Adio, Gardă! Adio, Vamă! | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

Adio, Gardă! Adio, Vamă!

* de asemenea, este programată înfiinţarea a opt direcţii regionale după modelul Legii dezvoltării regionale a României, în care se prevede că sediul administrativ pentru Regiunea SE este la Brăila * rămâne de văzut dacă parlamentarii noştri se vor lupta ca sediul regional al Finanţelor să rămână la Brăila * cert este că Marcel Constantin, comisarul-şef pe viaţă, va ajunge acum în subordinea lui Ilie Decă, şeful Finanţelor locale *

Garda Financiară şi Autoritatea Naţională a Vămilor se vor desfiinţa, activităţile acestora urmând a fi preluate de ANAF (Agenţia Naţională de Administrare Fiscală). Aşa prevede un proiect de act normativ având ca scop reorganizarea din temelii a întregului sistem descentralizat al Ministerului de Finanţe. În plan local, asta înseamnă că Garda Financiară va fi absorbită în aparatul propriu al Finanţelor brăilene, odată cu partea de accize şi operaţiuni vamale. Cu alte cuvinte, Marcel Constantin, actualul şef de la Gardă, va ajunge să se subordoneze şefului Finanţelor locale, Ilie Decă, şi să conducă un simplu departament. Nici Vama Brăila nu scapă de tăvălugul reorganizării, instituţia urmând să cedeze colegilor de la Finanţe partea de accize şi operaţiuni vamale. Instituţia va rămâne, totuşi, cu birourile vamale din cadrul Zonei Libere Brăila. După desfiinţarea Gărzii şi a Vămii prin fuziunea cu Finanţele locale, instituţia nou creată se va numi Direcţie Judeţeană de Administrare Fiscală. Odată cu reorganizarea vor avea loc şi disponibilizări, întrucât se reduce numărul de posturi în noua structură. Iar pentru ocuparea acestora, indiferent că sunt posturi de conducere ori de execuţie, se vor organiza concursuri.

Ca o miză importantă pentru judeţul nostru, proiectul prevede înfiinţarea a opt direcţii regionale ca structuri teritoriale ale ANAF în subordinea Ministerului Finanţelor Publice. Legea privind dezvoltarea regională în România stabileşte în oraşul nostru centrul administrativ al Regiunii de Dezvoltare Sud-Est (judeţele Brăila, Galaţi, Constanţa, Tulcea, Vrancea şi Buzău), însă în contextul în care există deja experienţe precum "migrarea" celor o mie de hectare din Brăila la Galaţi, parlamentarii locali ar trebui să se asigure că poveşti de acest gen nu se vor repeta şi în cazul reorganizării Finanţelor locale.

Autoritatea Naţională a Vămilor şi Garda Financiară vor fi desfiinţate şi vor funcţiona ca structuri în cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), conduse de câte un vicepreşedinte cu rang de subsecretar de stat, se arată într-un proiect de OUG postat pe pagina web a Ministerului Finantelor Publice (MFP). Potrivit notei de fundamentare ce însoţeşte proiectul, principalele avantaje pe care le presupune reforma sistemului actual sunt eficientizarea combaterii evaziunii fiscale, reducerea numărului de personal în sistem şi de aici reducerea cheltuielilor administrative de funcţionare. În plus, se urmăreşte aplicarea legislaţiei financiar-fiscale în mod unitar de angajaţii ANAF şi unificarea practicii şi procedurilor fiscale în întreaga ţară.

Potrivit notei de fundamentare ce însoţeşte proiectul de act normativ, reorganizarea ANAF este necesară pentru înlăturarea consecinţelor negative ale disjungerii actului de control între mai multe autorităţi şi pentru eficientizarea acestuia, cu referire directă la faptul că se suprapun competenţele de control ale Vămii, Gărzii şi compartimentului inspecţii fiscale din cadrul Finanţelor locale. Astfel, Ministerul Finanţelor Publice ţinteşte spre unificarea atribuţiilor de inspecţie şi asigurarea unei conduceri unice a compartimentelor cu atribuţii de control. Totodată, şi spre unificarea în cadrul aceleiaşi structuri şi conducere unică, a atribuţiilor privind declararea şi colectarea sumelor reprezentând impozite, taxe şi contribuţii, soluţionarea contestaţiilor şi a celor privind informarea şi asistenţa contribuabililor.

Cum se reorganizează Vama şi Garda Financiară

În prima etapă a restructurării, Autoritatea Naţională a Vămilor şi Garda Financiară se vor desfiinţa, îşi vor pierde personalitatea juridică şi vor deveni departamente în cadrul ANAF. Mai mult, actualele direcţii generale ale finanţelor publice judeţene (DGFP) se vor transforma şi ele în direcţii de administrare fiscală judeţene.

Practic, reorganizarea se va face prin desfiinţarea şi reorganizarea Autorităţii Naţionale a Vămilor ca structură/departament în cadrul ANAF, fără personalitate juridică. Mai detaliat, ANAF - prin aparatul propriu - va prelua activitatea aparatului central al Vămilor, în timp ce viitoarele direcţii judeţene de administrare fiscală vor prelua activitatea direcţiilor regionale şi judeţene pentru accize şi operaţiuni vamale, cu excepţia birourilor vamale de frontieră şi de interior.

În ceea ce priveşte Garda Financiară, după desfiinţarea acesteia, va fi trecută ca structură/departament în cadrul ANAF, fără personalitate juridică, mai ales că atribuţiile Gărzii se întrepătrund cu atribuţiile inspecţiei fiscale şi ale organelor vamale. Concret, activitatea Comisariatului General al Gărzii Financiare va fi preluată de ANAF - aparat propriu, în timp ce activitatea secţiilor judeţene va trece la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene.

Disponibilizări în aşteptare

Reorganizarea acestor trei instituţii ridică în discuţie şi problema reducerii numărului de angajaţi din sistem. De altfel, subiectul este abordat chiar şi în textul proiectului de act normativ. De exemplu, la articolul 3 se precizează că personalul din cadrul Vămii precum şi al Gărzii Financiare se încadrează în noua structură în limita numărului de posturi aprobate pentru ANAF şi structurile subordonate. Proiectul nu precizează, totuşi, care va fi numărul celor concediaţi, deşi la nivel naţional au fost promovate câteva scenarii în acest sens, iar Guvernul a anunţat că vrea să reducă drastic numărul de funcţionari. Totuşi, a fost stabilită modalitatea: "Încetarea raporturilor de serviciu sau de muncă ale personalului (...) se va face cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare". Surse bine informate din cadrul sistemului au explicat că scenariul după care se va derula reorganizarea pe partea de personal va fi acela al preavizării tuturor salariaţilor actualelor DGFP după fuziunea cu Vama şi Garda Financiară cu organizarea ulterioară de examene pentru posturile de conducere şi execuţie alocate noilor direcţii judeţene de administrare fiscală. Oricum ar fi, organizarea, funcţionarea şi atribuţiile ANAF şi ale unităţilor sale subordonate rezultate în urma reorganizării vor fi reglementate prin hotărâre a Guvernului, care va fi emisă în maximum 45 de zile de la data intrării în vigoare a ordonanţei.

Rămâne sau nu sediul regional la Brăila?

În cea de-a doua etapă, vor fi înfiinţate opt direcţii de administrare fiscală regionale, corespunzătoare regiunilor de dezvoltare prevăzute în Legea nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România. Direcţiile de administrare fiscală regionale vor fi servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică, în subordinea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, ce se vor înfiinţa în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a ordonanţei de urgenţă aflată acum în fază de proiect. Mai departe, modalitatea de înfiinţare, organizarea, funcţionarea şi sediul direcţiilor de administrare fiscală regionale se stabilesc prin hotărâre a Guvernului. Şi fix la acest capitol ar trebui să insiste şi să intervină parlamentarii brăileni: să se asigure că sediul structurii regionale va fi la Brăila. Potrivit Legii 315/2004, Regiunea de Dezvoltare Sud-Est este compusă din 6 judeţe - Brăila, Galaţi, Constanţa, Tulcea, Vrancea şi Buzău - având centrul administrativ la Brăila. De altfel, şi Agenţia pentru Dezvoltare Regională SE îşi are sediul în oraşul nostru. Problema este că nu de puţine ori Brăila a fost dată la o parte, primând astfel interesul altor judeţe din regiune. Este deja celebru cazul în care 1.000 ha din judeţul nostru, la graniţa cu Galaţi au fost preluate peste noapte de vecinii de peste Siret, pentru un proiect imobiliar. Dar în completare ar trebui punctat că, de exemplu, sediul regional al Administraţiei Porturilor Dunării Maritime se află la Galaţi, la fel ca şi cel al Vămii ori al sediului furnizorului de gaz metan - fostul Distrigaz.

Şeful GF Brăila, cercetat în comisia de disciplină


În contextul reorganizării ANAF şi a instituţiilor subordonate prin desfiinţarea Gărzii Financiare, inclusiv a secţiilor judeţene ale instituţiei, rămâne de văzut dacă actualul şef al GF Brăila, Marcel Constantin, îşi va mai păstra atributele conducerii şi după fuziunea cu Direcţia Generală a Finanţelor Publice (DGFP) Brăila. De altfel, Constantin este la şefia Gărzii încă de la înfiinţarea acestei instituţii, din luna august 1991. De subliniat că în ultimii ani, prezentarea informaţiilor publice cu privire la activitatea instituţiei pe care o conduce s-a restrâns foarte mult, ajungându-se până în punctul în care reporterii aflau despre activitatea GF Brăila doar din rapoartele prezentate în mod obligatoriu în şedinţele Colegiului Prefectural. Ultima "ispravă" a lui Constantin este aceea că a refuzat să furnizeze informaţii publice la solicitarea unui jurnalist de la cotidianul nostru, căruia de altfel i-a şi anulat în mod abuziv acreditarea. Cazul a fost adus în atenţia ANAF, precum şi a Comisariatului General al Gărzii Financiare, Marcel Constantin ajungând în discuţia comisiei de disciplină. "(...) vă comunicăm faptul că aspectele semnalate de dvs. au făcut obiectul verificărilor instituţiei noastre. Având în vedere faptele constatate, a fost sesizată comisia de disciplină constituită la nivelul Gărzii Financiare - Comisariatul General", se arată într-o adresă recentă a instituţiei.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro