şi problema proprietarilor de bărci care în această perioadă vor dori să-şi dea ambarcaţiunile la apă! Cu alte cuvinte, bătaie de joc. Şi la mijloc este vorba despre câteva sute de oameni!", a mai punctat sursa citată. Într-adevăr, surse autorizate din cadrul Baroului de Avocaţi Brăila ne-au declarat că o astfel de situaţie este încâlcită din punct de vedere juridic. "Prima întrebare: Braicarul deţinea bunul în baza unui act, asta ca posesia să fie utilă şi legitimă? Dacă nu s-a îngrijit de acest aspect legal, conducerea societăţii putea să ceară cheltuielile pentru conservarea bunului. Sigur că şi IMB-ul putea cere foloase pentru perioada cât Braicarul a folosit bunul şi atunci se ajungea la proces. În ceea ce priveşte rampa betonată şi faptul că a fost deteriorată de intervenţia celor de la IMB, aici lucrurile capătă o întorsătură care clar poate fi exploatată în favoarea Braicar, dacă, sigur, se va face ceva. În fine, o ultimă întrebare, extrem de importantă: cei care au venit să ridice pasarela au dovedit că sunt proprietarii de drept?"