* ceea ce ”APAN” nu a reușit să facă în urmă cu câțiva ani, își propune acum un alt investitor: SC Tagicost Trans SRL, din Brăila * firma a câștigat, recent, licitația privind dreptul de superficie, cu titlu oneros, pe o perioadă de 49 de ani, asupra terenului din Calea Călărașilor nr. 220 (fosta Cazarmă 493), în suprafață de 54.054 mp * redevența anuală către municipalitate, stabilită în urma licitației, este de 2.480.841,528 lei * potrivit primarului Marian Dragomir, societatea va trebui să realizeze, înainte de toate, drumurile de legătură cu acea parte a unității de la Caporal Mușat, aleile interioare, racordurile la utilități și apoi centre comerciale * la licitație (desfășurată în 75 de pași) au mai participat alte trei firme: două din București și ”Tancrad” din Galați
Un alt constructor din Brăila își asumă ceea ce ”APAN” nu a reușit pentru zona de la statuia Caporalului Mușat. Așa cum se știe, fosta Cazarmă militară nr. 493, de pe Calea Călărașilor nr. 220, zace pârloagă de ani buni, însă are din nou șansa să fie modernizată și să capete o nouă înfățișare. Primarul Marian Dragomir a anunțat, ieri, faptul că licitația privind superficia, cu titlu oneros, pentru următorii 49 de ani asupra acelui teren, în suprafață totală de 54.054 mp, a fost câștigată de către o firmă din Brăila. Este vorba despre SC Tagicost Trans SRL. Potrivit edilului-șef, licitația a fost una cu strigare, în sistem competitiv, care s-a desfășurat în 75 de pași. Pe lângă această societate din Brăila, au mai depus oferte ”Tancrad” din Galați, Avesa Sud Proiect SRL și Ligidron SRL, ambele din București. De precizat că toate cele patru firme s-au calificat în etapa finală, însă câștigătorul a fost SC Tagicost Trans SRL. Firma va avea de plătit către Primăria Brăila o redevență anuală de 2.480.841,528 lei pentru respectivul teren, unde s-a angajat că va demola anumite construcții, va realiza drumurile de legătură, aleile interioare, racordurile la utilități, precum și edificarea unor obiective comerciale, așa cum prevedea Planul Urbanistic Zonal aprobat în CLM Brăila încă din anul 2013. Acest proiect investițional a mai fost încercat în trecut și de către firma ”APAN”, însă după mai mulți ani cu întârzieri, diferite probleme și câteva încercări de a ”reporni motoarele”, în cele din urmă lucrurile s-au blocat complet, iar municipalitatea a solicitat rezilierea contractului.
Primarul speră că noul constructor se va încadra în termenele asumate și avertizează încă de acum că nu se vor mai da autorizații de construire pentru locuințe și centre comerciale, până când nu se vor încheia lucrările la drumurile de legătură, cele interioare și la rețelele de utilități, pentru a se evita scenariul neplăcut de acum câțiva ani.
”A fost o licitație transparentă la care au participat patru societăți comerciale din Brăila, Galați și București. Unele dintre ele cu un portofoliu foarte puternic în spate. Iar faptul că s-au licitat 75 de pași, demonstrează că licitația a fost una competitivă, care a stârnit interesul societăților participante. Pentru a nu se mai întâmpla lucrurile de la «Caporal Mușat 1», câștigătorul licitației este obligat să finalizeze rețelele de utilități și drumurile înainte de a primi autorizația de construire pentru imobile. Dacă cumva nu își va respecta obligațiile impuse prin caietul de sarcini și întreaga documentație, contractul va fi reziliat, garanția de participare executată, societatea va fi dată în judecată pentru recuperarea redevenței și nu va mai putea participa vreodată la licitațiile organizate de Primăria Municipiului Brăila!”, a declarat Dragomir.
Edilul-șef a mai punctat că firma câștigătoare va trebui să realizeze drumurile de legătură dintre Șoseaua Viziru, Șoseaua Buzăului, cu sensurile giratorii aferente. De asemenea, drumurile de legătură în interiorul parcelelor fostei unități militare, centre comerciale și într-un final, chiar și imobile pentru populație. Totul pe modelul planului inițial privind realizarea unei zone moderne acolo, care să se lege de cartierul de case edificat tot într-o fostă cazarmă.
”Eu mă bucur că licitația a fost în sistem competitiv cu strigare, cu transparență maximă, astfel cel care a oferit cea mai mare sumă, a fost declarat câștigător. Cel mai mare câștig nu este reprezentat însă de valoarea redevenței de aproximativ 500.000 euro anual pe care o va încasa Primăria Municipiului Brăila, ci din transformarea acelui teren într-o zonă modernă”, a mai adăugat Dragomir.
Scoaterea la licitație s-a votat în 2020, cu reguli clare pentru câștigător
Consilierii municipali din fostul mandat au fost cei care au decis scoaterea la licitație publică pentru constituirea dreptului de superficie, cu titlu oneros, pe o perioadă de 49 de ani asupra respectivului teren ce aparține domeniului privat al Municipiului Brăila (Calea Călărașilor nr. 220, în suprafață de 54.054 mp, din care 37.475 mp loturi construibile, iar 7.579 mp) pentru crearea căilor de acces și a utilităților. Decizia a fost luată în ședința ordinară din luna august, având la bază Planul Urbanistic Zonal (PUZ) aprobat încă din 2013 pentru acel teren. Scopul principal a fost menționat încă de anul trecut ca fiind realizarea unui obiectiv economic.
Caietul de sarcini al licitației publice cu strigare a fost în cuantum de 300 lei și garanția de participare de 100.000 lei. Astfel, potrivit celor aprobate de consilieri, adjudecatarul licitației are obligația ca până la data semnării contractului de superficie, să constituie în favoarea Municipiului Brăila echivalentul prețului superficiei plătibil pentru un an. După această garanție, semnarea contractului și întocmirea procesului verbal de punere în posesie, garanția de participare depusă de câștigătorul licitației, se constituie drept plată în avans din prețul superficiei pe care o are de achitat. Membrii CLM au mai aprobat și ca prețul de pornire al licitației să fie în cuantum de 11,312 lei/mp/an. Important este și că prețul superficiei se actualizează anual, în funcție de cursul leu/euro. Tot atunci s-a hotărât că o serie de construcții de pe acel teren (C17, C30, C31, C32, C33, C34, C45, C46, C47) să fie desființate pe cheltuiala firmei care va câștiga licitația, aceasta urmând să obțină documentele necesare pentru desființare. Din caietul de sarcini aflăm că adjudecarea s-a făcut în favoarea ofertantului care oferă cel mai mare preț.
La ședința din august 2020, acest proiect a fost introdus suplimentar pe ordinea de zi, iar la momentul aprobării doar consilierul liberal Constatin Sârbu a votat ”împotrivă”. Restul consilierilor prezenți la ședință au fost de acord.
Ce obligații au părțile
Pe scurt, câștigătorul licitației are șase luni de la momentul semnării contractului pentru a realiza proiectul tehnic și a obține autorizațiile de care are nevoie pentru acesta, tot șase luni pentru a desființa construcțiile vizate de municipalitate de la momentul obținerii autorizațiilor pentru acest lucru, după demolări, eliberarea și pregătirea terenului (în condițiile legii și fără să polueze zona) și alte 12 luni pentru lucrările de infrastructură privind căile de acces, de la punerea în posesie. Ulterior realizării, firma câștigătoare trebuie să le predea către Primărie, pentru includerea lor în domeniul public al Municipiului Brăila. Adjudecatarul are, de asemenea, un termen de 24 de luni de la obținerea autorizației de construire pentru a realiza obiectivul economic, în funcție de tipul acestuia. De asemenea, se obligă să racordeze și să branșeze obiectivele economice la utilități.
”Dacă în urma studiilor realizate se constată existența unor conducte, cabluri, fire sau orice alte amenajări care nu au putut fi identificate la data încheierii contractului de superficie și care aparțin unor furnizori de servicii de utilitate publică, vor fi menținute în funcțiune, fără niciun fel de pretenție din partea superficiarului, iar intervenția asupra lor se va realia numai după primirea avizului scris al deținătorului rețelei respective și după obținerea autorizației de construire în acest sens, pe cheltuiala superficiarului”, se specifică în contract.
Obligațiile Primăriei sunt următoarele: să nu îl tulbure pe superficiar în exercițiul drepturilor contractuale, să asigure folosința exclusivă, liniștită și utilă a terenului pe întreaga durată a contractului; să predea terenul atribuit cu drept de superficie în starea prevăzută în contract, cel târziu în 30 de zile de la data semnării. În cazul în care beneficiarul dreptului de superficie nu se prezintă pentru semnarea procesului verbal în termenul stabilit, acesta se consideră predat de drept. Municipalitatea mai are obligația să notifice beneficiarul dreptului de superficie cu privire la apariția oricăror împrejurări de natură să aducă atingere drepturilor acestuia.
Menționăm că PUZ-ul și regulamentul local de urbanism aprobat în 2013 pentru ”Ansamblul Caporal Mușat” prevede edificarea acestui ansamblu, o zonă comercială, dar și o zonă rezidențială. Mai exact, acesta a vizat terenurile din Calea Călărașilor nr. 220, fosta Cazarmă 493 și Calea Călărașilor nr. 226, fosta Cazarmă 567.
Cine este SC Tagicost Trans SRL
Potrivit datelor publicate pe Oficiul Național al Registrului Comerțului, firma ”Tagicost Trans” din Brăila nu este deținută de niciun personaj cunoscut pe scena politică sau de afaceri locală. Îl are ca asociat unic pe Costel Tănase (62 ani), originar din Șuțești, care de asemenea este și administratorul societății. Menționăm că firma are ca activitate principală ”Transporturi rutiere de mărfuri”. În 2019, cifra de afaceri netă a societății fost de 71.555 lei.