• operatorul public de salubritate va beneficia de o “infuzie” de bani din partea municipalităţii brăilene: o majorare de capital de 9 milioane lei • o bună parte din această sumă a fost alocată pentru ca ECO să scape de toate datoriile, inclusiv cea către Tracon, proprietarul gropii ecologice de gunoi de la Muchea • însă aproape 3,8 milioane lei vor fi folosite exclusiv pentru cumpărarea de maşini de gunoi de mare capacitate, automăturătoare, pubele cu ajutorul cărora, operatorul public de salubritate promite că va face curăţenie exemplară în cartierele pe care le are în sarcină • de altfel, primarul Marian Dragomir a subliniat că această investiţie se doreşte a fi un exemplu de bună practică pentru ceilalţi doi operatori, BraiCata şi RER, şi un semnal clar pentru aceştia că politica “dolce far niente” pe banii municipalităţii nu mai poate continua
ECO promite să ridice standardul de calitate pentru serviciul de salubritate, odată cu investiţia pe care urmează să o facă prin achiziţia de maşini de gunoi, automăturătoare, un aspirator de frunze plus sute de pubele, inclusiv destinate colectării selective. Municipalitatea, ca acţionar majoritar al acestei companii, vine cu banii, 9 milioane lei, iar consilierii locali tocmai ce au aprobat, zilele acestea, o hotărâre prin care, după formula deja aplicată la “Braicar” cu succes pentru achiziţia de autobuze, se va face o majorare de capital. O parte din acest aport la capital va fi utilizat pentru a achita toate datoriile ECO şi va pune practic capăt unui lung episod destul de tensionat în relaţia cu proprietarul gropii de gunoi - “Tracon”, “condimentat” cu procese peste procese. Dar cel mai important, ECO va avea la dispoziţie o sumă consistentă pentru a-şi înnoi parcul auto cu utilaje a căror utilizare este demult o normalitate în alte municipii. Aceasta ar fi doar o primă etapă în “upgradarea” operatorului public de salubritate, în faza doi a proiectului urmând a fi făcute investiţii pe parte de tehnologizare la cariera de piatră de la Măcin, exploatată tot de către ECO. Iar asta cu atât mai mult cu cât realizarea unei mega-investiţii de talia Podului suspendat peste Dunăre ar presupune o creştere a cererii de materiale de construcţii care, ar putea fi cumpărate, de ce nu, preponderent de la ECO.
ECO va deveni curată-lacrimă, fără datorii
A venit rândul operatorului public de salubritate să beneficieze de o “injecţie” revigorantă de finanţare astfel încât să-şi poată înnoi parcul de utilaje şi, astfel, să urce calitatea serviciului pe care-l prestează, pornind de la colectarea gunoiului până la menţinerea curăţeniei pe spaţiul public. După ce anul trecut şi anul acesta “Braicar” a fost în centrul atenţiei municipalităţii care i-a asigurat sursa de finanţare pentru achiziţia de autobuze noi, acum, pe final de an, Consiliul Local Municipal Brăila a hotărât că trebuie să o facă pe “Moş Crăciun” şi pentru SC ECO SA Brăila. Aşa că în cea mai recentă şedinţă publică a CLM a fost aprobată o hotărâre privind majorarea de capital la această companie cu 9 milioane lei. Banii au dublă destinaţie: pe de o parte, vor face din ECO o companie fără datorii, iar pe de altă parte, îi va asigura acesteia banii necesari să-şi cumpere utilaje de salubrizare mai mult decât necesare pentru a întreţine curăţenia în acest oraş. Mai precis, potrivit prevederilor HCLM în discuţie, capitalul acestei firme va creşte de la 1.118.407,2 lei la 10.118.407,2 lei prin emiterea a 22,5 milioane de acţiuni cu o valoare nominală de 0,4 lei fiecare.
Mai mult de jumătate din aportul suplimentar la capital se va duce pe stingerea tuturor datoriilor ECO: este vorba despre suma de 5.244.511 lei din care cu puţin peste 4 milioane se vor achita furnizorii restanţi înregistraţi la data de 30 septembrie anul curent, cu alte 0,5 milioane vor fi achitate obligaţiile către bugetele locale (taxe şi impozite aferente proprietăţilor deţinute de companie pe raza judeţului Brăila şi Tulcea), cu alte 0,42 milioane se vor achita obligaţiile fiscale aferente bugetului de stat şi cu alţi aproape 0,3 milioane se vor stinge restanţele la plata propriilor salariaţi. De precizat că circa 2,75 milioane lei se vor duce direct în visteria SC “Tracon” proprietarul gropii ecologice de la Muchea şi de altfel unul dintre acţionarii minoritari ai “ECO”, toate în contul unor datorii istorice, facturi restante, penalităţi, dobânzi şi cheltuieli de judecată. Astfel se va pune punct unui lung episod de “frecuşuri” financiare şi juridice între ECO şi Tracon, în care ambele s-au dat în judecată, ba chiar la un moment dat Tracon a cerut insolvenţa ECO. Practic, la finalul acestei operaţiuni SC ECO SA Brăila va fi “curată ca lacrima” şi, cel puţin teoretic, va avea parte de un nou început în relaţia cu “Tracon”.
Ce vrea ECO să cumpere
Revenind, restul de 3.755.489 lei, compania va putea să-i investească în achiziţia de utilaje noi de care are mare nevoie pentru a-şi putea face treaba mult mai eficient în sensul asigurării serviciului de salubritate în cartierele pe care le are în sarcină. Iată şi lista completă de cumpărături propusă de ECO: 350 de pubele zincate de 1,1 mc, 250 de pubele metalice cu capac din plastic (cu o capacitate de 1.100 l) cu ajutorul cărora se va face colectarea selectivă a gunoiului de la populaţie, 2 autogunoiere de capacitate mare, o automăturătoare de 16 t, o autospecială multifuncţională dotată inclusiv cu aspirator de frunze şi container pentru moluz, un tractor de capacitate 110 CP inclusiv cu priză de putere şi tiranţi faţă, o remorcă agricolă dotată cu suprastructură de tip “hook an lift”, un încărcător frontal cu cupă şi o perie frontală BEMA.
Conducerea SC ECO SA Brăila se arată extrem de bucuroasă în ce priveşte dotările de care urmează să beneficieze cu ajutorul banilor alocaţi prin majorarea de capital şi promite o creştere substanţială a calităţii serviciului de salubritate pe sectorul pe care îl are în administrare.
“Practic, de 30 de ani nu s-a mai investit la un asemenea nivel cu maşini noi, aşa că suntem foarte bucuroşi. Cu ajutorul a toate câte urmează să cumpărăm la licitaţie, se va cunoaşte o îmbunătăţire bruscă a calităţii serviciului de salubritate pe sectorul nostru de activitate. În primul rând, vor fi cele 600 de containere noi cu care vom colecta atât gunoi menajer de la abonaţii care stau la case, dar şi pentru colectare selectivă pentru cei care stau la bloc. Containerele metalice cu capac din plastic vor fi date în custodie către asociaţiile de proprietari pentru că trebuie şi acestea responsabilizate pentru a împiedica vandalizarea ori distrugerea recipienţilor. Am trecut pe lista de cumpărături şi două autocompactoare a câte 22 mc, adică de mare capacitate, având în vedere că sectorul nostru are foarte multe zone de case. Cu ajutorul celor două autocompactoare vom intra în zona de case şi cu două curse a câte 15 tone pe fiecare maşină înseamnă o cantitate estimată de 60 t, iar restul va fi colectat cu maşini mai mici. Dacă va fi cazul maşinile acestea noi vor fi introduse şi pe zona de blocuri. Din punct de vedere al costurilor şi eficienţei economice, noile maşini vor aduce un mare beneficiu pentru că pentru 15 tone colectate la o singură cursă cu una dintre noile autocompactoare, vom avea un singur consum de motorină, iară nu câte 4 curse cum facem, acum pentru aceeaşi cantitate colectată”, ne-a declarat Alexandru Micu, directorul general al companiei.
De asemenea, sursa citată a punctat că de mare ajutor le vor fi şi cele două autospeciale pentru măturat stradal, inclusiv aspiratorul de frunze, cu ajutorul cărora va putea face curăţenie mult mai eficient pe principalele artere rutiere ale oraşului aflate pe propriul sector de activitate. “Vom putea intra cu ele pe bulevardul Dorobanţilor în primul rând, dar şi pe Calea Galaţi şi pe bulevardul Al. I. Cuza. Măturatul acesta cu autospeciale vrem să nu fie făcut ziua ci, ştiu eu, pe timpul nopţii sau dimineaţa. O parte dintre măturătorii noştri, care nu şi-au făcut treaba în trecut, vom face o selecţie în rândul lor pentru că vom avea nevoie de ei doar pentru măturat de întreţinere. Nu vom înlocui în totalitatea forţa de muncă. Avem în plan, pe viitor, şi achiziţia de automăturătoare mai mici pentru zona de trotuare”, a mai spus Micu.
ECO ar putea fi furnizor de piatră pentru investiţia Podului
Întrebat dacă firma are planuri în perspectiva realizării mega-investiţiei cu podul suspendat peste Dunăre pe zona Brăila - Tulcea, directorul ECO SA a explicat că va putea asigura fără probleme necesarul de materiale de construcţii din exploatarea de la cariera de piatră de la Măcin: “Din câte ştiu, vor fi şi investiţii în zona exploataţiei de la cariera de piatră de la Măcin. Ce am făcut noi acolo cu titlu de investiţii, în trecut, au fost realizate cu forţe proprii. De exemplu, în 2012 am dat drumul la staţia de concasare şi la acest moment producem doar piatră spartă. Dar produsele noastre au căutare în realizarea unui obiectiv de genul unul pod suspendat, iar acolo va fi nevoie şi de foarte multă piatră brută. Eu zic că vom putea intra fără nici o problemă pe zona aprovizionării cu materiale de construcţii de la carieră pentru investiţia de la pod. Dar planurile noastre investiţionale vizează şi achiziţia de utilaje speciale pentru realizarea de borduri şi pavele din granit provenit din exploataţia pe care o avem în zona Măcin”.
Contactat de reporterii “Obiectiv”, iniţiatorul proiectului de HCLM privind majorarea de capital la ECO, George Caranica, consilier municipal PSD şi reprezentantul CLM Brăila în adunarea generală a acţionarilor la ECO, a subliniat că prin investiţia ce urmează a fi făcută la această companie se doreşte a fi dat un exemplu de urmat şi celorlalţi doi operatori de salubritate în vederea ridicării standardului de calitate. “Era acută nevoie de un astfel de ajutor din partea autorităţii locale pentru dotarea cu maşini şi utilaje noi a operatorului public de salubritate. Ne dorim ca exemplul să fie preluat şi de celelelte firme de salubritate care au sector în municipiu astfel încât să avem un oraş mult mai curat, iar calitatea serviciului de salubritate să crească simţitor în toate cartierele. Am convingerea că vor urma şi alte viitoare investiţii la ECO”, a punctat Caranica.
Fusea a ridicat problema concurenţei neloiale pe piaţa locală de salubritate
În cadrul şedinţei publice a Consiliului Local Municipal în cadrul căreia s-a luat în discuţie propunerea de majorare a capitalului social la ECO a fost ridicată obiecţiunea privind o posibilă situaţie anticoncurenţială pe piaţa locală de salubritate. Mai precis, consilierul Marian Fusea din partea PNL a adus în discuţie acest subiect însă primarul Marian Dragomir a explicat că nu-şi au rostul astfel de temeri.
“Am remarcat eliminarea modificărilor aduse de-a lungul timpului privind actul constitutiv al SC ECO SA, lucru sesizat şi de consilierii PNL în repetate rânduri. Dar alocarea fondurilor de 9 milioane de lei, din care aproximativ 5,2 milioane pentru reducerea datoriilor, din punctul meu de vedere, poate duce la potenţiale situaţii de concurenţă neloială cu alte companii private din acelaşi domeniu de activitate. Drept urmare vom vota cu abţinere acest proiect”, a spus Fusea.
În replică, edilul şef a explicat că infuzia de capital de acum este o reparaţie a unor greşeli de management vechi de circa 10 ani. “Domnule consilier acele datorii sunt dintr-o perioadă istorică. Mai mult de jumătate dintre ele, din 2007 - 2008, până când, la un moment dat, s-a schimbat managerul societăţii. Materialele sunt complexe. Aţi văzut că pe lângă acele datorii către Tracon, ca să spunem lucrurilor pe nume, societatea a fost obligată să plătească şi o sumă exorbitantă către Finanţe reprezentând datorii şi penalităţi tot din perioade la fel de istorice ca şi acelea de care vă spuneam. În ceea ce priveşte concurenţa neloială, aici o să fac o singură precizare. Eu mi-aş fi dorit foarte mult, ca noi să nu fim nevoiţi să facem această investiţie la ECO, iar cele două societăţi RER şi Braicata să ne dea nouă un exemplu asupra modului în care societăţile private din Municipiul Brăila înţeleg să facă curăţenie. Din păcate, niciuna dintre cele trei societăţi nu este un exemplu pentru curăţenie şi acest lucru ne aduce un deserviciu nouă, tuturor. Am avut nenumărate discuţii cu reprezentanţii tuturor celor trei societăţi - ECO, Rer şi Braicata -, pentru a avea un oraş curat. Concluziile sunt cele pe care le vedeţi astăzi: Zero. Şi pe orice sector din oraş am merge, vedem aceeaşi mizerie. Şi atunci, am fost nevoiţi să luăm această decizie pentru a le arăta noi celor doi privaţi, că o societate publică în care se investeşte poate să fie un exemplu. Cele două societăţi vor avea posibilitatea să înţeleagă că sunăm din clopoţel şi ori intervin şi ei şi investesc, ori încet-încet ne cam părăsesc”, a spus Dragomir.
Într-un final, proiectul a fost aprobat cu 18 voturi “pentru” şi 6 abţineri din partea celor cinci consilieri PNL prezenţi şi a consilierului municipal independent Lucian Căprariu. PSD-istul Ionuţ Pisică nu a participat la vot.
ECO, o istorie zbuciumată
• operatorul de salubritate a reuşit în ultimii ani să înregistreze în mod constant profit
Alexandru Micu, directorul SC “ECO” SA a precizat în repetate rânduri de-a lungul timpului că la momentul venirii sale la conducere, în vara lui 2009 - după mai mulţi ani în care “Tracon” a dictat destinul operatorului de salubritate pe perioada cât a deţinut pachetul de control de acţiuni -, unitatea avea două găuri mari: 2,8 milioane de lei datorie la Finanţe şi 2,4 milioane lei către “Tracon”. Ca o paranteză, în 2014, “Tracon” a cerut în instanţă insolvenţa operatorului public de salubritate, însă cererea i-a fost respinsă.
Pentru datoria la Fisc compania a reuşit, cu ajutorul municipalităţii, să încheie un grafic de eşalonare pe care l-a finalizat anul trecut, în decembrie. Interesant de punctat aici este că la momentul 2003, când “Tracon” a devenit acţionar important la “ECO”, unitatea avea un activ net pozitiv - adică datoriile erau mai mici decât valoarea totală a activelor - undeva la 0,5 milioane lei. În 2009, când Consiliul Local Municipal a redevenit oficial acţionar majoritar, datoriile depăşeau cu 20,5 milioane lei totalul activelor, adică activul net avea o valoare negativă. Indicatorii economici ai companiei au cunoscut un reviriment odată cu revenirea CLM Brăila ca acţionar majoritar la ECO. La momentul respectiv compania înregistra o pierdere de 621.328 lei, iar de atunci, în mod constant firma a reuşit să înregistreze profit: în 2010 - 153.330 lei, 2011 - 691.657 lei, 2012 - 128.163 lei, 2013 - 110.434 lei, 2014 - 211.801 lei, 2015 - 153.601 lei, 2016 - 349.574 lei.
Până la punerea în aplicare a HCLM privind majorarea de capital cu 9 milioane lei, structura acţionariatului la ECO este următoarea: aproape 96% din capitalul social este deţinută de CLM Brăila, în timp ce ceilalţi doi acţionari ai companiei, “Tracon” şi “Athena” SA Grecia, au rămas cu o reprezentare de câte 2%.