* majoritatea sancţiunilor s-au situat în jurul valorilor de 200.000 şi 400.000 lei * Electrica Furnizare, Enel Energie România, Enel Energie Muntenia, CEZ Vânzare, E.ON Energie România au fost sancţionate pe motiv că nu şi-au respectat obligaţiile faţă de actualii dar şi potenţialii clienţi * de la începutul acestui an, 1 milion de gospodării au intrat pe piaţa liberă a energiei
Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) joacă tare: a trecut la controale în rândul furnizorilor de utilităţi publice şi s-a lăsat cu amenzi. Electrica Furnizare, de exemplu, precum şi Enel Energie România au fost sancţionaţi fiecare cu amendă de 400.000 lei pentru nereguli legate de obligaţiile ce le revin furnizorilor în relaţia cu clienţii în contextul liberalizării pieţei de energie. Mai precis, este vorba despre nerespectarea termenului de 15 zile lucrătoare de transmitere a ofertelor privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială, dar şi nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice. Altfel spus nu au respectat termenul în care trebuia să transmită oferte clienţilor şi nici pe cel în care ar fi trebuit să încheie noile contracte în cazul clienţilor interesaţi de serviciile celor doi furnizori.
Lista neregulilor este destul de lungă
Toţi marii furnizori de energie electrică au fost amendaţi pentru nereguli, după ce Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE) a desfăşurat, în primele 4 luni ale acestui an, acţiuni de control în contextul derulării procesului de liberalizare a pieţei de energie electrică. Potrivit presei centrale, Autoritatea a verificat modul de organizare şi funcţionare a centrelor de telefonie (call-center); respectarea obligaţiei de a comunica solicitantului, în scris, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii cererii, a unei oferte privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială; respectarea obligaţiei de încheiere a contractului de furnizare a energiei electrice în termen de maximum 5 zile de la data transmiterii de către clientul final a documentelor necesare. De asemenea, au fost verificate respectarea frecvenţei de emitere a facturii pentru energia electrică furnizată clienţilor finali alimentaţi în regim de serviciu universal; modalitatea de facturare în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsură de către operatorul de reţea; informarea clienţilor casnici din portofoliu cu privire la oferta pentru serviciu universal, ofertele concurenţiale proprii aplicabile precum şi la dreptul clienţilor de a încheia un contract de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială cu orice furnizor licenţiat. În urma acestor controale, toţi marii furnizori au fost amendaţi. De exemplu, Hidroelectrica a fost sancţionată cu 400.000 lei pentru nerespectarea termenului de 15 zile lucrătoare de transmitere a ofertelor privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială, precum şi pentru nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice. Pentru aceleaşi abateri au fost sanţionaţi şi furnizorii Electrica Furnizare, Enel Energie România, fiecare cu câte 400.000 lei. Totodată, Enel Energie a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor. Enel Energie Muntenia a fost sancţionată cu 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor. CEZ Vânzare a fost sancţionată tot cu 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind frecvenţa de emitere a facturii şi facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsurare. De asemenea, E.ON Energie România a primit amendă contravenţională în valoare de 210.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor şi frecvenţa de emitere a facturii, iar Electrica, sancţiune în valoare de 300.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind frecvenţa de emitere a facturii şi facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsură. În ce priveşte modul de organizare şi funcţionare a centrelor de telefonie (call-center), determinările făcute de către ANRE prin sondaj, pe parcursul a două zile, au stabilit că timpul mediu de aşteptare pentru preluarea apelurilor s-a încadrat între 17 secunde şi aproape 10 minute.
Un milion de consumatori casnici şi-au schimbat contractul de la începutul anului
La 1 ianuarie 2021, piaţa de electricitate din România s-a liberalizat total. “Din numărul total al clienţilor casnici, de aproximativ 8,9 milioane, la data de 1 ianuarie 2021, 5.902.323 se aflau în piaţa reglementată de energie electrică. În perioada 1 ianuarie - 30 aprilie 2021, 926.000 de clienţi casnici au semnat contracte de furnizare a energiei electrice în regim concurenţial, iar numărul acestora a ajuns în prezent la circa un milion”, au arătat reprezentanţii ANRE. Aceştia nu au putut preciza câţi dintre aceşti consumatori au schimbat şi furnizorul şi câţi au rămas la acelaşi, schimbând doar contractul.
În ceea ce priveşte gazele naturale, din numărul clienţilor casnici care nu îşi exercitaseră dreptul de eligibilitate la data de 30 iunie 2020 de 3.378.309, 21,10% au încheiat până la data de 30 aprilie 2021, contracte aferente furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, respectiv 712.937 clienţi casnici. “Astfel, până la data de 30 aprilie 2021, din numărul total al clienţilor casnici de aproximativ 3.970.388, 33% aveau încheiate contracte aferente furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, respectiv 1.304.916 clienţi casnici”, se mai arată în răspunsul ANRE, preluat de presa centrală.
Reamintim că ANRE a aprobat, anul trecut, un ordin care le permite clienţilor casnici ca, cel puţin până la data de 30 iunie 2021, să primească din partea furnizorului actual de energie cea mai bună ofertă, fără abonament. Astfel, doar până la termenul amintit mai sus vor putea beneficia de o reducere comercială care să acopere diferenţa dintre preţul din oferta de serviciu universal, aplicabilă din prima zi a lunii iulie, şi preţul din oferta concurenţială cu valoarea cea mai mică. Mai explicit, regula jocului spune că, în contextul liberalizării pieţei energetice, pentru abonaţii care nu şi-au exprimat opţiunea în ce priveşte selectarea unui furnizor de gaz natural şi energie electrică, actualii furnizori sunt obligaţi să le livreze în continuare serviciul însă cu aplicarea tarifului din oferta de serviciu universal, sensibil mai mare decât ofertele încă disponibile pe piaţă. Pentru a vă face o idee detaliată la acest capitol, vă recomandăm să accesaţi pagina web a ANRE unde veţi găsi un “Comparator” de oferte-tip de furnizare a gazelor naturale şi un altul pentru energie electrică.