* pentru a se asigura că se vor menține în topul rezultatelor la bacalaureat, cele două unități de învățământ brăilene s-au înscris într-un proiect-pilot derulat la nivel național de Ministerul Educației * potrivit acestui proiect, la clasa a XII-a structura anului școlar se modifică, iar materia este predată diferit * în ultimele trei luni de școală, elevii vor veni fizic la ore doar trei zile pe săptămână, unde vor lucra doar la materiile de Bac, iar restul orelor, care nu sunt de examen, se vor derula online
Toată materia va fi predată în primul semestru, ultimele trei luni de școală se vor axa pe aprofundarea materiei de Bacalaurat, timp în care elevii vor veni fizic la școală doar trei zile pe săptămână, orele care nu sunt de examen se vor derula online și la aceste materii se vor realiza proiecte transdisciplinare. Pe acest sistem ar putea funcționa din toamnă clasele de a XII-a de la Colegiul Național ”Gh. M. Murgoci” și Liceul Teoretic ”Nicolae Iorga” din Brăila, după ce cele două unități de învățământ au aplicat să devină școli-pilot într-un proiect al Ministerului Educației, derulat prin programul ”România Educată”.
Mai exact, proiectul presupune reorganizarea materiei din trunchiul comun la clasa a XII-a astfel încât, în semestrul al doilea (ultimele două module), să permită elevilor să se concentreze pe materiile care sunt de interes pentru examenele de Bacalaureat și de admitere la facultate, facilitând astfel dreptul elevului de a alege anumite discipline. Pentru a încuraja școlile să aplice la acest program, Ministerul Educației a avut recent o întâlnire online cu directorii unităților care s-au arătat interesați de acest proiect-pilot, urmând ca lista finală a liceelor admise să participe în program să fie stabilită în perioada următoare.
Deși atât Colegiul Național ”Gh. M. Murgoci” cât și Liceul Teoretic ”Nicolae Iorga” au avut rezultate foarte bune la examenul de Bacalaureat, ”Murgoci” fiind singura școală cu 100% promovabilitate la examen, reprezentanții celor două licee ne-au declarat că au aplicat la acest program pentru a veni în sprijinul elevilor.
”Noi am aplicat, dar proiectul pilot nu este încă validat de minister. Proiectul pesupune ca în ultimele două module de școală pentru elevii de clasa a XII-a să se organizeze cursurile online la disciplinele care nu sunt de examen pentru ei. De aici și programa care se parcurge undeva până în ultimele trei module, după care materia se fixează. Programul e mai flexibil, elevii au trei zile de venit la școală față în față și partea cealaltă este de online, fiindcă au de gândit proiecte pentru discipline. Proiectele, iarăși, sunt cu plaje de discipline, adică au proiecte gândite transdisciplinar. Am aplicat tot în întâmpinarea copiilor, ca rezultatele să fie și mai bune. Și se pot pregăti mai bine pentru Bacalaureat și pentru admitere”, ne-a declarat prof. Elena Simona Doroftei, directoarea Liceului Teoretic ”Nicolae Iorga”.
La rândul ei, prof. Mihaela Giurcă, directoarea Colegiului Național ”Gh. M. Murgoci”, ne-a explicat că decizia de a aplica pentru a deveni școală-pilot a fost luată după consultarea elevilor și părinților.
”Am aplicat la acest proiect și nu e ușor să scrii o astfel de aplicație. Este foarte greu, iar eu chiar le-am mulțumit colegilor mei că s-au mobilizat pentru interesul copilului. Elevii au fost primii care au fost întrebați și au fost încântați de proiect, după care părinții. Am făcut ședințe cu părinții, am trimis link-uri să le cerem feed-back, chiar am făcut totul ca la carte, într-un timp record, adică trei săptămâni. Ne-am dorit să facem parte din acest proiect pentru că elevul de clasa a XII-a trebuie să aibă un regim special, să zicem. De ce pe ultima sută de metri să nu aprofundeze materiile de Bacalaureat și de admitere la facultate? Cu toții știm că există un sport, o muzică, un desen și alte materii la care elevii nu dau examenul, la care pe partea de final elevii nu mai par interesați. Și atunci, ca să nu dispară interesul pentru cultura generală până la urmă, am zis că în partea a doua facem și acele discipline care nu sunt pentru Bacalaureat, dar pe bază de proiecte interdisciplinare. E altceva, ceva nou!”, ne-a declarat prof. Mihaela Giurcă.
Proiectul a avut deja succes la Colegiul ”Gh. Lazăr” din București
În acest an școlar, Colegiul ”Gheorghe Lazăr” din Capitală a fost prima și singura școală în care s-a derulat acest proiect-pilot în care elevii de clasa a XII-a au avut parte de un program flexibil în care în ultimele trei luni, când au mers la școală doar trei zile pe săptămână, au lucrat doar pentru materiile de examen. Iar la Bacalaureat toți cei aproape 250 elevi au promovat din prima sesiune. Potrivit edupedu.ro, cea mai mică medie a fost 6,2, și au fost doar 2 medii de 6 înregistrate de elevii acestui liceu. Anul trecut, cu același număr de candidați, rata de promovare la Colegiul ”Gh. Lazăr” a fost 99.6%, când cele mai mici 3 medii au fost între 6,96 și 6,33.
”În ultimele 3 luni din semestrul II, copiii au avut exclusiv materiile de Bac prezență fizică, incluzând și sportul, dirigenția, limbile străine, tot ce înseamnă materie de Bac. În cele 3 zile ei au făcut pregătire pentru Bac, au avut simulări mai multe pe parcursul celor 3 luni. Atenția s-a concentrat pe Bac și, culmea, și pe facultate. Am avut copii interesați și de examenele pentru facultate și profesorii au fost dispuși să îi pregătească fără ca părinții să investească financiar în pregătirea lor”, a declarat Ionela Neagoe, directoarea Colegiului ”Gheorghe Lazăr”, citată de edupedu.ro.
După succesul de la acest liceu, într-o conferiță de presă organizată la începutul lunii iulie, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că proiectul de pilotare va fi extins, iar școlile care vor intra în program vor primi finanțare prin PNRR.
”În PNRR am solicitat și finanțare pentru a încuraja școlile să intre în programul pilot. Colegiul Gheorghe Lazăr a intrat în programul pilot fără niciun sprijin financiar. Va exista o sumă de 12 milioane de euro cu care vom putea să susținem acele școli care vor avea curajul să intre în programul școlilor pilot”, a declarat ministrul Educației.