10 milioane de euro pentru Gara CFR | Obiectiv Vocea Brailei Mergi la conţinutul principal

10 milioane de euro pentru Gara CFR

Compania Căile Ferate Române pregăteşte reabilitarea şi modernizarea clădirilor ce compun Gara CFR Brăila, precum şi a zonelor adiacente, proiect pentru care s-au alocat aproape 42 milioane de lei (fără TVA), adică aproximativ 10 milioane de euro. Intervenţia prin această investiţie este de-a dreptul salvatoare dacă ne gândim la aspectul jalnic, degradat şi prăfuit al clădirii care adăposteşte gara, acum, la aproape 37 de ani de la inaugurarea de către comunişti a construcţiei binecunoscute brăilenilor. Înainte însă de reconstrucţia din 1974, staţia CFR Brăila funcţiona încă din 1872, când a fost inaugurat tronsonul de cale ferată Roman - Galaţi - Brăila - Bucureşti - Piteşti.

Actualul proiect de modernizare se anunţă a fi de anvergură întrucât, dincolo de valoarea mare estimată a contractului, fişa de achiziţii prevede lucrări amănunţite la clădirea principală, cât şi la anexe, inclusiv la sediul Poliţiei TF. De asemenea, vor fi refăcute piaţa gării şi zonele adiacente. Iar ca noutate absolută, a fost gândit şi inclus în proiect chiar şi un tunel subteran, care să conducă fluxul de călători spre şi dinspre peroanele gării. Toate aceste lucrări ar urma să fie finalizate în maxim doi ani de la atribuirea contractului, iar licitaţia publică aferentă a fost programată pentru a doua jumătate a lunii martie.

CFR alocă peste 332 milioane lei pentru modernizarea a 10 gări

Zilele trecute, Compania Căile Ferate Române (CFR) a publicat în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) un anunţ colectiv privind lansarea procedurii de atribuire a contractelor de lucrări de modernizare pentru patru gări, printre care şi cea din Brăila. Proiectul face parte dintr-un program de investiţii mult mai mare, în cadrul căruia s-a planificat modernizarea a 10 staţii CFR, bugetul total aferent fiind de peste 332 milioane de lei. Lucrările sunt finanţate din fonduri nerambursabile de la Comisia Europeană, prin FEDR (69,25%) şi contribuţia de la bugetul de stat (30,75%). Contractele anunţate ar urma să fie derulate pe o perioadă de maxim 2 ani de la data atribuirii lor către constructori, excepţie făcând staţia Piteşti, pentru care termenul este de trei ani.

În cazul staţiei CFR Brăila, proiectul are o valoare de aproape 42 milioane de lei (fără TVA) şi este al treilea ca mărime din grupul de 10 gări, după Piteşti - 60,26 milioane lei şi Sf. Gheorghe - 45,21 milioane lei.

Concret, în ordine cronologică, programul licitaţiilor începe cu susţinerea în 15 martie a procedurii pentru grupul de staţii CFR compus din Sf.Gheorghe, cu o valoare estimată de 41,74 milioane lei şi Tg. Mureş - 45,21 milioane lei. Două zile mai târziu, mai precis în data de 17 martie, va fi organizată o altă licitaţie deschisă pentru modernizarea staţiei de cale ferată Piteşti, contract cu o valoare estimată, fără TVA, de 60,25 milioane lei.

În data de 21 martie, este programată cea de a treia licitaţie pentru modernizarea staţiilor de cale ferată Giurgiu Oraş, Slobozia Veche şi Călăraşi Sud, proiect care va costa în total circa 70,11 milioane lei. În detaliu, valoarea estimată pentru lucrările de modernizare a staţiei Giurgiu Oraş este de 14,52 milioane lei, pentru Slobozia Veche - 29,23 milioane lei, iar pentru Călăraşi Sud - 26,34 milioane lei.

Tunel pentru călători, în Gara Brăila

În fine, lotul din care face parte şi Brăila este programat pentru derularea licitaţiei în data de 24 martie, fiind şi cel mai mare ca valoare totală, circa 115,5 milioane lei.

Concret, CFR SA va organiza, în 24 martie, o licitaţie deschisă pentru modernizarea staţiilor de cale ferată Botoşani, pentru care valoarea estimată a lucrărilor este de 19,81 milioane lei, Vaslui - 28,49 milioane lei, Piatra Neamţ - 25,19 milioane lei şi, aşa cum am zis, având cea mai mare valoare din lot, Brăila - 41,99 milioane lei.

Potrivit fişei de achiziţii, în cazul staţiei CFR Brăila lucrările programate vizează clădirea propriu-zisă a gării, unde este permis accesul călătorilor; peroanele şi trecerile de nivel; copertinele; construirea unui tunel pietonal; gardurile de protecţie între linii; liniile de cale ferată; clădirile adiacente - clădire CED (centralizare electrodinamică), Poliţie TF, clădire TTR; piaţa gării şi zonele adiacente (terenuri aparţinând CFR); racorduri şi reţele de utilităţi publice. De asemenea, în proiectul investiţional au fost bugetate şi lucrări de demolări construcţii, lucrări provizorii pe parcursul executării lucrărilor şi, nu în ultimul rând, amenajări pentru protecţia mediului.

Pentru a participa la licitaţia ce vizează Gara CFR Brăila, ofertanţii trebuie să facă dovada realizării unei cifre de afaceri de 41 milioane lei, aferentă perioadei 2007 - 2009. De asemenea, ofertantul va trebui să prezinte un document prin care să demonstreze că are resurse financiare sau acces la facilităţi de creditare, în valoare de minim 10 milioane lei. În plus, se cere constituirea unei garanţii de participare de 410.000 lei. Criteriul de atribuire pentru contractul de modernizare a staţiei CFR Brăila va fi oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic (propunerea tehnică va avea 20% din punctajul final, iar oferta financiară diferenţa de 80%).

De precizat că asistenţa tehnică în vederea pregătirii lucrărilor de modernizare pentru mai multe staţii de cale ferată, printre care şi cea din Brăila, a fost asigurată de consorţiului RomCapital Invest/Consis Proiect/ISPCF/Proiect CF.

Brăila are Gară CFR încă din 1872

Prima staţie de cale ferată la Brăila, potrivit informaţiilor prezentate de CFR SA, a fost dată în folosinţă în 1872, odată cu inaugurarea de către compania germană "Strussberg" a tronsonului de cale ferată Roman - Mărăşeşti - Tecuci - Galaţi - Brăila - Buzău - Ploieşti - Bucureşti - Piteşti. În 1880, statul român a răscumpărat de la concesionarul german acest tronson de cale ferată. Ulterior, în 1919, a fost construită o clădire de călători având un plan dreptunghiular alungit, funcţiona, fiind compusă din 3 corpuri. Dintre acestea, corpul central conţinea la parter holul pentru public şi casele de bilete, iar în cele două corpuri laterale erau amplasate spaţiile de exploatare şi de deservire a publicului, în timp ce la etaj erau locuinţele de serviciu. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, clădirea respectivă a fost bombardată, suferind avarii, drept pentru care a fost reparată şi exploatată în forma iniţială până în 1972, când a fost supusă la ample lucrări de reparaţii. Principala modificare structurală realizată cu acel prilej a fost înlocuirea planşeelor şi a acoperişului din lemn cu planşee din beton armat, învelitoarea devenind tip terasă. În aprilie 1972, lucrările au fost sistate la cererea autorităţilor locale ale vremii, cu intenţia de a se realiza o clădire pentru călători nouă, mai reprezentativă, cu dezvoltare spre Piaţa Gării. Lucrările au fost astfel reluate în iulie 1972, cu modificarea proiectului, în sensul înlocuirii unei porţiuni centrale printr-un hol mărit şi supraînălţat, rezultând o împărţire a clădirii în trei corpuri. Lucrările au fost încheiate în 1974, rezultând arhitectura actuală. În decursul timpului au mai existat intervenţii asupra clădirii, aşa cum a fost cea prin care, pe faţada gării, spre linii, a fost construită o copertină amplă din beton armat. De asemenea, ansamblul staţiei CFR a fost completat în timp şi cu o piaţă a gării, dotată cu arhicunoscuta fântână arteziană.

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

recomandari

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053, 0740-080289
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro