* Mihnea Călin Loi, Maria Geambașu și Victor Valentin Mocanu sunt colegi la Colegiul Național “Gh. M. Murgoci” și împreună formează cea mai bună echipă de dezbateri din Brăila * ei sunt însă și una dintre echipele de top din țară, anul acesta ajungând până în semifinala Forumului Național de Dezbateri Academice * cei trei sunt și mentori pentru colegii mai mici * acum elevi în clasa a XII-a, anul viitor Mihnea, Maria și Victor își doresc să studieze Dreptul
Fiecare elev de liceu are o pasiune sau o activitate extrașcolară căreia îi dedică mult din timpul liber. Unii aleg artele, alții sportul, iar o mică categorie practică “sportul sângeros” numit dezbateri educaționale, pe care îl duc la nivel de performanță. Așa au făcut și Mihnea Călin Loi, Maria Geambașu și Victor Valentin Mocanu, cei trei fiind prieteni și elevi în clasa a XII-a la Colegiul Național “Gh. M. Murgoci”, la specialitatea matematică-informatică bilingv engleză. Povestea lor începe în 2019, la Clubul “Murgoci Debate Society”, club afiliat Asociației Române de Dezbateri, Oratorie și Retorică (ARDOR) Muntenia. Împreună cu mentorii Ana Coman (profesor de limba și literatura română la Colegiul “Murgoci”) și Ovidiu Dimofte, la clubul de dezbateri cei trei și-au dezvoltat abilitățile de gândire critică, argumentare și exprimare în public. Au fost buni încă din start, dovadă că la primul concurs de debate au participat la categoria “avansați”, deși ei erau teoretic “începători”. Și chiar dacă la început nu au urcat pe podium, anul acesta, la Forumul Național de Dezbateri Academice ARDOR 2021, cea mai puternică competiție de debate din România, echipa formată din Mihnea, Maria și Victor a ajuns până în semifinale, depășind echipe consacrate din Capitală. Iar dacă vor continua în ritmul acesta au toate șansele să ajungă în topul celor mai buni oratori din țară. Am stat de vorbă cu cei trei campioni despre fascinanta lume a dezbaterilor și cât de mult această artă îi ajută în viață.
Începuturi
Înainte de a ne povesti din experiența lor, ar fi bine să facem o scurtă trecere în revistă a modului în care se desfășoară un concurs de debate. După înscrierea echipelor, acestea sunt puse să se “bată” între ele, două câte două. Confruntările se mai numesc și meciuri. Echipele sunt formate în general din trei vorbitori, cărora li se dă o temă de dezbatere, numită moțiune. O echipă va fi afirmatoare (cea care apără moțiunea) iar cealaltă negatoare (care se opune moțiunii). Toate meciurile au un timp limită în care echipele își pot expune argumentele. Au loc runde eliminatorii, sferturi, semifinale și finale.
Mihnea Călin Loi, Maria Geambașu și Victor Valentin Mocanu sunt în prezent “echipa de aur” a Brăilei când vine vorba de dezbateri. Nu întâmplător i-am prezentat în această ordine pentru că în cadrul competițiilor aceasta este și ordinea în care ei își susțin moțiunea. Mihnea este vorbitorul numărul 1, cel care setează cazul și vine cu primul argument. Maria este vorbitorul numărul 2, rolul acesteia fiind de a contraargumenta ceea ce spune primul concurent din echipa adversă și de a resusține ceea ce a spus vorbitorul nr. 1 din echipa sa.
Victor este vorbitorul numărul 3, cel care vine „la finalizare”. Spune că nu urmează un format clar, modelul ales de el fiind acela de a contraargumenta absolut tot ce susține echipa adversă.
Chiar dacă sunt elevi la mate-info, cei trei ne-au mărturisit că au ajuns să facă dezbateri pentru că au fost mereu atrași de partea umanistă. Le-a plăcut din prima, au rămas la clubul de dezbateri și au continuat să se perfecționeze. Iar la meciurile de debate se discută pe teme (moțiuni) serioase.
„Sunt două tipuri de moțiuni: cele prepared și cele imprompto. Cele prepared le afli cu o săptămână sau câteva zile înainte de concurs și tu trebuie să îți pregătești cazuri pentru ambele părți, adică pro și contra. Și aici ai voie să te documentezi, să vorbești cu trainerul, să primești feedback, să faci meciuri și de obicei sunt pe teme mai grele, cum ar fi «Acest Parlament crede că Anghela Merkel trebuie să își asume o funcție de conducere după ce pleacă din politica germană», «Acest Parlament crede că UE ar trebui să se extindă în Balcanii de Vest în loc să se consolideze intern» sau «Acest Parlament crede că prioritatea 0 a României ar trebui să fie aderarea la zona euro», ne-au explicat aceștia.
Așadar, având în vedere moțiunile ce se dau la astfel de concursuri, elevii trebuie să se pregătească bine înainte, să fie la curent cu evenimentele actuale din societate și să aibă o cultură generală bogată. Așa că pentru a rămâne conectați cu tot ce se întâmplă la nivel național și internațional cei trei și-au instalat tot felul de aplicații pe telefon.
„Așteptările noastre sunt ca în clasa a X-a și a XI-a să fie abonați la fluxuri de știri și să fie în stare să deosebească un flux de știri bun de fake-news-uri. Să citească publicațiile mari din străinătate și asta ca o constantă. Să fie în stare să justifice de ce de la unii sunt ok informațiile și de la alții nu, să fie în stare când vine o informație să o judece și să o verifice și așa mai departe. Deci sunt niște lucruri pe care trebuie să le știi ca să ajungi să joci imprompto și să câștigi. Nu poți să te bazezi doar pe știința dezbaterii, ci să ai noțiuni și să poți dezbate indiferent că tema este economică, folosofică, socială sau altă natură. Adică trebuie să știi câte ceva înainte despre asta”, susține trainerul Ovidiu Dimofte.
Drumul până la semifinala celei mai puternice competiții de debate din țară
Până să ajungă în semifinala Forumului Național de Dezbateri Academice ARDOR 2021, echipa formată din Mihnea, Maria și Victori a parcus un drum lung și a evoluat de la un concurs la altul. Își amintesc perfect prima competiție când au format o echipă. Se întâmpla în 2019, la Iași, unde au participat direct la „avansați” și au câștigat două meciuri din cinci. Rezultatul nu i-a demoralizat pentru că acolo s-au format practic ca echipă și tot atunci au prins „microbul” pentru domeniul acesta al dezbaterilor academice. Așa că s-au pus „cu burta pe carte” și mai serios și s-au pregătit intens pentru următoarele competiții. Și nu s-au rezumat doar la ajutorul primit de la traineri, ci au invitat la orele lor de pregătire și alți oameni care să le ofere feed-back și să îi ajute să se dezvolte. Astfel, la următorul concurs, desfășurat în același an, la București, au luat locul 2, la diferență de jumătate de punct de locul 1. În plus, Mihnea a luat locul 1 în topul vorbitorilor și Victor locul 3. Acesta a fost și evenimentul care le-a dat încredere că pot mai mult. Așa au ajuns un an mai târziu să se califice la Forumul Național de Dezbateri Academice 2020, competiție care reunește cele mai bune echipe din țară și unde au câștigat patru meciuri din șapte. „Acest concurs ne-a făcut să înțelegem că suntem de acolo, că acolo e locul nostru și că noi începem să fim buni”, ne-au mărturisit aceștia. Anul 2021 poate fi numit „anul lor de glorie”. Mai întâi, în martie, aceștia au câștigat locul 1 la un concurs regional, toți trei numărându-se în top 5 vorbitori. „Cireașa de pe tort” o reprezintă însă calificarea pentru a doua oară la Forumul Național de Dezbateri Academice 2021, în august, unde au ajuns până în semifinale. Acolo s-au „bătut” cu echipa Colegiului „Sfântul Sava” din București, două din membrele echipei fiind în lotul național de dezbateri al României. Tema moțiunii a fost „Europa în două viteze”. Nu au câștigat, însă tot pot fi considerați învingători.
„Satisfacția a venit din faptul că noi le-am văzut expresiile faciale și noi, o echipă din Brăila, chiar a făcut cea mai bună echipă din «Sfântul Sava» să se chinuie. Și pe lângă asta am fost și foarte apreciați pentru că a fost un meci foarte bun”, ne-au mai povestit aceștia.
Echipa trebuie să funcționeze ca un ceas elvețian
Echipa formată din Mihnea, Maria și Victor nu ar fi ajuns să facă performanță dacă fiecare membru al ei nu și-ar fi face „temele”.
„Spre exemplu, dacă eu și Victor vrem să contraargumentăm și Mihnea nu pune bine cazurile, dar n-a fost niciodată situația până acum, noi clar am pleca cu un handicap din start”, ne-a spus Maria.
Desigur, la succesul echipei au contribuit și cei doi traineri, elevii spunând în glumă că prof. Ana Coman este „polițistul bun”, iar Ovidiu Dimofte „polițistul rău”.
„E foarte important să fie «polițist bun» și «polițistul rău» în echipă. Fiecare are rolul lui și fiecare lucru e spus cu un scop, acela de a ne face să înțelegem mai bine unde greșim și unde ne putem perfecționa. Deci fiecare om din echipă este foarte important și fiecare are rolul lui. Exact așa cum noi ne completăm și trainerii se completează. Și am ajuns la concluzia că nu ar fi existat acest club, această echipă, în formula de acum, cu absolut oricare alte persoane care să joace rolul «polițistului bun» sau «rău». S-au aliniat astrele ca să fim noi această echipă, să avem acești taineri și să ajungem în punctul acesta”, ne-au mărturisit liceenii.
Despre munca de echipă și valoarea celor trei elevi ne-a vorbit și trainerul Ana Coman.
„Mihnea, Maria și Victor sunt oameni care dau echilibru în orice școală și în orice mediu ar funcționa prin ceea ce au făcut ei, prin ceea ce au construit singuri. Că au construit singuri ceea ce sunt, cu doi oameni alături de ei. Sunt niște copii analitici, intelectualul ăla fin, rafinat, care are o idee despre tot ce se întâmplă în jur. Da, este o muncă de echipă, iar aici îi menționăm și pe părinții care i-au susținut”, ne-a declarat trainerul Ana Coman.
Toți trei vor să studieze Dreptul
Asta ne-au răspuns cei trei liceeni când au fost întrebați ce facultate vor să urmeze. Mihnea ne-a spus că vrea să plece în Olanda, la un program interdisciplinar ce cuprinde mai multe domenii (Drept, Economie, Politică și Psihologie), Relații Internaționale sau Drept internațional, în timp ce Maria și Victor vor rămâne să studieze Dreptul în țară. Până atunci însă cei trei sunt mentori pentru colegii mai mici de la Clubul de Debate al Colegiului „Murgoci”. Nici ei nu se vor „lăsa” de dezbateri, mai ales că pentru unii dintre ei deja a devenit un stil de viață.
„Eu pot să recunosc că mie debate-ul mi-a schimbat viața. Chiar a devenit un mod de a trăi pentru că în momentul în care te duci acolo, la competiții, trebuie să te impui înainte să vorbești, trebuie să ai o anumită atitudine, să ai încredere în tine, în ceea ce ai învățat până în momentul în care intri în sala respectivă. Debate-ul poate fi considerat la un moment dat un stil de viață pentru că treci de la o provocare la alta, începi să ai o altă gândire, începi să înțelegi totul în jurul tău, încep să te intereseze știrile, politica, lucruri care nu sunt atât de ușor de înțeles, mai ales la adolescenți”, susține Maria.