* este vorba despre un protocol de colaborare pe care consiliile județene din Brăila și Galați urmează să îl aprobe, în vederea unui parteneriat pentru realizarea aeroportului de la Braniștea * vestea legată de un aeroport regional a fost făcută publică, zilele trecute, de către Costel Fotea, președintele Consiliului Județean Galați și confirmată și de șeful CJ Brăila, Francisk Chiriac * de altfel, Chiriac declara recent că este un susținător al ideii realizării unui aeroport la Galați * potrivit social-democratului, acest protocol vine în cadrul ADI pe infrastructură, din care mai fac parte Călărași și Ialomița, însă este un proiect distinct al județelor Brăila și Galați
Aeroportul care urma să prindă contur la Braniștea, județul Galați, își va schimba profilul și va deveni unul regional. Totul ca urmare a unui protocol de colaborare dintre consiliile județene din Galați și Brăila. Anunțul a fost făcut, recent, chiar de către Costel Fotea, președintele CJ Galați și confirmat de omologul său din județul nostru, social-democratul Francisk Iulian Chiriac. Potrivit șefului CJ Brăila, un proiect de hotărâre privind aprobarea protocolului cu județul vecin pentru realizarea Aeroportului Regional va fi supus dezbaterii și aprobării consilierilor județeni, luni, 28 februarie, suplimentar introdus pe ordinea de zi a ședinței ordinare din această lună. Chiriac a explicat faptul că această colaborare a luat naștere în cadrul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) pentru Infrastructura de Transport de interes strategic în zona de Est și Sud, din care fac parte consiliile județene din Galați, Brăila, Călărași și Ialomița. Totuși, este vorba despre un proiect distinct a doar două dintre județele partenere.
”O să votăm luni. Va intra suplimentar pe ordinea de zi acest protocol de colaborare între Consiliul Județean Brăila și Consiliul Județean Galați, în ședința ordinară din 28 februarie. Și consilierii din Galați vor proceda la fel. Încecăm să demarăm toate procedurile pentru Aeroportul Regional Galați-Brăila. Fiind vorba despre un obiectiv regional, suntem și noi parte din acest mare proiect. După podul de la Dunăre, ne interesează foarte mult și partea de transport aerian. Așa că având discuțiile anterioare cu ei, ne-am dat girul și suntem parteneri în acest proiect. S-au spus multe răutăți înainte. Că nu ne putem înțelege între noi (n.r. - brăilenii și gălățenii). Uite că suntem acum parteneri în cadrul unor proiecte mari de infrastructură. Și drumul TransRegio Galați - Brăila - Drajna până la Chiciu, dar și acest al doilea mare proiect pe care ni-l dorim în zona noastră, aeroportul de la Braniștea, care va fi unul regional Galați-Brăila”, a declarat Chiriac.
De altfel, în cadrul unor declarații recente legate de predarea Aeroportului de la Ianca în domeniul public al statului și administrarea Ministerului Transporturilor, pentru a fi dat mai departe în administrarea Aeroclubului României, Chiriac afirma că este un susținător al ideii realizării unui Aeroport la Galați, deoarece este foarte aproape și de Municipiul Brăila.
Întrebat ce va presupune cu exactitate acest protocol, Chiriac a afirmat că după semnare, se vor stabili sumele pe care cele două administrații le vor pune la bătaie pentru realizarea unui Studiu de Fezabilitate. Mai departe, se va organiza o licitație și se va realiza proiectul legat de aeroport.
”Eu am spus că susținem acest aeroport și o să o facem în continuare. Ne apucăm de treabă și sperăm să nu ardem etapele, ci să facem un proiect foarte serios care să se finalizeze exact pe modelul podului de peste Dunăre. Prin acest protocol de colaborare ne asumăm împreună, după ce vom avea o sumă în cadrul ADI-ului înființat. Pentru că, practic, cele două entități vor colabora prin ADI pe acest proiect. Va fi o contribuție separată, cu fonduri distincte doar pentru acest proiect. Drumul este separat și se va face de către cele patru județe, aeroportul este separat și aici suntem doi parteneri, pe același ADI. (...) După ce vom vota protocolul, vom avea o ședință în Adunarea Generală a ADI pentru a aproba și acolo acest protocol. După care vom pune sumele necesare pentru a demara studiul de fezabilitate și toate documentele necesare care să ne dea efectiv partea privind ceea ce înseamnă aeroportul regional Brăila-Galați. Cât ar costa. Sunt etapele unei licitații, unei achiziții pe care trebuie să o facem temeinic. Nu e foarte simplu. O să luăm ca partener și Autoritatea Aeronautică, pentru că ei sunt cei care reglementează lucrurile acestea”, a explicat Chiriac.
Potrivit șefului CJ Brăila, Aeroportul Regional ar fi al doilea mare proiect care va prinde contur în zona noastră după podul de la Brăila.
”Ceea ce este foarte important este că atât noi, brăilenii, cât și gălățenii ne-am dat seama că împreună suntem mai puternici și că putem să dezvoltăm astfel de proiecte mari pe regiunea noastră”, a conchis sursa citată.
Semnale bune și de la Galați
Așa cum am precizat, anunțul legat de semnarea acestui protocol între consiliile județene din Galați și Brăila a fost făcut inițial de către Costel Fotea, șeful CJ Galați. Potrivit declarației acestuia preluată deja și în presa centrală, planurile celor două administrații sunt de a lucra împreună, astfel încât planurile privind un aeroport în zona noastră să devină o realitate. Fotea a atras atenția și asupra faptului că obiectivul a fost inclus în Master Planul General de Transport al României, ceea ce reprezintă un avantaj major.
“Este fără doar și poate una dintre cele mai așteptate investiții, care ar ajuta mult la dezvoltarea întregii regiuni. Știu că se vorbește de mulți ani de acest proiect, însă, acum, pentru prima oară se fac pași concreți pentru a realiza acest vis al celor care trăiesc în zona Galați - Brăila și nu numai, în condițiile în care de acest aeroport ar putea beneficia și cei din Vrancea sau localitățile de frontieră din Republica Moldova. În bugetul de anul acesta am prevăzut bani pentru realizarea primelor expertize și analize, precum și a mai multor documente tehnice, de care avem mare nevoie pentru a obține împreună, prin intermediul Asociației de Dezvoltare Comunitară pentru Infrastructura de Transport, fonduri nerambursabile pentru construirea acestui aeroport. Acum avem și un avantaj foarte mare, și anume faptul că acest obiectiv de investiții a fost inclus în Master Planul General de Transport al României. În plus, nu mai suntem singuri în acest demers, ci împreună cu partenerii de la Brăila. De altfel, cred că este primul proiect major, cel puțin din ultimii ani, în care, fără niciun fel de orgoliu, chiar și dincolo de hârtii și proceduri, cele două județe își dau mâna pentru a realiza o investiție atât de importantă”, a declarat Fotea, potrivit presei gălățene și celei centrale.
Reamintim că în ultimii ani au existat nenumărate discuții legate de realizarea unui aeroport în zona noastră, însă de cele mai multe ori proiectele au rămas la stadiu de idei pe hârtie. S-a vorbit despre amenajarea Aeroportului Ianca, despre realizarea unui Aeroport în comuna Vădeni, despre dezvoltarea Aeroportului de la Tulcea pentru a deservi această regiune, dar și despre realizarea unui asemenea obiectiv în Galați. Rămâne de văzut dacă o colaborare dintre județele Brăila și Galați va avea un impact mai mare și dacă se va bucura de un mai mare succes decât încercările anterioare.