* este vorba despre acele mijloace de transport în comun dotate, în ultima perioadă a regimului comunist, cu butelii de gaz metan care, văzute din statelit, păreau a fi lansatoare de rachete
În anii '80, când începuse strângerea la maximum a şurubului pentru realizarea de economii (uneori, prin măsuri de domeniul absurdului), au apărut, mai întâi la Braşov apoi în mai multe oraşe din ţară, inclusiv la Brăila, autobuze și microbuze care au şocat prin cilindrii metalici montaţi pe plafon. De fapt, erau butelii încărcate cu gaz metan, menite să înlocuiască consumul de motorină. Primele butelii au fost fixate în 1980 pe TV-urile 20 şi ROMAN 112, apoi, cu timpul, şi pe alte mărci de maşini, botezate de public “autobuze rachetă”.
Culmea este că aceste autobuze i-au alertat pe americani, care, văzându-le din satelit, au crezut că acei cilindri sunt lansatoare de rachete. Au aflat şi ruşii de acest aspect, care nu avea deloc de-a face cu tehnica militară. Oricum, când respectivele autobuze au fost prezentate la TIB '82, Nicolae Ceauşescu a agreat soluţia propusă, însă după un timp s-a considerat că exista pericolul unor explozii.
Despre ce s-a întâmplat la Brăila, am aflat date suplimentare de la câţiva vechi meseriaşi ai IJTL-ului, actualul Braicar. Aceștia își amintesc că tot parcul de autobuze (între 50 - 60 bucăţi) a utilizat, între 1984 și 2000, gaz metan comprimat în patru staţii de încărcare. Iar din anii 2000-2005 s-a renunţat la acei cilindri, folosindu-se GPL-ul doar la un număr de 10 autobuze, dintre care doar unul sau două mai funcţionează şi acum cu acest tip de combustibil, alternativ cu o cantitate foarte mică de motorină.