• în cadrul unei campanii ce are ca scop reducerea conduitei agresive, deținuții de la Penitenciarul Tichilești, unitate ce custodiază minori și tineri care au comis diverse tipuri de infracțiuni, au purtat discuții pe tema prevenirii violenței • acțiunea s-a desfășurat la Colegiul Economic, participanți fiind 12 elevi și 7 persoane private de libertate, care au avut prilejul să-și împartă experiențele personale legate de comportamentul violent
Strategie de reducere a conduitei agresive. O campanie organizată în scopul prevenirii violenței, atât în mediul școlar, cât și în afara acestuia, se desfășoară la Centrul de Detenție Tichilești. Tinerii care desfășoară pedepse privative de libertate au primit sfaturi utile care să îi ajute să se ferească de fapte violente, ba chiar au participat la discuții interactive cu elevii de la Colegiul Economic.
După cum precizează reprezentantul Centrului de Detenție Tichilești, psiholog Camelia Enache, violența în școală, în rândul elevilor, indiferent de vârstă, ia amploare sau cel puțin așa se pare, luând în calcul ultimele perioade cu știri din publicațiile brăilene, ce privesc acest fenomen. “Violența pornește de la simple controverse pe teme diferite (filme, modă, apariții ale vedetelor la TV, etc) și degenerează, ajungând la forme de violență care depășesc limitele: amenințări, bătăi între colegi, violență asupra cadrelor didactice, chiar și bătăi între părinții elevilor. Cadrele didactice trag semnale de alarmă în acest sens, dar din păcate nu întotdeauna familia, autoritățile locale și legislația identifică cele mai bune soluții în scopul prevenirii și diminuării acestui fenomen - violența. Consecințele acestor tipuri de manifestări comportamentale sunt uneori ignorate, minimizate sau blamate”, a declarat sursa citată.
Ca urmare a unei colaborări cu Colegiul Economic ”Ion Ghica” Brăila, prof. Pompilia Maraloiu, responsabila activității Comisiei privind violența în mediul școlar, împreună cu un grup de cadre didactice preocupate de evoluția psihocomportamentală a unor elevi din școală, au identificat necesitatea derulării unei activități interactive cu privire la fenomenul “violența școlară” cu Centrul de Detenție Brăila-Tichilești. Unitatea subordonată Administrației Naționale a Penitenciarelor custodiază minori și tineri care au comis diverse tipuri de infracțiuni.
Potrivit reprezentanților penitenciarului Tichilești, în cadrul unității de detenție se derulează constant demersuri de intervenție, urmare a unor persoane private de libertate care manifestă o conduită opozantă normelor și regulilor instituționale, reacționând agresiv.
Elevii și deținuții și-au împărtășit experiențele: de la o palmă, poți ajunge în spatele gratiilor
Prin implicarea celor două instituții, în data de 19 octombrie, s-a derulat la sediul colegiului din strada Griviței, în cadrul Campanie de prevenire a comportamentelor agresive, activitatea interactivă care poartă și numele campaniei “Comportamentul meu, încotro!?”, activitate coordonată de comisar de poliție penitenciară, psiholog Camelia Enache. “Activitatea a cooptat un număr de 12 elevi și 7 persoane private de libertate, care au avut prilejul să-și împartă experiențele personale legate de comportamentul violent. Modalitatea de derulare dar și libertatea dialogului dintre adolescenți a avut impact, în sensul că, pe baza propriului exemplu, de la egal la egal, elevii au putut afla cu câtă ușurință, chiar și de la o injurie, o palmă, poți ajunge în spatele gratiilor în ciuda vârstei «mici» respectiv de 14 ani, 15 ani, 17 ani. Prin implicarea elevilor și a persoanelor private de libertate prezente, au fost identificate cauze, modalități de «exprimare» a violenței, tipurile acesteia dar mai ales consecințele actelor de violență pe termen scurt dar și lung”, a explicat psihologul din cadrul penitenciarului.
Reprezentanții centrului de detenție din Tichilești speră ca acest tip de activitate să aibă un efect asupra modului de rezolvare a conflictelor în rândul elevilor, ținând cont de faptul că unii dintre aceștia chiar au fost “mișcați” de ceea ce înseamnă privarea de libertate, prin exemplele oferite de adolescenții aflați în executarea unei măsuri educative cu privare de libertate: despărțirea de familie, distanța față de casă, imposibilitatea practicării unor activități dorite, imposibilitatea de a accesa rețele de socializare etc.
Campania va continua în luna noiembrie, cu vizită în centrul de detenție, unde elevii vor desfășura alte activități sub coordonarea psihologului dar și a asistentului social, inspector de poliție penitenciară Mirabela Dima, alături de profesorii coordonatori din cadrul colegiului.