Veşti bune pentru antreprenorii care doar ce pornesc la drum în afaceri: s-a stabilit perioada în care se fac înscrierile în Programul Start 2016, prin care se poate obţine finanţare nerambursabilă de la stat de până la 120.000 lei, echivalentul a circa 26.000 euro.
Secretarul de stat pentru IMM-uri, Claudiu Vrînceanu a declarat, într-un interviu acordat StartupCafe.ro, că înscrierile în Program se vor face pe site-ul Direcţiei Politici Antreprenoriale (aippimm.ro), într-o aplicaţie online care va fi disponibilă în perioada 16 - 30 august. Programul adresat tinerilor afacerişti cu scopul de a le dezvolta abilităţile antreprenoriale şi a facilita accesul acestora la finanţare - START 2016, va avea un buget total de 17 milioane lei, bani care, potrivit calculelor şi etimărilor Executivului, ar ajunge pentru cel puţin 144 startup-uri.
După cum spuneam, în cadrul programului, un IMM poate accesa maximum 120.000 de lei (circa 26.000 euro), reprezentând cel mult 90% din investiţia totală pe care se angajează să o realizeze. În plus, beneficiarul va suporta şi TVA neeligibilă. Regula jocului este aceeaşi: solicitantul realizează întreaga investiţie cu banii proprii, statul îi certifică acest efort şi apoi îi face decontul în limita a 90%.
Finanţarea nerambursabilă START 2016 poate fi accesată de IMM-urile cu maxim 249 de angajaţi şi o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, ori active totale de până la 43 milioane euro. Lista de cerinţe minime mai cuprinde: au capital social integral privat; nu au beneficiat de alocaţii financiare nerambursabile în cadrul programului în anii anteriori, au cel mult 2 ani de la înfiinţare şi înregistrare la Registrul Comerţului; nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale.
Lista cumpărăturilor eligibile în program cuprinde, printre altele, echipamente tehnologice, maşini, utilaje şi instalaţii de lucru-inclusiv software-ul aferent, necesare desfăşurării activităţilor pentru care s-a solicitat finanţare, aparate şi instalaţii de măsură, control, reglare, cititoare pentru cod de bare, cântare electronice, aparate de marcat electronice fiscale, autoutilitare, brevete de invenţie, mărci de produse şi servicii, software pentru comerţul on-line, echipamente IT tehnică de calcul, mobilier, birotică, sisteme de protecţie, precum şi realizarea unui site pentru prezentarea activităţii solicitantului şi a produselor sau serviciilor promovate.
Cele mai bune punctaje se acordă pentru aplicaţiile din partea firmelor care activează în producţie sau programare IT, investesc în mijloace fixe peste 60% din valoarea cheltuielilor pentru care cer banii de la stat, angajează cel puţin 4 salariaţi, din care 2 absolvenţi sau şomeri, investesc în echipamente IT, iar firma reinvesteşte măcar 50% din profitul anual.