Judeţul nostru este ocolit de primul val al investiţiilor în infrastructura de transport rutier a României. Potrivit presei centrale, Master Planul pe Transport şi Strategia de Implementare - documentul care stabileşte prioritizarea proiectelor - au fost modificate. Astfel, în ceea ce priveşte prioritizarea proiectelor rutiere până în anul 2020, Brăila a fost exclusă din schemă, în sensul că cele 3 drumuri expres (Muntenia Express, Dobrogea Express cu tot cu podul peste Dunăre şi Milcovia Express) au fost amânate pentru valul investiţional cu prioritate 2030. Potrivit surselor HotNews.ro, lista de proiecte prioritare pe sectorul rutier a fost revizuită, context în care pe primul loc se află acum autostrada Sibiu - Piteşti, iar pe doi e autostrada Bacău - Paşcani. Alte proiecte care apar prioritare sunt autostrăzile Sibiu - Braşov, Braşov - Ploieşti, Cluj Napoca - Borş şi Piteşti-Craiova. La drumurile expres, legătura din Moldova pe ruta Ploieşti - Buzău - Focşani - Bacău capătă prioritate.
Pentru întreg sectorul rutier, până în 2020 - perioadă care se suprapune cu actualul exerciţiu financiar european, necesarul de bani pentru toate investiţiile propuse ajunge la circa 12,6 miliarde euro, din care circa 4,8 miliarde euro ar veni din fonduri europene.
Interesant de subliniat este faptul că întregul plan financiar, în următorii 5 ani, pentru proiectele de infrastructură rutieră din Master Plan depinde de două aspecte economice esenţiale: unul ce trebuie aprobat de către Comisia Europeană, cu referire la alocarea fondurilor nerambursabile, şi altul care trebuie să fie aprobat de Ministerul Finanţelor Publice, în strânsă legătură cu ţinta de deficit naţional.
Tudose: "După ce am reuşit să prindem Brăila în Master Plan, avem o discuţie că de ce nu e pe copertă?"
Contactat de redactorii "Obiectiv - Vocea Brăilei", ministrul Economiei, Mihai Tudose, a confirmat informaţiile vehiculate în presa centrală vizavi de prioritatea proiectelor pentru zona noastră. Acesta a subliniat că din punctul său de vedere cel mai important aspect îl reprezintă faptul că judeţul nostru se află în Master Plan. "Ştiu că doare, dar haideţi să fim sinceri, prioritare sunt: Comarnic - Braşov care traversează ţara, e strategic, economic, turistic etc. De asemenea, ştim de promisiuni neonorate la nişte investiţii mari gen Craiova - Piteşti - Sibiu. Suntem de acord până aici? Păi, atunci noi ce trebuie să facem, să stabilim nişte priorităţi în funcţie de orgolii politice?! Mă întreb retoric. Este drumul Galaţi - Brăila - Buzău, sau Galaţi - Brăila - Bucureşti, sau Brăila - Tulcea cel mai aglomerat din ţară? Nicicum, nu! Atunci în niciun caz nu o să fie Brăila pe primul loc. Probabil că nici în primele cinci", a declarat Tudose.
Acesta a afirmat că într-adevăr se poate vorbi despre un cerc vicios în contextul în care zona noastră nu este considerată de maximă importanţă pentru că nu are autostrăzi, însă, în egală măsură nici nu se poate dezvolta fără o infrastructură bine pusă la punct. "Important este să căutăm şi să susţinem un proiect prin argumente reale, tehnice, nu prin argumente din astea, dă-mi mie că sunt special. Până acum şase luni, nu vorbea nimeni de autostradă la Brăila. Acum, după ce am reuşit să prindem Brăila în Master Plan, avem o discuţie că de ce nu e pe copertă? Pe copertă sunt câteva mai importante, le cunoaştem toţi şi suntem de acord că sunt mai importante la nivel de ţară. Dar este şi Brăila acolo. E în carte", a conchis sursa citată.
De altfel, această amânare a proiectelor de infrastructură rutieră de la Brăila a fost confirmată şi de către preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, interimarul Viorel Mortu, acesta evitând însă să dea mai multe amănunte pe acest subiect.
Totul în contextul în care, nu mai departe decât luna trecută, cu excepţia lui Tudose, care s-a arătat de atunci rezervat, toţi politicienii, dar şi reprezentanţii autorităţilor locale, dădeau drept sigură începerea lucrărilor la podul peste Dunăre în prima parte a anului viitor.