* informația ne-a fost transmisă de către primarul Marian Dragomir, cu precizarea că în loc de șapte tramvaie, cât s-a dorit inițial, municipalitatea a reușit să aplice doar pentru achiziția a șase tramvaie, deoarece aplicația nu a permis prima variantă * totuși, edilul-șef a punctat că principiul de bază a fost ”primul venit, primul servit”, iar Primăria Municipiului Brăila a fost prima care a depus documentația * mai departe, decizia se va lua la nivel guvernamental * interesant este că potrivit unor surse, pe 16 mai, când a avut loc depunerea dosarelor, clădirea în care funcționează Direcția de Strategii a Primăriei a rămas fără curent electric, însă documentația a fost transmisă din biroul Primarului
Municipalitatea a reușit să depună prima documentele pentru achiziția de tramvaie electrice noi prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) într-o cursă contracronometru cu alte primării din țară. Informația ne-a fost confirmată de către primarul Marian Dragomir, care a ținut totuși să puncteze că în ciuda faptului că inițial s-a dorit să se aplice pentru șapte tramvaie, luni, pe 16 mai, când s-au depus dosarele, aplicația a permis doar varianta pentru achiziția a șase tramvaie. După cum a explicat edilul-șef, cel de-al șaptelea tramvai era o variantă disponibilă doar prin co-finanțare, o parte bani din PNRR, o parte bani de la bugetul local, variantă care nu a fost accesibilă în ziua depunerii.
”Da, noi am depus pentru tramvaie. Inițial am dorit să depunem pentru șapte tramvaie, având în vedere faptul că șase erau acoperite integral din bani europeni, iar la al șaptelea o parte era din bani europeni și o altă parte din bugetul Primăriei Municipiului Brăila. Programul nu ne-a permis aplicarea și pentru ultimul tramvai, acesta cofinanțat din fonduri mixte. Așa că am putut depune doar pentru șase. Dar am fost primul municipiu care a depus în PNRR pentru tramvaie. Și vreau să le mulțumesc colegilor, care au venit și în weekend pentru a face simulări și a avea totul pregătit, astfel încât să depunem și să nu ratăm această absorbție a fondurilor europene pentru tramvaie. Regula a fost «primul venit, primul servit», iar noi am fost primul municipiu care a transmis documentele”, a declarat Dragomir.
Întrebat când se va primi un răspuns privind Primăria care va primi tramvaiele, edilul-șef nu a putut să răspundă, precizând că mai departe totul este la nivel guvernamental.
”Totul ține doar de minister. În momentul în care vor finaliza analiza tuturor solicitărilor atunci ne vor anunța pe toți. Dar documentele au fost depuse complet, în termen și am fost chiar primul municipiu care a depus. Am specificat încă de la ședința de CLM că eram contracronometru și acel principiu «primul venit, primul servit», chiar dacă noi am depus primii, nu mi se pare un principiu corect”, a mai completat primarul.
Acesta ne-a transmis un document pentru a face dovada că Primăria Municipiului Brăila a depus prima documentația pe 16 mai, la ora 10:18. Acesta a punctat că în total s-au încărcat peste 20 de documente și că toată procedura a durat puțin.
784 de cereri de finanțare depuse încă din prima oră
Potrivit www.fonduri-structurale.ro, au fost 784 de cereri de finanțare depuse în prima oră de la deschiderea apelurilor pe componenta „Fondul Local”, în data de 16 mai 2022. Discutăm despre o valoare de peste 500 de milioane de euro din bugetul total de 2,7 miliarde de euro, conform unui comunicat transmis de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației.
Reamintim totuși că primarul Marian Dragomir a transmis un semnal de alarmă încă din luna aprilie în privința modului în care Guvernul a ales să facă selecția dosarelor pentru componenta ”Fondul local”. La vremea respectivă, consilierii municipali s-au întrunit în cadrul unei ședințe extraordinare a CLM Brăila, pentru a aproba asocierea cu Comuna Chiscani în ideea de a obține finanțare prin PNRR pentru unul din două proiecte legate de achiziția a șapte tramvaie sau cea a 20 de autobuze electrice noi. Chiar în ședință, primarul Marian Dragomir a ținut să ia cuvântul înainte de votul consilierilor pentru a explica situația, acesta subliniind că felul în care a fost organizată întreaga procedură legată de înscrierea proiectelor dă foarte mult de gândit. Acesta a acuzat chiar că s-ar putea ca fondurile să fie alocate cu dedicație, cu reguli știute doar de anumite primării.
Pe 13 mai, consilierii municipali s-au văzut în fața necesității de a readopta acest proiect într-o formă actualizată, după ce ministerul a anunțat forma finală a ghidurilor de finanțare. Atunci, Dragomir a precizat că Brăila are mai multă nevoie de tramvaie noi decât de autobuze electrice, astfel că va aplica prima oară pentru tramvaie, lucru care s-a și întâmplat.
Totuși, trebuie punctat că întâmplător sau nu, surse din administrație ne-au precizat că pe 16 mai, la ora 10:00, moment la care primăriile din țară puteau urca documentele în sistem, clădirea unde funcționează Direcția de Strategii a Primăriei nu ar fi avut curent electric. Totuși, dosarele Primăriei Brăila au putut fi depuse deoarece totul s-a făcut din biroul primarului, mergându-se pe ideea că în respectiva clădire internetul are o viteză mai mare.