Mergi la conţinutul principal
Divizia “Vard Ship Repair” Brăila se desfiinţează

Adio Reparaţii Nave!

• “Vard Ship Repair” Brăila, companie ce îşi desfăşura activitatea pe platforma şantierului naval, încetează lucrul • astăzi, 20 ianuarie, este ultima zi de muncă a salariaţilor din această societate • pentru cea mai mare parte dintre ei colacul de salvare vine de la firma mamă - “Vard Brăila” SA, în sensul că au fost ori sunt pe cale să fie preluaţi ca angajaţi ai şantierului naval • există însă şi cazuri în care, din cauza problemelor medicale, unii salariaţi de la Reparaţii Nave nu au obţinut viza medicală şi, astfel, au rămas pe-afară • unii dintre ei au mers în instanţă pentru a cere plăţi compensatorii

 

Lovitură grea pentru cei 80 de salariaţi ai “Vard Ship Repair”, mai cunoscută brăilenilor drept “Reparaţii Nave”: firma se desfiinţează. Chiar astăzi este, de fapt, ultima zi de muncă pentru angajaţii de la această companie, 20 ianuarie fiind comunicată ca dată de la care unitatea îşi încetează activitatea. Din fericire, cam 3 din 4 muncitori au primit o mână de ajutor din partea firmei mamă “Vard Brăila” SA, care s-a oferit să-i preia ca angajaţi. Cine s-a putut pensiona dintre vechii salariaţi au fost îndrumaţi să o facă. Există şi cazuri în care, deşi li s-ar fi oferit un loc de muncă în şantier, unii dintre ei n-au obţinut viza medicală din cauza unor probleme de sănătate descoperite în urma analizelor obligatorii pentru obţinerea vizei de “apt de muncă”.

Principalul motiv pentru capitularea “Vard Ship Repair” ar fi conjunctura defavorabilă din piaţa reparaţiilor de nave, asta însemnând comenzi tot mai puţine, dar şi existenţa mai multor competitori care oferă preţuri mult mai mici. De altfel, compania merge pe pierdere de ani buni. 

Deznodământ dulce-amar pentru echipa de 80 de angajaţi de la “Vard Ship Repair Brăila” SA. Firma la care au lucrat atâţia ani a depus armele şi se pregăteşte pentru desfiinţare. Pe finalul anului trecut, acţionarii majoritari, adică firma mamă “Vard Brăila” SA şi o persoană juridică din Norvegia, au luat decizia de a desfiinţa firma. Mai precis, în cursul lunii noiembrie 2016 a fost înregistrată la Registrul Comerţului hotărârea AGA prin care s-a luat decizia dizolvării voluntare a companiei. Până acolo, firma a intrat în lichidare şi şi-a stabilit şi un lichidator care se va ocupa mai departe de toate procedurile până la radierea companiei. Surse din cadrul platformei navale brăilene ne-au explicat că oricum la “Reparaţii Nave”, aşa cum era cunoscută brăilenilor, lucrurile mergeau din rău în mai rău, în sensul că din 2014 unitatea a tot înregistrat pierderi. De exemplu, 2013 a fost ultimul an cu profit (modest, doar 27.302 lei), după care pierderile raportate au fost de 0,523 milioane lei în 2014 şi de 0,611 milioane lei, în 2015 (de când datează cele mai recente date de bilanţ). Problema, spun sursele citate, ar fi fost că pe piaţa de profil s-a ascuţit foarte mult concurenţa în sensul că au apărut firme cu obiect de activitate similar, dar care reuşeau să ofere preţuri mult mai mici armatorilor care caută să-şi repare, recondiţioneze sau modernizeze navele pe cât mai puţini bani.

 

Nu toţi au reuşit până acum să se angajeze la “Vard”

Revenind la echipa de salariaţi de la “Vard Ship Repair Brăila” SA, şocul anunţatei dizolvări a firmei a fost îndulcit de vestea că firma mamă - “Vard Brăila” SA  le întinde o mână de ajutor în sensul că-i preia ca angajaţi şi, astfel, nu ajung la şomaj. Aceleaşi surse din şantierul naval ne-au declarat că mai întâi angajaţii în prag de pensionare au fost îndrumaţi să-şi facă dosarul, iar pentru restul s-au găsit locuri de muncă cât de cât apropiate ca sarcini de serviciu şi pregătire profesională pentru a putea fi preluaţi. Astfel, circa 60 de persoane de la “Reparaţii Nave” au ajuns la “Vard Brăila” SA ori sunt pe cale să facă acelaşi pas. Există totuşi şi excepţii, adică situaţii în care preluarea nu se poate face, dar după cum ne-au precizat sursele citate, asta se întâmplă din cauze obiective ce nu ţin de angajator. Un exemplu în acest sens sunt cazurile salariaţilor care nu au putut obţine viza medicală - “apt de muncă” necesară la angajare. “Am avut promisiuni ferme că toţi angajaţii firmei vor fi preluaţi de firma VARD. Dar la finalul perioadei de lichidare, am rămas fără loc de muncă, împreună cu alţi 18 colegi. Motive medicale au fost invocate, glicemia peste 200, sau tensiunea arterială mărită cu toate că sunt sub tratament. După 33 de ani de fabricat şi reparat nave şi după ce mi-am rupt EFECTIV oasele nu mai sunt bun să-mi continui activitatea. Am fost totuşi la medicul unităţii să văd ce analize erau în neregulă şi am aflat cu surprindere că rezultatele erau bune şi aveam inclusiv viză pentru lucru la înălţime. Sunt profund dezamăgit, precum şi de faptul că sindicatul nostru nu ne-a oferit sprijinul de care aveam nevoie deşi plătim cotizaţiile”, ni s-a plâns unul dintre salariaţii rămaşi pe-afară.

Reporterii “Obiectiv” au încercat să obţină în acest sens un punct de vedere din partea organizaţiei sindicale a navaliştilor brăileni, însă liderul sindical, Alexandru Gurgu, nu a fost de găsit la telefon. 

Mai trebuie precizat faptul că o parte dintre salariaţii de la Reparaţii Nave care nu au mai avut loc la “Vard Brăila” SA au formulat plângeri în instanţă, mai precis au deschis litigii de muncă la Tribunalul Brăila, solicitând aplicarea prevederii din contractul colectiv de muncă pe unitate în care se vorbeşte despre plăţi compensatorii.

 

Noroc că şi-a revenit şantierul naval

Spre norocul foştilor angajaţi de la “Reparaţii Nave”, compania mamă - “Vard Brăila” SA a reuşit să-şi revină după o perioadă de depresie economică în care, la rându-i, a avut probleme cu portofoliul de comenzi şi asigurarea frontului de lucru pentru propriii salariaţi.

Astfel, după doi ani în care a trecut prin momente dificile, şantierul naval “Vard Brăila” a dat startul, la începutul lunii septembrie anul trecut, unei comenzi pe cât de generoase pe atât de dificil de pus în practică:  construcţia a nu mai puţin de 8 nave de mare capacitate. Vapoarele sunt destinate navigaţiei în ape fluviale şi marine din zona Mării Caspice, fiind concepute pentru transportul de module preasamblate şi turbine de gaz pentru câmpurile petroliere din Kazakhstan. Navele vor fi operate de firma “Topaz Energy and Marine” şi de partenerii acesteia, companiile “Kazmortransflot”, “Blue Water Shipping” şi “Tengizcherroil”. În total, grupul norvegian “Vard” va trebui să le livreze companiilor respective 18 nave. Pe lângă cele opt construite de “Vard Brăila”, alte patru vor fi făcute la “Vard Tulcea”, iar şase vor fi realizate la “Vard Vung Tau”, în Vietnam. Dintre cele opt nave care se vor construi la Brăila, trei au lungimea de 113,3 metri şi pescajul maxim de 4 metri şi vor naviga numai în Marea Caspică. Celelalte cinci au lungimea de 123 metri şi pescajul de 3 metri şi pot naviga atât pe mare, cât şi pe râuri interioare. Primele două nave din această comandă trebuie să plece din Brăila în lunile august, respectiv septembrie anul acesta.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro