Afaceri în pericol, haos legislativ | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal
Cum a paralizat Brăila peste noapte

Afaceri în pericol, haos legislativ

• ordonanţa militară care a închis peste noapte hotelurile, restaurantele şi cafenelele a paralizat industria HORECA şi a trimis, indirect, angajaţi în concediu, în primă fază • administratorii brăileni din această industrie încearcă să supravieţuiască acestei perioade gri, fără măsuri concrete şi sprijin din partea Statului • ieri, înainte de şedinţa de Guvern, teama cea mai mare a acestora era că fără măsuri clar vor intra în faliment, lucru ce va afecta grav economia • nici măcar livrările la domiciliu nu se bucură de mare popularitate în rândul clienţilor, deoarece oamenii şi-au făcut provizii uriaşe, dovadă fiind cozile interminabile din supermarketuri din ultimele zile • în aceeaşi situaţie gri sunt şi administratorii saloanelor de înfrumuseţare şi ai sălilor de sport, mai puţin cei care care pot oferi cursuri online

 

Pandemia de coronavirus a afectat într-un mod drastic domeniul HORECA (hoteluri, restaurante, cafenele), mai ales după ordonanţa militară dată de autorităţile centrale, marţi seară. Pe lângă acesta, saloanele de înfrumuseţare, turismul, staţiunile de tratament balnear, sălile de sport au de asemenea de suferit, din cauza restricţiilor temporare. Redactorii „Obiectiv-Vocea Brăilei” au stat de vorbă cu mai mulţi administratori locali, în cursul zilei de ieri, înainte de şedinţa de Guvern ce era programată la ora 17.00, în care oficialii promiteau măsuri şi lămuriri. În urma discuţiilor, concluzia a fost una sumbră: foarte mulţi angajaţi au fost nevoiţi să intre în concediu, în aceste zile, urmând măsuri drastice, dacă Statul nu intervine decisiv pentru a salva societăţile aflate în colaps.

 

Previziuni sumbre, fără ajutorul Statului

 

Restaurantele s-au închis, rămânând pe piaţă doar cele care au implementat serviciul de livrare la domiciliu, cel de room-service sau drive-in. Iulian Grigorescu, administratorul „Sunrise Marina”, ne-a declarat că vânzările au fost afectate încă dinainte ca Guvernul să dea ordonanţa prin care a închis localurile, iar fără măsuri clare de la Executiv, viitorul e sumbru. Mai mulţi angajaţi de-ai săi se află acum în concediu plătit, deocamdată. „Nu ştiu exact ce se va întâmpla. Numărul clienţilor oricum a scăzut dinainte de ordonanţă. Noi am luat decizia de a închide restaurantul încă de luni, aşteptam doar confirmarea oficială, ca să spun aşa. Nu am concediat niciun angajat, câţiva dintre ei se află în concediu de odihnă, dar măsura şomajului tehnic care se vehiculează mi se pare o batjocură. Cum să poată un angajator să plătească şomajul tehnic, dacă are încasări zero? Acum implementăm serviciul de livrare la domiciliu, vom vedea dacă se justifică efortul. Am scăzut preţurile la minimum pentru preparate, am introdus pizza în meniu şi ne gândim să conturăm şi Meniul Zilei. Încercăm să ne asigurăm minimum de subzistenţă. Mai avem de plătit utilităţi, chirii, ce se va întâmpla? Dacă Guvernul nu ia măsuri care să ne ajute să trecem peste această perioadă, mulţi dintre noi vom intra în faliment, iar dacă acest lucru se va întâmpla, Statul de unde va mai avea bani? Ştim cu toţii că mediul privat e cel care susţine Statul...Industria HORECA numără 800.000 de angajaţi în total, cu cifre de afaceri de miliarde de euro. Dacă firmele intră în faliment, se va resimţi puternic, având în vedere cifrele pe care vi le-am menţionat”, ne-a declarat Iulian Grigorescu.

La fel de pesimist este şi administratorul Pizzeriei „Arena”, Sorin Marin. Acesta a investit foarte mulţi bani în utilaje, iar afacerea părea că merge bine, înainte de apariţia COVID-19. Acum, 3 dintre angajaţii săi sunt în concediu cu plată, iar în funcţie de cum vor evolua lucrurile, vor fi luate şi alte măsuri ce vor afecta atât angajaţii, cât şi societatea. „Situaţia e delicată. Am câţiva prieteni în Italia care mi-au spus că ne aşteaptă o perioadă neagră. Previziunile nu sunt deloc bune. Am înregistrat o scădere de 30-40% a comenzilor, lumea şi-a făcut provizii. Brusc, m-am trezit în situaţia de a lua decizii în privinţa angajaţilor care la rândul lor au familii acasă şi depind de un loc de muncă şi de un salariu lunar. Reducerea salariilor este o altă măsură. Suntem în picaj liber fără măsuri concrete din partea Statului care să ne ajute să supravieţuim. Am investit bani în utilaje, pentru a oferi produse de calitate clienţilor. Avem utilităţi de achitat, rate, ce vom face? De obicei, sunt o fire optimistă, dar acum, cu tot optimismul meu, nu văd cu ochi buni viitorul”, ne-a declarat administratorul Pizzeriei „Arena”.

 

Livrările la domiciliu nu reuşesc să acopere cheltuielile societăţilor

 

Deşi restaurantele care asigură livrare la domiciliu rămân deschise, nu înseamnă că sunt în afara oricărui pericol. Administratorul Pizzeriei şi Fast-Food „La Grecu”, Atena Bondoc, ne-a declarat că vânzările au scăzut mult în ultima perioadă. „Ne-am oprit activitatea, dar continuăm pe partea de livrări la domiciliu, serviciu, oriunde ni se solicită. Încercăm să protejăm personalul, deocamdată nu am luat nicio decizie. Angajaţii au familii, au cheltuieli, nu putem să luăm o decizie care să-i afecteze negativ, aşteptăm măsurile Guvernului. Spre exemplu, avem angajaţi cu vechime de 20 de ani, avem angajaţi soţ şi soţie, practic bugetul familiei respective depinde total de măsurile pe care le vom lua. Ne-am extins livrările şi în judeţ, în limita a 20 de kilometri distanţă faţă de municipiu. Dar vânzările au scăzut, nici partea de livrări nu e foarte solicitată. Noi vrem să ne protejăm angajaţii, în primul rând”, ne-a declarat administratorul „La Grecu”, Atena Bondoc.

Un alt exemplu în acest sens: linia caldă „La Dorobanţi” şi „Pui la Jar”. Administratorul susţine că oamenii şi-au făcut provizii, iar comenzile nu sunt atât de multe încât să susţină cheltuielile. Clienţii nu mai pot servi masa în local, din cauza ordonanţei militare care interzice acest lucru, dar linia caldă a găsit o altă variantă de a veni în sprijinul brăilenilor: să se transforme în „bucătărie externă”, adică să gătească mâncare în cantităţi mai mari, cu precomandă. Cei care nu au posibilitatea de a găti mâncare acasă, nu au timp sau din alte motive, pot comanda, de exemplu, 3 litri de ciorbă, 20 de sarmale etc., pentru a-i ajunge mai multe zile.

 

Turismul, la pământ

 

Hotelurile s-au închis şi ele, administratorii fiind la fel de afectaţi, deoarece fac parte tot din HORECA. Sorin Boşneag, reprezentantul Unita Turism Holding, ne-a declarat că din totalul de 140 de angajaţi pe care-i are în plin sezon, ieri erau la serviciu doar 5 persoane. „Hotelurile s-au închis. Din păcate, ceea ce se întâmplă ne afectează. De fapt, suntem primii care au fost afectaţi de măsurile luate. Noi trăim din relaţia directă cu clienţii, depindem de turism, dar acesta din urmă s-a redus spre zero, iar ordonanţa a închis inclusiv straţiunile de tratament balnear, spa-urile. Singura activitate pe care o mai pot presta hotelurile sunt să se pună la dispoziţia autorităţilor pentru a se transforma în centre de carantină instituţionalizată. Noi am redus din personal, foarte mulţi angajaţi sunt în concediu plătit. Dar se poate ajunge până la desfacerea contractelor de muncă. Prin asociaţiile pe care le avem, am înaintat memorii către Guvern, sperăm să nu intrăm în faliment. E jalnic dacă Guvernul nu ia măsuri”, ne-a declarat Boşneag.

Afectate sunt şi saloanele de înfrumuseţare. Ca şi în cazul restaurantelor, numărul clientelor care apelau la serviciile oferite de aceste saloane s-a redus dinaintea ordonanţei militare. Carmen Cloşcă, administratorul salonului „Kameea”: „Aşteptăm măsurile de la Guvern. Nu ştim nimic deocamdată, nu ştim ce se va întâmpla pe viitor. Salonul este închis, stăm acasă. Nu cred că avem cum să supravieţuim fără măsuri concrete, mai ales că numărul clientelor s-a micşorat de ceva vreme”.

 

Săli de sport închise

 

Şi sălile de sport s-au închis, prin aceeaşi ordonanţă militară elaborată marţi seară, dar aici putem spune că administratorii nu sunt la fel de afectaţi ca cei din domeniul HORECA. Spre exemplu, Clubul Sportiv „Urban Warrior Gym” şi-a suspendat activitatea, de asemenea, încă de când a fost decretată starea de urgenţă. Antrenorul Dan Căpăţînă ne-a declarat că antrenamentele cu grupele de copii au fost suspendate odată cu închiderea şcolilor, iar din data de 16 martie, sala de kickbox s-a închis pe perioadă nedeterminată, în funcţie de deciziile autorităţilor. „Este mult mai uşor să previi decât să tratezi, aşa că trebuie să respectăm măsurile luate de autorităţi şi să ne conformăm pentru a ne proteja. La «Urban Warrior Gym» am suspendat cursurile cu grupele de copii din data de 11 martie şi din data de 16 martie am suspendat întreaga activitate. Am luat această decizie anticipând practic ceea ce va urma, dat fiind anii în care am activat în Jandarmeria Română, ştiu ce înseamnă stare de urgenţă. În acest moment, sportivii de performanţă ai clubului se antrenează fiecare acasă, în limita condiţiilor ce le au sau, izolaţi, prin parc. Va fi greu în toate ramurile sportive, rezultatele şi performanţele vin atunci când te antrenezi continuu în condiţii optime, ca să nu mai spunem de partea financiară, întreţinerea sălilor, chirii pentru spaţii, taxe şi multe altele. Nu ne rămâne decât speranţa că vom trece cu bine peste toate şi că, deşi pare că lumea se opreşte în loc pentru o perioadă de timp, e o lecţie pentru noi toţi, de a învăţa să ne protejăm şi să apreciem mai mult ceea ce avem”, ne-a declarat Dan Căpăţînă.

Mai departe de pericol se află Doina Munteanu, antrenor pilates, care a găsit soluţia de a continua şedinţele de pilates în mediul online. Este unul dintre cazurile fericite. „Am închis activitatea în salon de o săptămână, dar continuăm cu şedinţe online. Pentru luna martie, acestea sunt gratuite. Vom vedea ce se va întâmpla pe viitor şi voi lua o decizie. Nu există pericolul de a dispărea de pe piaţă, eu nu am angajaţi, nu am cheltuieli mari, dar aştept să reluăm şedinţele faţă în faţă, sunt eficiente, pentru că am posibilitatea să văd cum lucrează fetele anumite exerciţii, să le pot corecta”, ne-a declarat aceasta.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro