Mergi la conţinutul principal

“Tot ce am făcut până acum în viaţă, a avut legătură cu muzica”

•  mărturiseşte Iuliana Sgîrcitu, managerul general al Şcolii de Artă “ArioDante” din Bucureşti, care de curând a deschis o şcoală similară şi la Brăila • tânăra a obţinut cu elevii din Bucureşti rezultate remarcabile pe care le-ar vrea şi pentru copiii de la Brăila, Iuliana Sgîrcitu fiind brăileancă şi absolventă a Liceului de Artă “Hariclea Darclee”

 

Din luna martie, a.c. Fundaţia Culturală Ariodante, din Bucureşti, promotorul unor proiecte de anvergură, de sprijinire şi dezvoltare culturală la nivel naţional, a deschis o şcoală pentru descoperirea şi promovarea tinerelor talente şi în Brăila.

După cum ne-a mărturisit Iuliana Sgîrcitu, managerul general al Şcolii de Artă “ArioDante”, cursanţii acestui centru cultural au obţinut rezultate spectaculoase  la concursuri locale, naţionale şi internaţionale, iar cei mai talentaţi au fost şi sunt susţinuţi prin implicarea lor în activităţi artistice, luând contact şi cu alte ramuri artistice, precum teatrul liric şi artele vizuale.

“Elevii noştri au fost implicaţi în schimburi de experienţă cu şcoli de stat, prin proiectul “Clasicism versus muzică populară”, au fost prezenţi în Proiectul Arta nu muşcă - Muzică la metrou, unde au cântat pe scene improvizate, dar s-au bucurat atunci când mesajele muzicale au fost înţelese şi întâmpinate cu ropote de aplauze”, a precizat Iuliana Sgîrcitu.

 

 

-De la înfiinţarea Şcolii de Artă “ArioDante” la Bucureşti, cursanţii dumneavoastră reuşesc să cucerească an de an premii şi trofee, iar micuţii pianişti sunt invitaţi la competiţiile naţionale şi internaţionale. Ce vârste au iubitorii de artă care vă trec pragul?

 

-Noi avem în şcoală copii de 4, 5 ani, dar şi adulţi, de peste 60 de ani. Avem o categorie de performanţă, dar sunt şi adulţi care nu fac performanţă, o parte de amatori, care este superdezvoltată. Eu mă bucur foarte mult că lumea s-a deschis şi şi-a îndreptat faţa către partea culturală, iar oamenii şi-au dat seama de importanţa muzicii în mod special în dezvoltarea copiilor, pentru că sunt anumite beneficii pe care numai acest domeniu le poate dezvolta.


-De unde a pornit ideea de a înfiinţa o astfel de şcoală?

 

-Înainte de a deschide şcoala am predat şi în sistem bugetar şi în sistem privat şi, din păcate, m-am lovit în permanenţă de aceleaşi uşi închise atât eu, cât şi colegii mei de la catedra de pian. Noi, fiind tineri şi vrând să ne dezvoltăm, să investim în copii, să facem o grămadă de lucruri frumoase pentru copii, dar şi pentru şcolile în care am lucrat, am văzut şi plusuri şi minusuri şi am încercat practic să compensăm, să facem noi totul de la zero, pentru că alt sprijin nu aveam. Am considerat că, dacă alţii pot face acest lucru, chiar dacă sacrificiile sunt foarte multe şi lupta este foarte grea, pot şi eu, mai ales în calitate de profesionist, să deschid o şcoală în sistem privat, unde libertatea de mişcare este foarte mare.

 

-Când s-au deschis porţile acestei şcoli şi care au fost primele rezultate?

 

-La Bucureşti, şcoala s-a deschis în anul 2012 şi de atunci, facem cursuri şi pentru copiii care vin doar de plăcere, dar şi pentru cei care vor să facă performanţă. Eu, cel puţin, mă axez foarte mult pe performanţă, chiar şi pe copiii care fac acest lucru doar de plăcere, încerc să îi duc la un nivel de la care, oricând, în orice moment, să poată merge pe acest drum fără prea mari dificultăţi, încerc să pun bazele cât se poate de sănătos şi de temeinic pentru fiecare cursant. Suntem interesaţi în a convinge cât mai mulţi oameni că muzica clasică este un domeniu accesibil tuturor şi are un potenţial cultural mereu actual.

Practic, prin Şcoala ArioDante creem, dezvoltăm, şlefuim talente, facem tot ceea ce se poate face pentru copiii care sunt pasionaţi, dar şi pentru cei care vor să facă performanţă. Idealul meu este ca să echilibrez balanţa, astfel încât şi ramura de performanţă să fie dezvoltată aşa cum este dezvoltată ramura de amatori. În momentul de faţă, majoritatea părinţilor sunt un pic sceptici, dar este foarte adevărat şi faptul că este din ce în ce mai greu să ajungi în vârf şi, mai ales să te menţii, lucru valabil de altfel în orice domeniu.

 

-Care au fost cele mai reprezentative competiţii la care aţi participat pe plan naţional şi internaţional?

 

-Aici, aproape de noi, la Galaţi, am participat la concursul internaţional “Miniatura romantică”, la Brăila, am participat la concursul “Virtuozii”, organizat de Şcoala Populară de Artă “Vespasian Lugu” şi am urcat pe podium chiar pe primul loc. În general, pe unde am fost, Şcoala a obţinut premii întâi, trofee, premii de excelenţă, premii speciale, premii de grupă, am mers întotdeauna pe premii de vârf. În toamna anului 2017, Şcoala de Artă “ArioDante” a fost încântată să urce pe scena din Piaţa Festivalului “George Enescu” într-un micro-recital dedicat celor mai talentaţi copii – fiind reprezentată de micuţii pianişti : Karina Alecsia Pogan, Ariana Georgiana Pârvulescu şi Dacian Aştilean Styles. Şcoala se mândreşte cu peste 100 de Premii I, Premii Speciale şi trofee de grupe, iar în luna mai a anului 2018 se adaugă acestei liste primul Concurs Internaţional, unde a avut onoarea să reprezinte România la cel mai înalt nivel. Dintre cei patru reprezentanţi ai României din cadrul Concursului Internaţional “Città di San Donà di Piave”- Italia, Veneţia, cursanta noastră, Ariana Georgiana Pârvulescu a fost singura care a urcat pe podium, clasându-se pe prima poziţie cu Premiul I Absolut, cel mai mare punctaj al juriului de la categoria ei de vârstă.

 

-După rezultatele deosebite obţinute la şcoala din Bucureşti, acum, transferaţi o parte din activitatea dv. la Brăila, unde aţi deschis o adevărată pepinieră de talente.

 

-Da, avem un sediu ArioDante deschis şi în Brăila din luna martie a acestui an şi vreau, în calitate de brăileancă, să dezvolt acelaşi stil de activitate şi aici, în Brăila, ca şi în Bucureşti. Şcoala este pe strada Griviţei, numărul 305 şi avem, la fel ca şi în Bucureşti, mai multe secţii, nu doar pian; profesorii sunt colegi de-ai mei, din Bucureşti, colegi de breaslă care sunt la fel de pasionaţi şi iubesc foarte mult ceea ce fac şi îşi doresc şi ei să pună o cărămidă la temelia şcolii şi în dezvoltarea copiilor, care sunt nişte copii foarte talentaţi şi foarte sensibili, iar activitatea se desfăşoară mult mai relaxat faţă de cum se desfăşoară în alte şcoli.

-Ce proiecte aveţi pentru Brăila?

 

-În Brăila aşteptăm talentele să se dezvolte cât mai repede şi îmi doresc foarte mult să avem o prezenţă scenică cât mai mare în concursuri, la fel cum avem şi în Bucureşti, vom avea evenimentele Şcolii, dar şi alte surprize, pentru că sunt brăileancă, am absolvit Liceul de Artă din Brăila şi iubesc foarte tare oraşul. Mie mi se pare că este un oraş foarte frumos, cu un potenţial foarte mare, aici sunt foarte multe talente care, din punctul meu de vedere, chiar au nevoie de şlefuire. Este un oraş cu foarte multe resurse, care poate să se dezvolte la nivel cultural extraordinar de bine. Tocmai de aceea, am zis să vin şi eu şi să sprijin ramura aceasta, alături de celelalte instituţii existente. Noi am avut şi anul trecut o colaborare cu Filarmonica LYRA, tot în cadrul acestui mare proiect pe care l-am denumit Dialoguri muzicale, care conţine mai multe tipuri de concerte. Dialoguri muzicale înseamnă o stagiune muzicală formată din nouă concerte camerale şi toate au legătură între ele, asta este frumuseţea. Pas cu pas, le vom face pe toate, lucrurile se vor îmbunătăţi şi sper să se ajungă la un nivel de performanţă cât mai înalt.

 

-Care sunt evenimentele culturale la care veţi participa până la sfârşitul acestui an?

 

-Acum, în septembrie, pe 29, vom face un Concert cameral educaţional din Dialoguri muzicale, proiect care este făcut în colaborare cu profesori universitari şi solişti instrumentişti; este vorba despre doamna profesor Andreea Butnaru, de la Catedra de Muzică de Cameră de la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, solistul violoncelist Florin Mitrea, sunt o grămadă de artişti cu care îmi propun să lucrez.

Dialogurile cu Muzică sunt concerte în care artiştii se vor apropia de publicul meloman cu discuţii, poveşti şi file de istorie a muzicii, însoţite de lucrări tematice, cântate într-un ambient propice desfăşurării instrumentale. Se va realiza astfel o altă definire a muzicii de cameră, prin întoarcerea în timp la rolul ei de la începuturi, acela de apropiere, de comuniune socială, de armonizare prin muzică şi conversaţie.

Gazdele acestui eveniment vor fi cei care formează nucleul proiectului Musica Viva: Lect. Univ. Dr. Andreea Butnaru şi violoncelistul Florin Mitrea, iar Ansamblul Musica Viva, fondat în 2005, este gândit, conceput şi  realizat ca o manifestare dinamică a muzicii camerale clasice.

Acum, este vorba despre un cvartet care va urca pe scenă şi care va încerca să aducă mai aproape muzica de cameră de sufletul publicului în primul rând, pentru că această ramură a muzicii este şi nu prea este dezvoltată; din punctul meu de vedere, este foarte important să ştii cum să colaborezi şi cu alţi instrumentişti. Pe lângă faptul că vor avea un program inedit, format din lucrări româneşti, ei vor avea un dialog efectiv cu publicul, astfel încât să ne apropiem şi să îi facem să ne înţeleagă. Concertul va fi deschis atât elevilor, cât şi profesorilor, dar şi publicului larg şi vor fi foarte multe surprize.

Un alt proiect va fi Concursul naţional de interpretare muzicală, ediţia de iarnă, care se va desfăşura la Bucureşti, la sfârşitul lunii noiembrie, ediţie care se va adresa în primul rând categoriei B, adică persoanelor care fac muzică din plăcere, iar la anul, în iunie 2019, vom avea implicată categoria A, adică profesioniştii, care vor fi invitaţi la concursurile naţionale organizate la colegiile, liceele şi instituţiile de stat din ţară, iar lucrurile se vor duce în direcţia cea bună.

 

-Dincolo de aceste activităţi, ce alte pasiuni aveţi?

 

-Pasiunea mea este să cânt la pian, sunt şi o pasionată a muzicii de cameră, iar viaţa mea se regăseşte în acest domeniu. Dacă ne referim la alte zone, eu am făcut master la Universitatea Bucureşti şi am fost pe o perioadă foarte scurtă, de doi ani de zile şi am studiat civilizaţia şi limba islamică. Am fost pasionată pentru că, din punctul meu de vedere, muzica din zona respectivă are foarte multe să ne spună şi am încercat, pe parcursul acestui master, să găsesc punctele comune, am făcut şi nişte cercetări în această direcţie, în general, tot ce am făcut până acum în viaţă, a avut legătură cu muzica.  

 

A consemnat Tudoriţa TARNIŢĂ

 


Invităm cititorii la dialog civilizat şi constructiv, bazat pe respect faţă de autori sau alţi cititori. Mesajele care conţin cuvinte obscene, anunţuri publicitare, atacuri la persoană, trivialităţi, jigniri, ameninţări şi cele vulgare, xenofobe sau rasiste sunt interzise de legislaţia în vigoare. Aceste tipuri de comentarii vor fi şterse de către moderatori şi pot duce până la blocarea accesului la a mai posta comentarii pe obiectivbr.ro. Totodată, autorul comentariului îsi asuma eventualele daune, în cazul unor actiuni legale împotriva celor publicate. Pentru a avea acces la comentarii si a putea comenta trebuie sa fiti logati in disqus.com / facebook.com / google.com / twitter.com in browserul in care accesati site-ul nostru.


 

 
 

• Director general: Monica Paraschiv

• Director: Silvia Preda

• Şef departament publicitate: Sorin Preda

• Redactor Şef: Florentin Coman

• Redactor Şef Adjunct: Ionuţ Condoliu

  • Adresa: Brăila, Str. Mihai Eminescu, nr. 56, etaj 2
  • Telefon: 0239-611053
  • Fax: 0239-611054
  • E-mail: redactie@obiectivbr.ro