Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.

90 de minute de muzică de calitate în Centrul Brăilei

* joi seară, pe străzile încărcate de istorie ale urbei au răsunat acorduri ample de vioară, violă și pian ce veneau din curtea Casei Embiricos - Centrul Cultural Nicăpetre * pentru prima dată în cei 9 ani de turnee, Concertul SoNoRo Conac a poposit la Brăila, în superba clădire a familiei armatorului grec Embiricos de pe Strada Belvedere * cei trei artiști au interpretat dumnezeiește lucrări de Jean Sibelius, Clara Schumann, Maurice Ravel, Fritz Kreisler, Nikolai Rimski-Korsakov și Ludwig van Beethoven și au fost răsplătiți cu îndelungi aplauze

 

 

 

 

Seară de gală și muzică de calitate în plin Centru Istoric al Brăilei.

Joi seară, preț de o oră și jumătate, pe străzile încărcate de istorie ale urbei au răsunat acorduri ample de vioară, violă și pian ce veneau din curtea Casei Embiricos - Centrul Cultural Nicăpetre, după ce, ani la rând, zona părea mai mult pustie. Și da, până acum, în cartierul cel mai frumos al orașului puteai auzi doar muzică de proastă calitate. Nici vorbă de Sibelius, Clara Schumann, Ravel Kreisler sau Ludvig van Beethoven.

Joi, 9 septembrie, pentru prima dată în cei 9 ani de turnee, Concertul SoNoRo Conac a poposit la Brăila, mai precis în superba clădire a familiei armatorului grec Embiricos, veche de mai bine de un secol - emblematic monument de arhitectură - la invitația conducerii Muzeului Brăilei ”Carol I” și a autorităților publice locale. Evenimentul, prilejuit de împlinirea a 140 de ani de la înființarea Muzeului Brăilei ”Carol I”, a adunat laolaltă zeci de brăileni din toate păturile sociale - juriști, profesori, magistrați, funcționari și oameni de cultură - care au răsplătit cu îndelungi aplauze evoluția artiștilor, în chiar curtea somptuoasei clădiri a Casei Embiricos. A fost o experiență unică pentru că, așa cum afirma chiar directorul turneului SoNoRo Conac, Răzvan Popovici, concertul a căutat să pună în valoare clădirea monument și să le arate brăilenilor că muzica clasică poate fi accesibilă și în afara sălilor de concert. ”Dincolo de muzica atent aleasă și de măiestria muzicienilor, veți găsi în aceste evenimente explicații și povești despre fiecare piesă interpretată, dar și apusuri de soare fantastice sau grădini înmiresmate”, a spus Popovici, el însuși muzician și interpret.

În deschiderea concertului, directorul interimar al Muzeului Brăilei ”Carol I”, conf. univ. dr. Costin Croitoru, i-a salutat pe cei prezenți și a reamintit însemnătatea aniversării celor 140 de ani de existență ai instituției pe care o conduce. A fost prezent, de asemenea, cu o scurtă alocuțiune și reprezentantul partenerului principal al turneului, BRD - Groupe Société Générale.

Timp de o oră și jumătate, cei trei artiști prezenți la Brăila au interpretat dumnezeiește lucrări de Jean Sibelius, Clara Schumann, Maurice Ravel, Fritz Kreisler, Nikolai Rimski-Korsakov și Ludwig van Beethoven. Anna-Liisa Bezrodny (vioară) o ruso-finlandeză născută într-o distinsă familie de muzicieni, care, la vârsta de 2 ani studia vioara, iar la 9 ani își începea studiile la Academia Sibelius din Helsinki, a fost vedeta serii, alături de Răzvan Popovici (violă), care a studiat la Salzburg, Paris și Freiburg și care a evoluat ca solist în sala Filarmonicii din Koln, Festspielhaus Baden-Baden, Atheneul Român și Theatre des Champs-Elysees din Paris, și de talentata bucureșteancă Cristiana Mihart (pian).     

Reamintim că SoNoRo Conac este un proiect inițiat de Asociația Sonoro, cu sprijinul partenerului principal BRD - Groupe Société Générale, cu scopul de a intermedia contexte favorabile salvării unor monumente importante din patrimoniul românesc şi de a aduce în atenția publicului şi al autorităților remarcabile valori româneşti date uitării. Ultimele spații incluse în cea de-a IX-a ediție a turneului SoNoRo Conac invită din nou la o incursiune în timp, în diferite epoci și momente ale istoriei țării noastre. ”Avem de-a face cu un caleidoscop complex, alcătuit fie din momente de prosperitate economică care au condus la crearea unor instituții de cultură, cum este Muzeul Brăilei ”Carol I”, fie de zbatere imensă a unor artiști pentru a construi o cultură solidă și în țara noastră”, precizau organizatorii turneului.

Clădirea în care s-a desfășurat concertul SoNoRo Conac - Ediția IX a fost construită între anii 1911 şi 1912, după proiectul reputatului arhitect brăilean de etnie evreiască Iancu Predinger, pentru sediul filialei din Brăila a Companiei de Navigaţie Embiricos & Co. - una dintre cele mai puternice din Europa. În anul 1927, când afacerile companiei au scăzut dramatic, clădirea a fost pusă în vânzare şi a fost cumpărată de Societatea ”Mihail Enescu” a meseriaşilor brăileni. Între august 1944 şi 1958 clădirea a fost ocupată abuziv de armata sovietică, după care a adăpostit, succesiv, un spital şi o policlinică.

În anul 1986, edificiul de pe Strada Belvedere a fost reabilitat şi dat în administrare Muzeului Brăilei, care a organizat aici Casa Colecţiilor de Artă. La 6 decembrie 2001, clădirea a primit funcţia de sediu al Centrului Cultural ”Nicăpetre”. Iar între anii 2008 şi 2010, clădirea a fost reabilitată din fondurile Consiliului Judeţean Brăila. Maiu trebuie precizat faptul că, la 12 noiembrie 2010, Centrul Cultural ”Nicăpetre” a fost redeschis publicului.

Inițiat în 2013, turneul SoNoRo Conac și-a propus încă de la început, prin asocierea muzicii cu diverse opere arhitecturale emblematice din România, să sugereze nevoia de respect, atenție și sprijinire a patrimoniului și a resurselor culturale extraordinare ale României. SoNoRo Conac a pornit de la ideea de a reda muzicii de cameră spațiul originar, de natură intimă, propice dialogului cultural și ascultării active din partea unui public restrâns. Acest proiect își propune să sensibilizeze opinia publică în ceea ce privește multitudinea clădirilor de patrimoniu reabilitate - clădiri fabuloase, spectaculoase, elegante, care trebuie reintroduse în circuitul cultural. În cele opt ediții, turneul SoNoRo Conac a pus pe harta emoțională a țării noastre peste 100 de clădiri de patrimoniu, unele dintre ele complet necunoscute publicului din țara noastră, dar a și atras atenția publicului internațional asupra unora dintre cele mai frumoase simboluri arhitectonice ale României.

 




Categorie articol: 

Like / Share

Comentarii