• Comisia Europeană a aprobat, recent, cererea de finanţare pentru mega-proiectul investiţional “Pod suspendat peste Dunăre” • Johannes Hahn, comisarul pentru politica europeană de vecinătate şi negocieri privind extinderea şi politica regională, a subliniat că acest proiect va îmbunătăţi în mod clar calitatea vieţii în regiune • şi preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, Francisk Chiriac, s-a arătat extrem de încântat că s-a semnat cererea de finanţare • acesta le-a transmis constructorilor că nu mai au motive să îşi facă griji în privinţa plăţii
După mai multe ture şi plimbări de documente între Guvernul României şi Uniunea Europeană, mega-investiţia “Pod suspendat peste Dunăre” a primit undă verde la finanţare din partea Comisiei Europene. Aşa cum am anunţat într-o ediţie anterioară, membrii Comisiei au acceptat cererea de finanţare în acest weekend. Discutăm despre aproximativ 363 de milioane euro din cadrul Fondului European de Dezvoltare Regională (FEDR), bani nerambursabili pentru proiectul podului de la Brăila, dar şi pentru construcţia unei reţele de drumuri de circa 23 km în zonă. Podul ar trebui să fie gata în 2023. Acesta va avea o lungime de 2 kilometri. Recent, Comisia Europeană a emis un comunicat de presă legat de aprobarea cererii de finanţare.
Johannes Hahn, comisarul pentru politica europeană de vecinătate şi negocieri privind extinderea şi politica regională, vorbeşte despre îmbunătăţirea calităţii vieţii în regiune.
„Acest proiect finanţat de UE va îmbunătăţi în mod clar calitatea vieţii în regiune, prin trasee rutiere mai scurte şi mai sigure. Prin conexiuni mai simple către Moldova şi către Ucraina, proiectul de coeziune va contribui şi la intensificarea relaţiilor UE cu vecinii săi”, declară Hahn în cadrul comunicatului.
Tot acolo se mai precizează şi că proiectul face parte din reţeaua transeuropeană de transport şi va îmbunătăţi legătura dintre nordul ţării, oraşul Tulcea, Delta Dunării şi portul Constanţa din Sud. În prezent, conexiunea se poate face numai prin podul Giurgeni-Vadul Oii (aflat la 88 km la sud de Brăila) sau cu “feribotul” de la Brăila şi Galaţi. De obicei, traversarea este închisă iarna şi primăvara, din cauza îngheţului, a ceţii sau a furtunilor, se mai precizează în comunicat. Noul pod va oferi o alternativă mai rapidă, durata traseului scăzând cu aproximativ 50 de minute. Proiectul ar trebui finalizat până la sfârşitul anului 2023, a mai anunţat Comisia Europeană.
Chiriac: «Este încă o certitudine că acest mare proiect se va finaliza»
Preşedintele Consiliului Judeţean Brăila, Francisk Chiriac, s-a arătat extrem de încântat de faptul că membrii Comisiei Europene au aprobat cererea de finanţare pentru podul peste Dunăre. Acesta a dorit să le transmită constructorilor că de acum înainte nu mai au motive să îşi facă griji că nu vor primi banii, astfel că se pot concentra pe activitatea din şantier.
“Cu siguranţă, sunt bucuros că şi Comisia Europeană a dat undă verde acestui mare proiect de infrastructură din Europa. Pentru că este cel mai mare proiect de infrastructură de pe acest continent. Şi cu atât mai mult mă bucur că este pe teritoriul judeţului Brăila şi judeţului Tulcea. Este încă o certitudine că acest mare proiect se va finaliza. Sunt banii necesari. Cu alte cuvinte, este şi o dovadă în plus pentru constructori că sunt banii disponibili. Trebuie să fie în acelaşi ritm ca şi până acum, pentru a termina în timp util această investiţie. Chiar se munceşte şi mă bucur că firmele sunt foarte serioase. Sunt convins că şi dumnealor au auzit că s-a aprobat finanţarea podului de către Comisia Europeană. E un lucru foarte bun. Nu trebuie să îşi mai facă griji în privinţa banilor, trebuie să se gândească la termenele de execuţie ale acestui mare proiect de infrastructură. Eu cred că toţi brăilenii sunt foarte bucuroşi. Chiar sunt mândru că sunt contemporan cu acest proiect”, a declarat Chiriac.
Podul de la Brăila a fost contractat în ianuarie 2018 cu asocierea italo-japoneza Astaldi - IHI pentru circa 433 milioane de euro. Lucrările în teren au început efectiv în prima parte din 2019. Proiectul vizează şi realizarea infrastructurii adiacente, drumuri cu o lungime totală de 23,413 km. Contractul prevede 18 luni pentru proiectare şi 36 de luni pentru execuţie. Practic, podul suspendat peste Dunăre va avea o lungime de 1.974,30 de m, din care 1.120 m reprezintă deschiderea centrală. La aceasta se adaugă două deschideri laterale de 489,65 m, pe malul dinspre Brăila, şi 364,65 m pe malul dinspre Tulcea. Gabaritul pe verticală al podului suspendat va fi de cel puţin 38 m de la nivelul maxim de inundaţie al Dunării, astfel încât să fie îndeplinite criteriile de navigaţie fluvială. Podul suspendat va fi poziţionat între km 4 plus 596,10 şi km 6 plus 570,52 pe drumul principal Brăila-Jijila, respectiv la km 165 plus 800 pe fluviul Dunărea. De o parte şi de alta vor fi construite două viaducte de acces în lungime de câte 110 metri, care se vor adăuga lungimii podului suspendat. Lăţimea totală va fi de 31,70 m. Calea pe pod va avea 22,00 m şi va fi alcătuită din 4 benzi de circulaţie de câte 3,50 m lăţime fiecare, 4 benzi de încadrare de câte 0,5 m lăţime, două acostamente de 1,50 m lăţime şi o zona mediană cu lăţimea de 3,00 m. La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, 2 benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având câte 2,80 m fiecare. Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legătură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării.
Reamintim că şi eurodeputatul brăilean Mihai Tudose (vicepreşedinte Pro România) a anunţat, recent, faptul că la nivelul Comisiei Europene s-a acceptat cererea de finanţare pentru pod.
“UE a aprobat finanţarea podului de la Brăila. Un nou «pas» pentru consolidarea încrederii în realizarea acestui proiect. Mulţumesc pentru încredere. Mulţumesc şi «scepticilor»... care poate că aveau un pic de dreptate după zeci de ani de promisiuni deşarte... Acum se lucrează, finanţarea este asigurată! Aşteptăm inaugurarea, eveniment ce va marca o mare victorie a noastră, a brăilenilor!”, a postat Tudose pe pagina sa personală de Facebook, imediat ce în spaţiul public a apărut informaţia legată de aprobarea Comisiei Europene.
Mihai Tudose este cel care a semnat pentru începerea lucrărilor la podul peste Dunăre, chiar în ultima sa zi de mandat ca premier al României.