• apreciază regizorul Lucian Sabados, managerul instituţiei de cultură, bucuros că teatrul nostru va participa cu două piese la FNT, în acest an
La cea de a 29-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru de la Bucureşti, care se va desfăşura în perioada 18-27 octombrie 2019, Teatrul “Maria Filotti” va participa cu două piese: TRUE WEST, de Sam Shepard, regia Vlad Cristache şi BEFORE BREAKFAST de Eugene O'Neill, regia Andrei şi Andreea Grosu. Vestea că teatrul brăilean a fost selecţionat la această adevărată gală a celor mai bune spectacole din ţară din ultimul an, l-a găsit pe managerul Lucian Sabados la Teatrul “Vasil Drumev” din Shumen, în Bulgaria, în timpul repetiţiilor, ca regizor al spectacolului “Cafeaua domnului ministru”.
-Pe 5 iulie, la Teatrul “Vasil Drumev” din Shumen, în Bulgaria, a avut premiera spectacolului “Cafeaua domnului ministru”, regia Lucian Sabados, scenografia George Mosorescu. Ce reprezintă această colaborare între Teatrul “Maria Filotti” şi Teatrul din Shumen?
-O înfrăţire care este parafată de ani buni între oraşele Brăila şi Shumen Bulgaria a început să dea roade şi capătă şi din punctul de vedere al segmentului cultural o concreteţe deosebită. Anul trecut, chiar de Zilele Brăilei, am decis, împreună cu colegul meu, regizorul şi directorul Teatrului din Shumen, să facem un proiect de colaborare şi de cooperare reciprocă, având în vedere dubla calitate, de manageri şi de regizori. Şi, ne-am gândit noi, că interesant ar fi să propunem fiecărui public al teatrelor noastre un proiect specific, respectiv, eu să propun publicului bulgar o piesă românească contemporană, iar dumnealui să propună, de asemenea, un text contemporan bulgar, publicului din Brăila. Lucrurile nu numai că au căpătat o formă foarte clară, dar, s-au şi concretizat, în ceea ce mă priveşte, pe segmentul Brăila.
-Este prima ieşire a dumneavoastră de acest fel, ca regizor şi ca manager al Teatrului pe scena internaţională?
-Da, este prima ieşire, dar această idee de colaborare este mai veche, de pe vremea directoratului bunei mele prietene, Veronica Dobrin, dar, din motive independente faţă de partea română, nu s-au concretizat, dar, de data asta lucrurile s-au concretizat. Eu am început repetiţiile pe 3 iunie cu o piesă pe care o iubesc foarte tare, “Cafeaua Domnului Ministru”, piesa lui Horia Gârbea, un nume extrem de titrat al dramaturgiei româneşti contemporane. Este şi un text de mare succes, pentru că eu i-am făcut premiera naţională în anul 2000, la Teatrul “Toma Caragiu” din Ploieşti şi iată că, după 19 ani, din păcate, lucrurile nu s-au schimbat din punct de vedere politic. Este o piesă profund politică de această dată, este o farsă grotesc, absurd politică, dar, cu rădăcini adânci în ceea ce trăim noi în ziua de astăzi.
-Această piesă va fi jucată de către actorii Teatrului din Shumen la Festivalul internaţional “Zile şi Nopţi de Teatru la Brăila” la ediţia din acest an...
-Da, această piesă va fi jucată pe 19 septembrie la Festivalul nostru de la Brăila, dar, trebuie să vă spun că i-am propus acest spectacol şi colegei mele, Marinela Ţepuş, director al Teatrului “Nottara”, care a fost foarte încântată, iar cu o zi mai devreme, pe 18 septembrie, piesa va fi jucată şi la Teatrul “Nottara” din Bucureşti.
-Pe 5 iulie aţi avut premiera acestui spectacol regizat de dumneavoastră la Teatrul din Shumen. Cum a fost primită piesa “Cafeaua Domnului Ministru” de către publicul bulgar şi de presa din Shumen?
-Unui artist nu prea îi stă bine să fie prea modest. Eu, ca manager al Teatrului “Maria Filotti” am fost uneori cam prea modest cu realizările noastre, ale teatrului; dar, ca regizor, risc să vă spun că spectacolul s-a bucurat de un succes important la public, lucru care se va putea vedea şi în toamnă, la festival. Mai interesant a fost că la premieră era foarte multă lume din mass media locală, deşi Shumen este un oraş mai mic decât Brăila. Au fost prezenţi cei de la TV Shumen, au fost foarte multe interviuri, a fost şi o conferinţă mare de presă şi, mărturisesc că m-a impresionat acest interes din partea presei, mai ales faptul că apreciau că actorii bulgari joacă mai puţin piesa politică şi erau intereaţi cât de “prizat” este spectacolul politic în România. Le-am spus că este foarte prizat, că este la concurenţă cu realitatea politică şi au fost foarte multe discuţii în acest sens.
-Să înţeleg că presa din Bulgaria este mai interesată de evenimentele culturale decât cea de la noi, sau numele regizorului Lucian Sabados este foarte cunoscut în lumea culturală de la Shumen?
-Nu pot să evaluez acest lucru, eu mă refer doar la proiectul meu.. Eu nu sunt un nume cunoscut în Bulgaria; sunt totuşi cunoscut în lumea artistică şi în media locală, pentru că am făcut parte din câteva delegaţii oficiale ale Primăriei Brăila, am fost invitat în nume personal, nu ca manager de teatru, la trei ediţii de festival din luna mai, al noii dramaturgii din Bulgaria.
De această dată, din punctul de vedere al proiectului bulgar, răspunsul lor la spectacolul pe care îl vor prezenta va fi un proiect care se intitulează “Jocul”; este o piesă a regizorului Dimitar Dimitrov, directorul teatrului din Shumen, o piesă care se adresează vârstei de 10-15 ani. Eu am ales acest text, pentru că tânărul, adolescentul care s-a desprins de câţiva ani buni de teatrul de păpuşi, nu se regăseşte în programul teatrului pentru adulţi şi astfel, acoperim un segment de vârstă interesant cu un text care li se adresează în mod direct. Vorbim despre această dependenţă pe care o crează computerul în viaţa reală şi faptul că, uneori, stând atât de mult în faţa computerului, ajungi să amesteci planul real cu planul virtual. Este foarte interesantă piesa, a cărei premieră va fi la începutul lunii octombrie a.c., iar pentru mine, acest proiect înseamnă credibilitate, profunzime, înfrăţire între cele două oraşe şi vreau să mulţumesc şi pe această cale primarului Marian Dragomir, care a înţeles exact semnificaţia acestei colaborări, la fel de impresionat fiind şi primarul din Shumen.
-În timp ce vă pregăteaţi pentru premiera spectacolului “Cafeaua Domnului Ministru în Bulgaria, aţi primit o veste extraordinară din România. Cum aţi primit această veste , că Teatrul “Maria Filotti” va participa cu două piese: TRUE WEST, de Sam Shepard, regia Vlad Cristache şi BEFORE BREAKFAST de Eugene O'Neill, regia Andrei şi Andreea Grosu la cea de a 29-a ediţie a Festivalului Naţional de Teatru de la Bucureşti?
-Ştiam că pe 3 iulie, de la orele 19.00 criticul Marina Constantinescu, selecţionerul UNITER şi directorul artistic al Festivalului, face anunţul.
La acea oră aveam repetiţie la Teatrul din Shuman, dar imediat după aceea, am căutat pe Facebook, pe Google şi, când am citit selecţia şi am aflat, am fost extrem de încântat şi chiar am chiuit româneşte în apartament de bucurie că Teatrul “Maria Filotti” a fost selectat la această supergală a teatrului românesc, cu două titluri. Pot să spun că m-aş fi bucurat şi dacă era vorba doar de un singur spectacol, dar, pentru două, este o premieră pentru teatrul brăilean.
-Ce reprezintă acest lucru pentru dumneavoastră ca manager şi cum au primit actorii brăileni vestea?
-Încă nu am reuşit să vorbim, pentru că eu am venit târziu din Bulgaria şi pentru că mulţi actori sunt în concediu, dar le-am văzut reacţiile pe reţelele de socializare şi am reuşit să îmi dau seama de entuziasmul şi bucuria lor. Este, desigur, o realizare şi o satisfacţie foarte mare, dar, pe de altă parte, este şi o mare responsabilitate, pentru drumul pe care îl avem de urmat în următorii ani. Dacă ai două spectacole invitate în FNT, în principiu, nu ai voie ca în stagiunea următoare să ai spectacole sub acest nivel. Lăsând modestia la o parte, eu speram să avem rezultate foarte bune, pentru că am 29 de ani de directorat în teatru şi, în această experienţă, nu ştiu dacă am mai avut o stagiune atât de puternică, o stagiune atât de plină de spectacole de o mare calitate, pentru că totul ţine de anvergura, de valoarea colectivului, de susţinerea administraţiei şi mai ales, de suflul, de încurajarea publicului. De la reinaugurarea teatrului, din septembrie 2016, acest lucru a făcut să avem un număr de spectacole dar şi de încasări spectaculoase.
-Unul dintre cele două spectacole selectate la FNT a participat şi la alte două mari festivaluri de teatru din ţară...
-Într-adevăr, BEFORE BREAKFAST a participat şi a fost extrem de apreciat la Festivalul de la Oradea şi la cel mai important festival de teatru din România, cel de la Sibiu, care este al treilea din Europa. Iată că mă felicit pentru acest lucru; este un text extrem de greu, iar spectacolul semnat de Andrei şi Andreea Grosu este de un rafinament vecin cu perfecţiunea, dar destul de dificil ca stare pe care ar trebui să o aibă spectatorul. Spectatorul care vine la teatru să regăsească o felie de viaţă jucată excepţional, în cele mai mici detalii, viaţa eşuată a unui cuplu, va fi extrem de încântat; dacă un spectator vine la teatru şi nu cunoaşte autorul, nu cunoaşte actorii şi aşteaptă divertisment, va fi şocat.
-Cu BEFORE BREAKFAST s-a deschis ediţia de anul trecut a Festivalului “Zile şi Nopţi de Teatru la Brăila”. Aţi intuit din start succesul cu această piesă?
-Am sperat tot timpul. Spectacolul este minunat şi are un traseu cu totul deosebit; chiar la sfârşitul lunii iulie se va juca la UNTEATRU alături de alte piese mari, într-o selecţie organizată cu ocazia aniversării teatrului condus de Andrei şi Andreea Grosu. Teatrul din Brăila ne aduce astfel foarte multe bucurii nu doar nouă, ci şi oraşului, pentru că este vorba de un spectacol de artă.
A consemnat Tudoriţa TARNIŢĂ