* asta arată un sondaj realizat de Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România referitor la propunerile din noul proiect al Legii învățământului preunivesitar * de asemenea, 6 din 10 elevi nu sunt de acord ca mediile din gimnaziu să nu mai fie luate în considerare pentru admiterea la liceu
Propunerile din noul proiect al Legii învățământului preunivesitar ”România educată” au stârnit o serie de nemulțumiri în rândul elevilor. Modificările aduse examenului de Bacalaureat, admiterea la liceu sau bursele școlare se numără printre principalele subiecte care au fost abordate într-un sondaj realizat de Consiliul Consultativ al Copiilor World Vision România. Consultarea a fost realizată în rândul a peste 1.000 de elevi din ciclul gimnazial și liceal, dintre care 52% din mediul rural, 19% din urbanul mic și 29% din urbanul mare.
Legat de examenul de Bacalaureat, 6 din 10 elevi au afirmat că nu sunt de acord să susțină o probă scrisă care să îi evalueze la mai multe discipline (română, matematică, științe, istoria și geografia României și Europei, științe socio-umane), așa cum prevede proiectul de lege. Mai puțin de 3 din 10 elevi sunt de acord cu această probă scrisă, iar aproape 1 din 10 a preferat să nu-și exprime opinia legat de această probă. Tot referitor la examen, mai mult de 7 din 10 elevi (72%) consideră că proba de specialitate a profilului studiat la liceu ar trebui să rămână obligatorie la BAC.
La capitolul admiterea la liceu și la colegiile naționale din cadrul sondajului, 6 din 10 elevi (59%) nu sunt de acord ca mediile din clasele V-VIII să nu mai fie luate în considerare pentru admiterea la liceu. Doar 35% dintre cei chestionați au fost de acord ca mediile să fie scoase din procesul de admitere, iar 6% au preferat să nu răspundă la întrebare.
În privința admiterii la colegiile naționale, cei mai mulți dintre elevii care și-au exprimat opinia spun că, în cazul în care acestea își vor organiza propriile examene, copiii din mediile dezavantajate vor avea mai puține șanse să intre la liceu. Concret, 44% spun că elevii din mediile dezavantajate vor avea mai puține șanse să fie admiși la colegiile naționale, iar 37% cred că vor avea aceleași șanse. Aproape 1 din 5 elevi (19%) a preferat să nu-și exprime opinia.
Tot în consultarea fundației, 50% dintre elevi au spus că ar trebui să poată exista clase/grupe de excelență nu doar în colegiile naționale, ci și în alte unități de învățământ liceal.
Elevii și-au exprimat opinia și în privința burselor școlare. Concret, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar, bursele de excelență pentru elevi ar urma să fie între 700 și 1000 de lei/lună, bursa de performanță 500 de lei/lună, iar bursa socială și pentru cei care învață în licee profesionale de 300 de lei pe lună, Întrebați în ce măsură cuantumul acestor burse încurajează performanțele în rândul tuturor elevilor, 41% dintre aceștia au răspuns că valoarea burselor încurajează performanțele tuturor elevilor, în timp ce 35% sunt de părere că trebuie suplimentate toate bursele. Sunt și elevi care susțin că trebuie suplimentate bursele de excelență și de performanță (7%), precum și cele sociale și profesionale (13%).
Ce ar vrea elevii să învețe la disciplina „Educație pentru viață“?
Potrivit proiectului de lege, disciplina „Educația pentru viață” va fi obligatorie pentru toți elevii și va include mai multe module, adaptate vârstei lor, printre care: educație pentru mediu, educație pentru sănătate, educație financiară, educație juridică, educație civică, egalitate de gen, gândire critică, oratorie și dezvoltare personală, securitate cibernetică etc. Potrivit sondajului World Vision România, modulele cele mai dorite la clasă de către elevi sunt: educația financiară (71%); educația pentru sănătate (69%); oratorie și dezvoltare personală (55%); educație pentru mediu (50%); educație juridică (48%); gândirea critică (45%); egalitatea de gen (45%); securitatea cibernetică (42%).
În ceea ce privește educația sexuală, 77% dintre elevii consultați de World Vision România vor ca educația sexuală să fie predată obligatoriu, adaptat vârstei lor. Un procent de 18% dintr elevi nu vor să le fie predate educația sexuală, iar 5% nu și-au exprimat părerea.
Prioritățile Legii Învățământului Preuniversitar, în viziunea elevilor
În cadrul consultării, elevii au fost întrebați de trei priorități care ar trebui să se regăsească în Legea Învățământului Preuniversitar. Astfel, elevii au pus pe primul loc digitalizarea în educație, urmată de educația remedială și sprijinul pentru teme. De asemenea, acordarea unei mese calde la școală pentru toți elevii ar trebui să fie o altă prioritate pentru guvernanți. Alte măsuri cu care elevii sunt de acord într-o mare măsură sunt creșterea burselor și formarea cadrelor didactice.